FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror iofs att drew kanske påpekade just det här, om än för luddigt för min skalle vid den här tiden på dygnet.
Att betalningsfristen för fakturor skulle vara 30 dagar enligt lag är en missuppfattning, inget annat (detta har jag med juristers hjälp behövt påtala för ekonomer hos ett större företag som försökte vänta med utbetalning av pengar som skulle vidare till en av mina leverantörer). Ränta får krävas och beräknas tidigast 30 dagar efter fakturadatum (kan mellan företag ändras genom avtal) Om betalningsfrist inte överenskommits i förväg har leverantören rätten att välja hur fort skulden skall vara betald, det kan vara allt från direkt (kontant) till oberäknelig framtid, helt efter eget tycke. Innan 30 dagar gått får man visserligen inte lägga på ränta, men mycket riktigt påminnelseavgift, vilket vanligtvis är en momsfri avgift om 50 kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men herregud vilka idéer här och var.
1) Dröjsmålsräntan enligt räntelagen avser årsränta. Du ska alltså inte lägga på 12% på totalbeloppet om du inte väntat i ett helt år från förfallodag. Om du använder exempelvis SPCS kan du generera en påminnelser och räntefakturor inifrån programmet - det bör bli rätt per automatik. 2) Har du inte avtalat om någon betalningsperiod gäller 30 dagar oavsett vad som står på fakturan. Du får inte heller ta ut några avgifter för betalning som skett inom dessa 30 dagar om det inte är avtalat. Det är dessutom standard med 30 dagar och inget du vill släpa kunden till tingsrätten för ändå. 3) Påminnelseavgift SKALL VARA AVTALAD. Om du inte har ett avtal där kunden godkänner påminnelseavgift får du inte ta ut någon påminnelseavgift. (Ev inkassoavgift vid inkasso är dock lagstadgad). Påminnelseavgiftens storlek bestämmer du själv. 45 kr (gamla beloppet) eller 50 kr (nya beloppet) är vanligast. Upp till 50 kr är momsfritt, som jag förstått reglerna. Jag tror det ska finnas ett speciellt konto för påminnelseavgifter i baskontoplanen - men jag är inte säker.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp, riktigt påtalande om att avgiften ska vara avtalad. Betalningstiden är deremot ett missförstånd man ser alltför ofta.
Citat:
Konsumentköplagen, 36§, länk Köplagen, 49§, länk |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Oj nu blir jag förvirrad många olika bud. Vad är det som stämmer?
Vi har inte avtalat om någon betalningstid. Jag satte tio dagar, efter att ha skickat den första ville de ha med en spec som jag bifogade och fick därefter ett "ok" via mail. Sedan ringer hon som ska betala fakturan (Från Visma outsourcat) och vill att jag ska skriva dit ett orgnr "För det måste det stå enligt lag". Så då pillade jag dit den på ett finurligt sätt och sedan var allting frid och fröjd och pengarna skulle betalas in i slutet på förra veckan enligt henne. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
MMC:
Pengarna kom in idag så allting är löst nu ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Först ska du skicka en påminnelse där du kan lägga på max 50 SEK som påminnelseavgift. Du ska absolut INTE makulera den "gamla" fakturan, du får heller ALDRIG förändra den gamla fakturan utan du måste skilja på orginalfakturan, påminnelsen och räntefakturan. Det är tre olika dokument. Som tidigaresagt så kan du inte begära ränta förrän efter 30 dagar även till näringsidkare om du inte har ett specifikt avtal om annat. Det du skriver på fakturan är inget avtal. Du kan inte beräkna ränta förrän du fått betalt för orginalfakturan. Ett bra tips är att alltid skicka med en kopia på orginalfakturan när du skickar ut en påminnelse. Det är bara löjligt att skicka ut påminnelsen innan det gått 30 dagar från fakturadatumet. Tänk oxo på att kunden kan börja räkna 30 dagar från det att de mottagit fakturan, detta gäller i rättspraxis. Det betyder att du alltid ska skicka fakturor med A-post, finns möjlighet till fax så brukar jag även faxa elelr skicka en PDF i mail, då är fakturan framme samma dag som jag skrivet ut den. På påminnelsen kan du skriva att du önskar betalt inom 10 dagar, då ger du visserligen kunden ytterligare 10 dagars kredit men det är brukligt att göra så. Skriv alltid ut förfallodatumet, det är bara jobbigt för kunden att sitta och räkna vilken dag som fakturan ska betalas, de kan även hävda att det inte fanns någon förfalllodag angiven.... Skriv alltid i en trevlig ton, du är inte intresserad av att skriva kunden på näsan, då kommer de att jävlas tillbaks igen, du vill ju bara ha betalt och sen är allt bra igen eller hur? Du ska INTE beräkna moms på dröjsmålsränta, påminnelseavgift eller inkassoavgift då dessa inte är momspliktiga. Räntan är en kapitalinkomst och de övriga är finasiella tjänster som är momsbefriade. När du väl fått betalt då kan du räkna ut dröjsmålsräntan, kolla på kronofogdens webbplats: http://www.kronofogden.se/servicetjanster/...e108000971.html Du kan inte få ränta förrän dagen efter förfallodatum (OBS ej vad som står på fakturan utan 30 dagar efter fakturadatum). Strunta i att debitera belopp som är mindre än 100 SEK, det är bara löjligt. Om jag förstår det hela rätt så är fakturadatum 2008-06-02 då kan du räkna med förfallodatum 2008-07-02 dvs idag är det den 2008-07-06 då blir det 4 dagar (3-6 Juli ) att beräkna ränta på, det borde väl bli 6,17 SEK, jag tycker du ska strunta i räntan, än så länge..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
|
|||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||||