Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om lagen kring RSS-feeds

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-26, 12:48 #11
Romlin Romlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:
Ursprungligen postat av Romlin
Hittade ett exempel som ser ut att använda rss som källor och endast länkar titlar (sort of)
http://knuff.se/nyheter/
....
Knuff- nätverket hämtar information från de bloggar som själva valt att pinga bloggen om sin existens, eller från bloggnätverk där den pingen ingår. Johan Larsson som driver nätverket är dålig på att skriva TOC, men det framgår i alla fall att man bidrar till nätverket frivilligt.
Ditt projekt verkar gå ut på att du väljer ut vilka bloggar som ska vara med, utan att fråga först. Det är en annan sak. Jag säger inte att ditt projekt strider mot lagar, regler och praxis, men du måste för din egen skull ha klart för dig vilka problem som kan uppstå om man inte har tillstånd att publicera material som andra äger, och hur du gör för att hantera sådana problem.
Tack för ditt snabba svar! Tömt databasen tills vidare för att få klarhet i vad som gäller
Intressant är att om man bara skulle indexera nyheter och sen göra en ren sökmotor, vad skulle då skilja projektet från säg Google? Alla dessa lagar :P Man blir yr...

Uppdatering: Mailade Nyhetskanalen.se (TV4) om det var tillåtet att lägga till deras feed på en sida med reklam och fick godkänt tillbaka av deras nyhetschef, tror lösningen är att fixa ett standardmail och bolla runt till alla tidningar då (dvs jonny hade rätt redan i första svaret här)
Romlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 13:08 #12
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:
Originally posted by -Romlin@May 25 2008, 21:45

...
Du får inte stjäla sådant som kan sägas uppnå verkshöjd. Om du gör en sida med prisjämförelser så kan du utan att fråga indexera produktens namn, lagersaldo, pris, mm. Du får däremot inte indexera produktbeskrivningen och produktbilden, utan att först be butiken om tillstånd.
Nu vet jag inte hur nyhetsportalen.se arbetar, men det ser ut som om de enbart tar rubriker från nyheter. Rubriker uppnår inte verkshöjd och det är därför fritt fram att stjäla dem. Det är även tillåtet att citera kortare stycken. Det vore därför möjligt att även ta de första raderna av varje nyhetsartikels ingress.

Om man får citera beror på om de kan anses uppnå verkshöjd eller inte.
Enstaka återgivanden av sådant som inte uppnår verkshöjd är tillåtna.
Rubriker är nog oftare under verkshöjdsgränsen än över. Däremot bör man se upp med katalogskyddet om man tänker sig att återge större mängder av sådana uppgifter från en källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Man får väl alltid citera ett stycke.
Nej, inte om stycket uppnår verkshöjd. En vers eller ett par rader i en dikt skulle mycket väl kunna anses uppnå verkshöjd. En ingress i en nyhetsartikel likaså.
Jag håller inte med dig, citaträtten regleras i upphovsrättslagen:

22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet. Lag (1993:1007).

I lagtexten nämns ingenting om verkshöjd, och det skulle ju helt motverka rätten att få göra citat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 13:19 #13
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Romlin: Det du skriver om Knuff gäller deras sida. Knuff anser att samlingen på knuff.se/nyehter utgör en "katalog" och därmed är katalogskyddad, vilket innebär att det inte skulle uppskattas om du återpublicerade knuff.se/nyheter-sidan i sin helhet på din sagt. Men det är inte det du är ute efter.

Jag har drivit nyhetsaggregeringstjänster de senaste 9 åren (t.ex Fri sim.com) så jag vet i alla fall hur det fungerar i praktiken. För mig har det i det värsta fallet slutat med att de spärrat mig från att läsa deras sajt (via Robots.txt eller med IP-spärr). Oftast är det lokaltidnignar som inte tycker om nyhetsaggregeringstjänster. Större tidningar med sverigetäckning, där konkurrensen om läsaren är större, verkar inte ha samma problem.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 13:38 #14
Medlem

Medlem

Hej Nicclas, tack för ditt svar Jag har bestämt mig för att kontakta alla tidningar innan de läggs till och har nu redan fått godkänt från TV4 och Expressen så allting verkar fixa sig till det bästa Hoppas lokaltidningar kommer ihåg vilka de gett tillstånd och inte spärrar min aggregator sen då :P

Ha en trevlig dag!

Citat:
Originally posted by nicclas@May 26 2008, 13:19
Romlin: Det du skriver om Knuff gäller deras sida. Knuff anser att samlingen på knuff.se/nyehter utgör en katalog och därmed är katalogskyddad, vilket innebär att det inte skulle uppskattas om du återpublicerade knuff.se/nyheter-sidan i sin helhet på din sagt. Men det är inte det du är ute efter.

Jag har drivit nyhetsaggregeringstjänster de senaste 9 åren (t.ex Fri sim.com) så jag vet i alla fall hur det fungerar i praktiken. För mig har det i det värsta fallet slutat med att de spärrat mig från att läsa deras sajt (via Robots.txt eller med IP-spärr). Oftast är det lokaltidnignar som inte tycker om nyhetsaggregeringstjänster. Större tidningar med sverigetäckning, där konkurrensen om läsaren är större, verkar inte ha samma problem.

Romlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017