FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det ligger många 1000-tals arbetstimmar bakom Skype. Niklas Zennström och Jan Friis (trol. deras utv bolag) har patent på ett protokoll som Skype använder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är väl kazaaprotokollet som ligger i grunden. Har för mig att jag läst någonstans att skype använder kazaateknk. I vilket fall som helst så är det ingen billig historia att utveckla något liknande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Nykomling
|
om du undrar över konkurenter till skype.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari..._VoIP_software är en lista på väldigt många VoIP program. Men en av dom större som liknar skype är väl Gizmo project. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mamma hatar Flash, kompisarna tycker det är jätte häftigt. </OT> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Skulle tro att det är bättre att köra på Flash då det är en mer accepterad teknik bland användare, hade YouTube gjorts i java tror jag inte det hade varit en lika självklar succé.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Räkna med att specifikationen av kravspecen kommer kosta någon miljon, sen att själva utvecklingen kosar ytterligare 10 millar. Men då tar det kanske 2 år att utveckla. Skype hade en sagolik timing som ingen kan slå idag eftersom det finns så många konkurrenter idag. Marknadsföringen som Niklas Zennström och Jan Friis gjorde för Skype var någon mille om jag minns rätt, sedan spreds programmet av användarna själva, detta är knappast möjligt idag. Niklas Zennström och Jan Friis har förresten patent på själva kommunikationsprotokollet som både Skype och Kazaa använder. ... och så är du många år efter konkurenterna, så ingen vill ha din lösning. Du har då kastat pengarna i sjön. Hitta på något nytt, som ingen annan redan gjort... Det är då du har en chans att få en världsprodukt, ingen vill ha en copycat (som kopierar vad andra redan gjort). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Värt att notera är att Skypeköpet var ett av tidernas mest idiotiska köp - det är legendariskt :P
Extremt övervärderat. Det roliga är att det sägs att Zennström och Friis betalade 50 000 kr till några programmerare i Estland för att koda Skype (utifrån deras instruktioner såklart). Jag tycker Skype är en mycket bra produkt som är lätt att använda - själv använder jag det dagligen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||