Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Adsense betalar inte för alla klick?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-12, 17:09 #11
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Hjalmar@Aug 12 2004, 16:26
Att inte vissa klick ger någon utdelning är väl redan klart, men klick som ger pengar verkar ju ge olika mycket. Någon som vet hur det fungerar?
Klicken ger olika mycket, ja. Det är ganska stor skillnad. Annonsörerna betalar alltså olika mycket. Hur mycket en viss annonsör betalar får man inte veta. Mer vet inte jag - nån som är både AdWords-annonsör och har AdSense kanske har bättre insyn?
Om man använder "kanaler" för olika sidor och ämnesområden så går det till viss del att räkna ut vilka som betalar bättre än andra. Men sen spelar ju inte det så stor roll, man kan ju ändå aldrig själv välja vilka annonser man ska ha via AdSense (förutom att filtrera bort vissa då).
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-12, 18:07 #12
Hjalmars avatar
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
Hjalmars avatar

Tycker ändå att det skulle vara intressant att vet även om det inte går att påverka.

Får man annonsören själv välja hur mycket varje klick är värt och vad förlorar man i så fall på att ge låg ersättning?
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-13, 00:41 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Man kan välja helt själv. Prova skapa ett konto på adwords. Det är gratis.
Man förlorar i ranking (fast jag är inte så säker på att en låg ranking behöver vara så mycket sämre alla gånger).

Du kan specificera en alternativ banner istället för googles community-banners. Det är rätt så käckt. Du kan tom specificera en banner hos ett annat banner-nätverk. Dock ej något som efterliknar googles.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-13, 18:09 #14
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Att inte vissa klick ger någon utdelning är väl redan klart, men klick som ger pengar verkar ju ge olika mycket. Någon som vet hur det fungerar?
Klicken ger olika mycket, ja. Det är ganska stor skillnad. Annonsörerna betalar alltså olika mycket. Hur mycket en viss annonsör betalar får man inte veta.
En annan sak som man inte heller får veta är Googles provision. Det irriterar jag mig ganska mycket på. Jag förstår att Google säkert vill höja och sänka deras provision lite hur som haver, det skulle minst av allt bli uppståndelse om Google plötsligt höjde deras provision med stor procent. Dock känner jag att jag förlorar tillit på grund av det.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-13, 18:18 #15
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by qo-naq@Aug 13 2004, 18:09
En annan sak som man inte heller får veta är Googles provision. Det irriterar jag mig ganska mycket på. Jag förstår att Google säkert vill höja och sänka deras provision lite hur som haver, det skulle minst av allt bli uppståndelse om Google plötsligt höjde deras provision med stor procent. Dock känner jag att jag förlorar tillit på grund av det.
Nu förstår jag inte riktigt - är det något företag som går ut och offentligt talar om sin provision? De affiliate-nätverk jag har samarbetat med har åtminstone inte gjort det. Sen kan förstås den som finns med som både annonsör och annonspublicist lätt räkna ut hur stort pålägg mellanhanden gör, men jag skulle inte tro att det är tillåtet att gå ut och berätta det.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-13, 19:10 #16

Om vi säger som såhär..

Jag och en god vän "provade" en sak.. ..
Vi lade upp en domän där alla requests till www.doman.se/ORD.html mod_rewritades till index.php?q=ORD och skapade en dynamisk sida som "såg" ut att handla om ämnet.. inget spam mer än att vi hade ett par meningar i stil med "Köp ORD billigt här", rubriker och alt/title-taggar. (Ja okeydå, det var spam).

Hursomhelst, om du lägger en adsense-annons på en sådan sida, så kommer du att få relevant reklam. Och med "rätt" ord som ger mycket pengar / klick (tex: "antivirus" :-) ) så drog man in ~halv dollar per klick

Nu undrar ni varför i h-e man gör såhär? För det finns ju ingen chans att våran orelevanta sida kommer att komma högt upp i rankingen... jodå..

Jag vet inte exakt hur det är det funkar, men om du köper massa nyckelord som har med antivirus att göra, inkl ordet "antivirus", tvingar ned adwords till max 0.05 per köpt besökare så kommer din annons ÄNDÅ att visas då och då. Och med en marknad == hela världen .. kan det bli många klick.

Google rekommenderade oss en budget på nästan 1000 dollar om dagen för att kunna maxa våran kampanj.

Så. Resultatet blir = du köper billigt och säljer dyrt. Instant cash. Vi hade CTR på 50-70% beroende på ord, "antivirus" hade vi kanske 60% på. Tyvärr varken hann vi eller kunde tjäna pengar. Delvis på ett par misstag ifrån våran sida och delvis på att google stängde ner adsense på våran site efter en månad. Men det är fullt möjligt att tjäna pengar på detta sätt. Gick ett par hundra back..

Vart vill jag komma mer än att jag har tråkigt och skriver massa skit? Jo, google tar inte särskilt mycket i provision. Men jag håller med dig Bengt, det vore trevligt att veta hur mycket dom tog.. och att få reda på saker och ting när dom höjer den..

Edit: Moraliskt försvar.
Vem förlorar på den här typen utav beteende? Annonsörerna VILL betala för att få besökare, visst vi trissar upp priserna lite, men dom får juh ändå det dom vill ha. Google tjänar provision. Vi tjänar pengar på det. Besökaren är helt fri att trycka back, sure det är lite irriterande att behöva se reklam men eftersom folk faktiskt sökte efter det och klickade på en banner i första läget tror jag att dom kan ta det :-)
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-17, 18:19 #17
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Jag tycker att jag får sämre och sämre betalt för mina klick. Låg på en CPM på iallafall $0.x förut, nu är det nere på $0.0x allt som oftast.

Fler som upplevt detsamma eller har jag bara haft otur med mina keywords?

(redigerade siffrorna, skrev i nattmössan förut)
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-17, 19:44 #18
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Google som sagt ger tar väl 50% av värdet per klick. Grejen är väl den att de redan går runt på alla klick som görs på google .com

Grejen du beskriver ovan, kommer aldrig att funka i längden eftersom Google använder mkt smarta script och kollar sidor manuellt. Sedan kan ju folk anmäla din sida till google så försvinner den fortare.

Tror inte detta är något säkert sätt att tjäna pengar.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-17, 20:57 #19
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Aug 17 2004, 19:44
Google som sagt ger tar väl 50% av värdet per klick. Grejen är väl den att de redan går runt på alla klick som görs på google .com

Grejen du beskriver ovan, kommer aldrig att funka i längden eftersom Google använder mkt smarta script och kollar sidor manuellt. Sedan kan ju folk anmäla din sida till google så försvinner den fortare.

Tror inte detta är något säkert sätt att tjäna pengar.
Mozilla är skit, går ju inte ens att läsa.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-17, 21:03 #20
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Kanske lite OT detta, men.. Hur många klick kan ett IP nummer klicka / besök på en sida. Säg t.ex. att jag klickar på adsense här i forumet, jag går in på alla 4 länkarna på en sida, klickar vidare till nästa så finns det 4 nya så klickar jag på de o.s.v. Vad har google för någon gränns?
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017