Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka ut en påminnelse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-07, 03:08 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Drew
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 6 2008, 03:03
Citat:
Originally posted by -Drew@Jun 17 2008, 01:37
Citat:
Originally posted by -MMC@Jun 16 2008, 21:42
Citat:
Originally posted by -Drew@Jun 16 2008, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.
Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.
Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.
Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.

Enligt 3 och 4 § http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm. 3 § säger att om en betalningstid avtalats om i förväg gäller den, i annat fall gäller 4 § där ränta betalas efter 30 dagar. Observera att det här bara gäller näringsidkare emellan, konsumenter har alltid rätt att vänta 30 dagar med betalning oavsett tidigare avtal.

Det där handlar ju om när man kan ta ut ränta och ger inte kunden laglig rätt att vänta 30 dagar med betalning. Om man har 10-dagars fakturering kan man efter ex 15 dagar skicka en påminnelse med påminnelseavgift. En avgift är inte samma sak som ränta.

Nej så kan man INTE göra, du har helt fel i det du skriver.

Nej. jag har rätt i det jag skriver.
Nej, du har helt fel.

Kunden kan lungt strunta i om du skriver 10 dagar på din faktura om det inte finns ett avtal om denna betalningsvillkor. Kunden kan betala på 30 dagar netto utan att riskera några legala åtgärder. Du får INTE ta ut någon påminnelseavgift om du skickar en påminnelse efter 15 dagar. påminnelseavgiften måste precis som jonny skrev vara avtalad annars får du inte lägga på den över huvud taget. Påminnelseavgiften kan inte tas ut förrän efter de 30 dagarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 03:23 #22
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Medlem

Du förväxlar påminnelseavgift med ränta. Det är inte samma sak.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 05:29 #23

Citat:
Originally posted by scrdj@Jun 17 2008, 11:17
Oj nu blir jag förvirrad många olika bud. Vad är det som stämmer?

Vi har inte avtalat om någon betalningstid. Jag satte tio dagar, efter att ha skickat den första ville de ha med en spec som jag bifogade och fick därefter ett "ok" via mail.

Sedan ringer hon som ska betala fakturan (Från Visma outsourcat) och vill att jag ska skriva dit ett orgnr "För det måste det stå enligt lag". Så då pillade jag dit den på ett finurligt sätt och sedan var allting frid och fröjd och pengarna skulle betalas in i slutet på förra veckan enligt henne.
Det finns många regler kring vilken information som ska lämnas på en faktura,

Enligt bokföringslagen ska en faktura (verifikation) bl.a. innehålla uppgift om:
datum, när den sammanställts
kund, till vem fakturan är ställd
affärshändelsen, när den inträffat
specifikation, vad fakturan avser
belopp

Krav på hur en faktura ska se ut finns även i annan lagstiftning än bokföringslagen. Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om:

ett unikt löpnummer för varje faktura
säljarens registreringsnummer till moms
säljarens och köparens namn och adress
varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats
den eller de momssatser som gäller
den moms som ska betalas

Vid tredjepartshandel inom EU tillkommer ytterligare parametrar som jag inte har koll på just nu.

En utförlig beskrivning finns på skatteverkets webbplats:

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...95.html#Faktura
Oläst 2008-07-07, 05:42 #24

Citat:
Originally posted by Drew@Jul 7 2008, 03:23
Du förväxlar påminnelseavgift med ränta. Det är inte samma sak.
jag förväxlar inte påminnelseavgift med ränta, det är två olika saker.

Men du kan inte debitera en dröjsmålsavgift på en betalning som inte är försent betald. att ensidigt sätta 10 dagar som betalningsvillkor innebär inte att det är ett giltigt ingånget avtal som betalaren är skyldig att följa. Man kan helt enkelt inte kräva att få betalt för en påminnelseavgift i detta fall.
Oläst 2008-07-07, 06:13 #25
Medlem

Medlem

Finns det inget avtal som säger annat är det säljaren som ensidigt sätter betalningsvillkoren. Det är inte köparen som gör det. Räntelagen som det länkades till tidigare i tråden har ingenting med betalningsvillkoren att göra.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 06:53 #26

Citat:
Originally posted by Drew@Jul 7 2008, 06:13
Finns det inget avtal som säger annat är det säljaren som ensidigt sätter betalningsvillkoren. Det är inte köparen som gör det. Räntelagen som det länkades till tidigare i tråden har ingenting med betalningsvillkoren att göra.
Nej så är det INTE, säljaren kan inte ensidigt bestämma innehållet av ett avtal, ett avtal ingås mellan två parter, där båda måste godkänna avtalet för att det ska vara giltigt.

Om de inte har avtalat om något som exempelvis betalningsvillkoren så gäller vad som anges i svensk lag, eller rättspraxis.

Det har framgått här tidigare av andra både jonny och andra som vet vad de pratar om, det gör inte du. ta och resonera med en advokat innan du kommer med sådana felaktiga påståenden igen.

Du bör gå en grundläggande kurs i avtalsrätt, eller resonera med en advokat om detta.
Oläst 2008-07-07, 20:35 #27
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jul 7 2008, 06:53
Nej så är det INTE, säljaren kan inte ensidigt bestämma innehållet av ett avtal, ett avtal ingås mellan två parter, där båda måste godkänna avtalet för att det ska vara giltigt.

Om de inte har avtalat om något som exempelvis betalningsvillkoren så gäller vad som anges i svensk lag, eller rättspraxis.

Det har framgått här tidigare av andra både jonny och andra som vet vad de pratar om, det gör inte du. ta och resonera med en advokat innan du kommer med sådana felaktiga påståenden igen.

Du bör gå en grundläggande kurs i avtalsrätt, eller resonera med en advokat om detta.

Gha, detta känns patetiskt, jag har ju redan besvarat vad som gäller, tillsammans med länkar till gällande lag, tidigare i tråden...
Men iallafall, här citerar jag direkt i forumet (första citatet om kunden är privatperson, andra när kunden är företag):

Konsumentköplagen, 36§, http://lagen.nu/1990:932
Citat:
Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.
Köplagen, 49§, http://lagen.nu/1990:931
Citat:
Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.

Innan köparen betalar har han rätt att undersöka varan på det sätt som följer av sedvänja eller bör medges med hänsyn till omständigheterna, om inte det avtalade sättet för avlämnandet och betalningen är oförenligt med en sådan undersökning.

Har konossement utfärdats för varans transport till bestämmelseorten eller transporteras varan i övrigt på sådana villkor att säljaren inte sedan betalning har skett får förfoga över varan, får utan hinder av första eller andra stycket betalning krävas mot konossement eller när köparen har tagit emot fraktsedel eller annat bevis för att varan transporteras på sådana villkor.

Hur tolkar ni andra ovanstående lagtexter angående när betalning ska ske?
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 07:47 #28
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Men som i mitt fall när kund godkänt fakturan skriftligen via mail och den inte betalas då? Får jag ta ut påminnelseavgift?
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 08:36 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by scrdj@Jul 8 2008, 07:47
Men som i mitt fall när kund godkänt fakturan skriftligen via mail och den inte betalas då? Får jag ta ut påminnelseavgift?
Beror på. Man får bara ta ut påminnelseavgift ifall det avtalats i förväg. Om nu kunden faktiskt godkänt fakturan via e-post så borde det vara fullt tillräckligt att det angavs på fakturan, annars brukar man kräva att det verkligen avtalats...

Påminnelseavgiften är momsfri upp till 50 kr (vilket är den vanligaste avgiften), men kan vara både större och mindre beroende på vad ni avtalat...
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 10:15 #30
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by scrdj@Jul 8 2008, 07:47
Om pengarna har kommit in så är det jäkligt dumt att förstöra relationen med din kund genom att debitera några kronor i påminnelseavgift. Pengarna var väl ändå bara ett par dagar sena, och du vet inte om det var kunden eller Visma som orsakade förseningen?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017