Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur räkna om ersättningen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-25, 23:59 #11
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by JohanssonHenrik@Jun 24 2008, 12:10
Tänk också på att om du tex blir sjuk så har du som egenföretagare 14 dagars karens innan du får pengar från FK.
Som egenföretagare väljer du själv din karenstid. Gör du
inget val har du 1 dag, precis som alla andra. Du kan också
välja 3 dagar eller 30 dagar. Byter du från 1 till 3 så sänker
du dina egenavgifter med knappt 2%. Går du till 30 dagar
så är det försumbar sänkning j.f. med 3 dagar.

Vi fick tips om detta från Skatteverket. Vi gick direkt och
ändrade till 3 dagar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 09:35 #12
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Citat:
Ursprungligen postat av JohanssonHenrik
Tänk också på att om du tex blir sjuk så har du som egenföretagare 14 dagars karens innan du får pengar från FK.

Som egenföretagare väljer du själv din karenstid. Gör du
inget val har du 1 dag, precis som alla andra. Du kan också
välja 3 dagar eller 30 dagar. Byter du från 1 till 3 så sänker
du dina egenavgifter med knappt 2%. Går du till 30 dagar
så är det försumbar sänkning j.f. med 3 dagar.

Vi fick tips om detta från Skatteverket. Vi gick direkt och
ändrade till 3 dagar.
Ja just det ja. Fel av mig, det är om man driver AB ensam som man i princip har 14 dagar då ingen drar in ens lön om man e sjuk. Har både AB och enskild firma så jag blandade ihop det. Jag kör med särskild löneskatt på 25% eftersom min huvudinkomst kommer från AB.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 01:27 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by robbanf@Jun 20 2008, 12:07
Tidigare har jag haft kortare uppdrag hos ett företag som då betalat ut lön till mig då jag saknat F-skatt. Nu har jag F-skatt och funderar över hur mycket jag ska begära per timme?

Anta att jag hade 100 kronor i lön per timme förut (minus ca 30% så ca 70 kronor på kontot).

Vad är rimligt att begära nu med F-skatt?
Jag la upp en sida för några år sedan just för att underlätta denna typ av beräkning.

Se; http://www.verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp

(OBS!!! Inga registreringar behövs det är bara att räkna hur många gånger du vill helt gratis)

Om vi antar att du har en lön på 21000 som vilken anställd som helst skulle ha så ska du lägga på 20% som egenföretagare för det extra ansvar och risk du tar så blir det 25200 SEK/mån.

Ta den lönen och lägg in i mitt formulär så får du ett rekommenderat utpris på 830 SEK/tim + moms.

Du kan ändra alla synliga siffror i kalkylen och göra nya beräkningar så mycket du vill, tills du blir nöjd. Men defaultvärdena är de normala.

Tänk på att du som egenföretagare måste ta full ansvar för din egen pension och sjukskrivning, samt att du måste räkna med kreditförluster och inkurans. Ditt företag har även säljkostnader/marknadsföringskostnader som många glömmer att räkna med, så icke de som använder min kalkyl.

Tänk oxo på att du normalt inte kan sälja mer än max ca 1200 debiterbara timmar per år, räknat över en konjungturcykel.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 12:38 #14

Citat:
Originally posted by robbanf@Jun 20 2008, 12:07
Tidigare har jag haft kortare uppdrag hos ett företag som då betalat ut lön till mig då jag saknat F-skatt. Nu har jag F-skatt och funderar över hur mycket jag ska begära per timme?

Anta att jag hade 100 kronor i lön per timme förut (minus ca 30% så ca 70 kronor på kontot).

Vad är rimligt att begära nu med F-skatt?
Om du har 100 SEK per timme som bruttolön och vill räkna om det till arvode när du kör med F-skatt så blir det 614 SEK + moms.

Detta förutsatt att du arbetar 165 timmar per månad dvs ca 1760 timmar per år, som alla andra anställda. Jag räknade med en månadslön på 16500 SEK.
Oläst 2008-07-19, 16:51 #15
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Så för kunna få 11000 kronor (timlön på 100 minus skatt) att spendera varje månad så ska jag skicka en faktura på 100 tusen kronor till företaget?

Låter rimligt. Jag gillar din kalkyl mest av alla!
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 19:25 #16

Citat:
Originally posted by robbanf@Jul 19 2008, 16:51
Så för kunna få 11000 kronor (timlön på 100 minus skatt) att spendera varje månad så ska jag skicka en faktura på 100 tusen kronor till företaget?

Låter rimligt. Jag gillar din kalkyl mest av alla!
I princip ja,

Kalkylen bygger på fakta:
Du gillar nog min kalkyl eftersom den är underbyggd med vedertagna fakta och bygger inte på gissningar eller höftningar, hoppas jag. Det slutliga priset är ju till syvende och sidst en "förhandling" mellena leverantör och kund, så det finns inga "objektiva" priser på konsulttjänster. Ingen leverantör kan få mer betalt än kunden är beredd att betala. Men om du går till en förhandling och vet att detta är priser med väl underbyggda fakta så har du lättare att få det pris du vill ha.

Du kan ju kolla på min sida som jag visade länk till ovan. Du kanske kan pruta något på säljkostnaden från 20% till som minst 5-10 % men du ska tänka på att detta är verkliga kostnader som konsulter normalt har.

Vilken lön ska man räkna med?
Jämför din lön med jämnåriga med samma yrke. Du redovisade inte det så jag vet inte hur rimlig din lön är i detta sammanhang, men en webbdesigner brukar tjäna runt 21 000 per månad som anställd. Det är mer än vad vi räknat på ovan. Som egen företagare bör du ha minst 20% mer än dina jämnåriga anställda kollegor.

Lönenivå i detta räkneexempel:
11 000 Efter skatt blir väl 15714 brutto om vi räknar rått med 30% skatteavdrag (vilket i sig inte riktigt stämmer men det är en annan historia) Om vi sänker säljkostnaden till 5-10% (det krävs troligen avtalsförhandlingar o.d. så under det kommer du knappast).

För bruttolönen 15714 SEK/månad gäller:
477 SEK per timme med 5% säljkostnad. Avrundat 500.
511 SEK per timme med 10% säljkostnad. Avrundat 525.
549 SEK per timme med 15% säljkostnad. Avrundat 550.
594 SEK per timme med 20% säljkostnad. Avrundat 600.

För bruttolönen 21000 SEK/månad gäller:
583 SEK per timme med 5% säljkostnad. Avrundat 600.
624 SEK per timme med 10% säljkostnad. Avrundat 625.
671 SEK per timme med 15% säljkostnad. Avrundat 675.
726 SEK per timme med 20% säljkostnad. Avrundat 725.

Hur räknar man vid förmedlade uppdrag?
Exempelvis om du betalat 10% till en mellanhand som förmedlat uppdraget så ska du debitera kunden enligt 5+10=15% dvs 549 resp 671 SEK per timme enligt ovan.

Alla timarvoden är exklusive moms.

Beräkningsförutsättningar:
Dessa beräkningar grundar sig på att du arbetar i ett Aktiebolag med 28% bolagsskatt och att vinsten efetr skatt är 15%. Vidare bygger kalkylen på att arbetsgivaravgifterna är 32,42% och att du har en tjänstepensionslösning på 17% (vilket alla anställda med kollektivavtal har enligt avtal på arbetsmarknaden, e.g. 16,98%). Vidare bygger kalkylen på att bolaget har 150 000 SEK i fasta kostnader (revisor, bokföring, kontor, kontorsmaterial, frimärken, skrivare, skrivartoner, dator, programvaror, resekostnader, kontorsmöbler, m.m.). Kreditförluster får vara maximalt 8% per år och ingen factooringkostnad. Vidare bygger kalkylen på att du har 1200 debiterbara timmar per år. Som företagare måste du själv stå föransvarsförsäkring, företagsförsäkring, personalförsäkring m.m.

Liten lektion i förhandlingsteknik:
Vid förhandling kan du börja med 600 SEK/tim, om inte det går så kan du föreslå 525 SEK per tim, om inte det heller går så ger du ditt sista bud som är 500 SEK per timme. Går inte kunden med på det helelr så är det bara att tacka för kaffet och gå därifrån.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017