FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tjenare!
Är på G o ska köpa mig en dedikerad server och undrar ifall ni har någon erfarenhet hur mycket kraft man behöver. Som det ser ut just nu har jag ett par domäner som tillsammans har ca 40.000 impressions per dag och en hel del databas-access. Men jag kommer att utveckla fler sidor som förhoppningsvis kommer upp i samma storlek.. Räcker en Celeron 1.7 GHz med 500Mb ?? De borde väl räcka ganska långt? Spontana kommentarer mottas gärna :-) //Mattias |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En bra tumregel brukar vara att för en hel del databasaccess krävs en hel del datorkraft.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hmmm...500Mb av vad?
Hårddisk? Lite lite liten.... Minne? 512Mb skall det kanske vara.... Trafik? Är det nog inte heller.... Vet inte var du skall hyra det servern, men om du skall köra databas på samma som sidorna ligger på, så måste du titta på hur mycket dessa databasfrågor tar på krafterna. Själv funderar jag själv på en dedikerad och då har jag inte den mängden besökare. Dock funderar jag själv på en 2.8 minst. kanske en Xeon med 1GB minne och 2 diskar som kör i raid. Har kört jämförelser på mina två datorer hemma och skillnaden mellan en riktig P4 och Celeron är stor. Tycker själv inte man skall satsa på en Celeron, men det är bara min åsikt..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om jag ska vara lite mer hjälpsam kan jag säga att en P3-S 1266MHz, 512MB RAM, SCSI-diskar utan problem pallar 300 000 träffar (varav kanske 25-30% är dynamiskt genererade) om dagen med i snitt ~50 SQL-frågor per sekund, med ~100 SQL-frågor / sekund under de mest trafikerade timmarna.
(Den här datan säger egentligen inte något väsentligt eftersom jag inte anger frågornas komplexitet, kodbasen för de dynamiska sidorna och så vidare men kanske ändå kan vara av intresse.)
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte bara tipsa om denna tråden som jag och min kollega startade när vi gick i tankarna på att köpa en egen server som vi skulle ha på co-location.
Server tråden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Sidan ligger just nu på ett vanligt delat webbhotell där det faktiskt funkar ganska ok, men skulle kunna gå snabbare. Varje sidaccess genererar mellan 5 och 10 väloptimerade frågor som inte är speciellt komplexa. Databasenmotorn och webbservern kommer att ligga på samma burk. Har hittat en ganska billig dedikerad server på servermatrix.com som någon rekommenderat här, fr $69/månad. Går att byta upp sig sen till bättre grejer, men det känns meningslöst att slösa på det i onödan :-) MusikGuru frågade om vad dem 500 Mb var för nått ![]() ![]() Min personliga uppfattning är att de flesta servrar är väldigt överdimensionerade för det de ska göra, det är lite därför jag kollar läget här.. //Mattias |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|