FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En fundering jag har haft länge, men inte lyckats få rätsida på. Vilken momssats ska jag tillämpa på en fraktkostnad? Är det 6% (porto) eller är det samma momssats som på de varor som jag avser sända?
Någon som kan ge en utförlig förklaring till hur detta fungerar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du får tillämpa samma momssats på frakten som på de produkter som ingår i det du skickar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, lite klarnar det nu. Men om produkterna har olika momssatser?
Vi tar det lite hypotetiskt: 1 biljett (teater) 1 bok 1 ljud-cd (typ musik eller ljudbok) tre olika varor, tre momssatser. Vilken momssats ska tillämpas i detta fallet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu känns det lite väl teoretiskt, säljer du böcker, biljetter och cd-skivor? Det känns väl logiskt att då använda 25% om du ändå hanterar olika momssatser.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
25%
25 % är det på porto 6 % på persontransport tidningar mm 12 % mat... Frakt och porto 25 % |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Johan kan man lita på
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har också stött på och funderat på detta problemmet och surfade runt lite. Det verkar som att reglerna för frakt har ändrats så nu ska de följa momsen på varan.
Skatteverket beskriver det bra här: http://www.skatteverket.se/rattsinfo...c80001578.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja?... Denna snart 2-åriga tråden handlar väl om det?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja jo självklart. Jag tänkte mest att slutsatsen av tråden som jag tolkade det var "Frakt och porto alltid 25 %" och det stämmer ju inte så jag tänkte om någon annan sökte upp tråden på samma sätt som jag gjorde så hade man ju fått fel svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Dum fråga....
Jag läste här att om man inte omsätter mer än 30000kr/år så ses ens affärer som en hobbyverksamhet och därmed krävs ingen F-skatt sedel. Jag har inte så mycket kunskap om skatter, då jag nyss fyllde 19. Men detta innebär väl också att jag slipper lägga till 25% moms till den varan som jag ska sälja? Sara =) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|