FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag ska sälja min laptop som jag köpt in på företaget (enskild firma).
Men jag vet inte hur jag ska göra. Ska man skriva ett kvitto och låta personen skriva på de? Isf, hur ska det se ut? Jag har aldrig skrivit egna fakturor, kvitton osv. Köparen är troligtvis en privatperson. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett kvitto skall innehålla säljarinformation med fullständig adress, org nr och moms registreringsnummer samt specifikation gällande produkten som säljs, t ex "1 st bärbar dator av märket xx i befintligt skick utan garanti"
Slutligen pris xxx, i exklusive eller inklusive moms (i detta fall 25%) i SEK samt köp/säljdatum. Påskrift behövs ej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Får man fråga hur man lyckas bedriva en enskild firma utan att någonsin ställa ut fakturor/kvitton? Det kan knappast räknas som näringsverksamhet om man inte har några inkomster.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Se bara till att du inte säljer den för billigt.
Om du köpt den t ex för 10 000 och året därpå säljer den för 5' kan det ses som ett försök att använda företaget för att minska "någons" kostnad för datorn. Du har ju fått dra av hela momsen 2 500 men levererar sedan bara in 1 250 och de 5 000 i mellanskillnad har du fått som avdragsgill kostnad. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|