FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Om man använder "kanaler" för olika sidor och ämnesområden så går det till viss del att räkna ut vilka som betalar bättre än andra. Men sen spelar ju inte det så stor roll, man kan ju ändå aldrig själv välja vilka annonser man ska ha via AdSense (förutom att filtrera bort vissa då).
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Tycker ändå att det skulle vara intressant att vet även om det inte går att påverka.
Får man annonsören själv välja hur mycket varje klick är värt och vad förlorar man i så fall på att ge låg ersättning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan välja helt själv. Prova skapa ett konto på adwords. Det är gratis.
Man förlorar i ranking (fast jag är inte så säker på att en låg ranking behöver vara så mycket sämre alla gånger). Du kan specificera en alternativ banner istället för googles community-banners. Det är rätt så käckt. Du kan tom specificera en banner hos ett annat banner-nätverk. Dock ej något som efterliknar googles. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om vi säger som såhär..
Jag och en god vän "provade" en sak.. .. Vi lade upp en domän där alla requests till www.doman.se/ORD.html mod_rewritades till index.php?q=ORD och skapade en dynamisk sida som "såg" ut att handla om ämnet.. inget spam mer än att vi hade ett par meningar i stil med "Köp ORD billigt här", rubriker och alt/title-taggar. (Ja okeydå, det var spam). Hursomhelst, om du lägger en adsense-annons på en sådan sida, så kommer du att få relevant reklam. Och med "rätt" ord som ger mycket pengar / klick (tex: "antivirus" :-) ) så drog man in ~halv dollar per klick Nu undrar ni varför i h-e man gör såhär? För det finns ju ingen chans att våran orelevanta sida kommer att komma högt upp i rankingen... jodå.. ![]() Jag vet inte exakt hur det är det funkar, men om du köper massa nyckelord som har med antivirus att göra, inkl ordet "antivirus", tvingar ned adwords till max 0.05 per köpt besökare så kommer din annons ÄNDÅ att visas då och då. Och med en marknad == hela världen .. kan det bli många klick. Google rekommenderade oss en budget på nästan 1000 dollar om dagen för att kunna maxa våran kampanj. Så. Resultatet blir = du köper billigt och säljer dyrt. Instant cash. Vi hade CTR på 50-70% beroende på ord, "antivirus" hade vi kanske 60% på. Tyvärr varken hann vi eller kunde tjäna pengar. Delvis på ett par misstag ifrån våran sida och delvis på att google stängde ner adsense på våran site efter en månad. Men det är fullt möjligt att tjäna pengar på detta sätt. Gick ett par hundra back.. Vart vill jag komma mer än att jag har tråkigt och skriver massa skit? Jo, google tar inte särskilt mycket i provision. Men jag håller med dig Bengt, det vore trevligt att veta hur mycket dom tog.. och att få reda på saker och ting när dom höjer den.. Edit: Moraliskt försvar. Vem förlorar på den här typen utav beteende? Annonsörerna VILL betala för att få besökare, visst vi trissar upp priserna lite, men dom får juh ändå det dom vill ha. Google tjänar provision. Vi tjänar pengar på det. Besökaren är helt fri att trycka back, sure det är lite irriterande att behöva se reklam men eftersom folk faktiskt sökte efter det och klickade på en banner i första läget tror jag att dom kan ta det :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att jag får sämre och sämre betalt för mina klick. Låg på en CPM på iallafall $0.x förut, nu är det nere på $0.0x allt som oftast.
Fler som upplevt detsamma eller har jag bara haft otur med mina keywords? (redigerade siffrorna, skrev i nattmössan förut) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Google som sagt ger tar väl 50% av värdet per klick. Grejen är väl den att de redan går runt på alla klick som görs på google .com
![]() Grejen du beskriver ovan, kommer aldrig att funka i längden eftersom Google använder mkt smarta script och kollar sidor manuellt. Sedan kan ju folk anmäla din sida till google så försvinner den fortare. Tror inte detta är något säkert sätt att tjäna pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kanske lite OT detta, men.. Hur många klick kan ett IP nummer klicka / besök på en sida. Säg t.ex. att jag klickar på adsense här i forumet, jag går in på alla 4 länkarna på en sida, klickar vidare till nästa så finns det 4 nya så klickar jag på de o.s.v. Vad har google för någon gränns?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|