FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kör ju tyvärr med frames - har funderat på att göra en remake flera gånger men är lite rädd för att tappa pagerank och placeringen på keyword mm eller hur funkar det? SEO och frames verkar ju funka bra hos mig mot alla odds så jag tvekar lite
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Personligen tror jag inte på frames och SEO, men ibland är man illa tvungen att köra med frames - t ex vid webbshoppar (inget krav, men den bästa lösningen).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Frames är rena döden ur seo-synpunkt. För något år sedan så var det fortfarande ok, eftersom Google indexerade <noframes>. Idag ignorerar Google den taggen, vilket innebär att din sida ser helt tom ut för en crawler.
Tyvärr så är det ändå inte helt riskfritt att gå ifrån frames. Din förstasida "läcker" ingen länkkraft överhuvudtaget i dagsläget, eftersom den inte innehåller några interna eller externa utlänkar. Gör du om sidan utan frames så kommer länkkraften att fördelas via länkar på förstasidan till dina undersidor (vilket egentligen är någonting bra). Det gör att din förstasida riskerar att tappa lite placeringar, medan dina undersidor kommer att ranka betydligt bättre. På det hela taget bör man absolut gå ifrån frames. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
om jag varit du hade jag nog gjort en remake till divar, du behöver ju inte stressa. lägg upp den är klar.
om det gustav säger stämmer så tycker jag definitivt du ska göra om till divar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Google hade tidigare indexerat följande text i det här fallet: "This page require frames" eftersom det är vad som står i noframes för https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx. Självklart så kommer Google fortfarande att indexera allt annat innehåll (men ignorera det som står i noframes). Google indexerar alltså innehållet i varje frameset. Men det blir ändå inte bra eftersom folk kommer att länka till https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx och inte till ett enskilt framset såsom t ex https://www.datorbutiken.com/se/Welcome.aspx Du får alltså två sidor. En sida utan indexerat innehåll och en sida utan inlänkar. Då är det helt klart bättre att ha en sida som har både innehåll och inlänkar. 1½ år är förresten en halv livstid inom SEO. Frames var helt ok för bara ett år sidan (om än opraktiskt). Utvecklingen går ganska snabbt... ![]() Nu såg jag förresten att samliga länkar var https, men det gör ingen skillnad för exemplet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I så fall inkompetent av google att fortfarande tipsa om bland annat noframes i sin webmaster info. Inte för att jag själv använder frames i onödan (hemska tanke), men jag ville bara ifrågasätta eftersom det inte riktigt var i linje med det jag läst och sett.
Eller iofs, det kanske är så att noframes inte indexeras - men länkar som finns där följs. Det är ju egentligen det viktiga, och det jag menade, utan att tänka mig för hur jag uttryckte mig. Då bygger man ju upp en bra noframes-sida som ser till att spindeln får tag i allt den behöver för att kunna indexera hela siten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Länkar i noframes var det första som Google övergav. Jag har alltid en enormt dålig tidsuppfattning, men jag skulle gissa på att det kanske var två år sedan som Google slutade följa länkar i noframes.
För ungefär ett år sedan slutade Google att indexera text i noframes hos nyregistrerade domäner. Ytterligare en tid senare så slutade man indexera texten i noframes för samtliga domäner. Jag kan inte säkert veta att Google inte tar någon hänsyn överhuvudtaget till vad som står i noframes. Men någon indexering sker i alla fall inte. Mina egna sidor i frames har inte rasat i serpsen sedan Google slutade indexera noframes. Det verkar inte som om gamla sidor tar lika stor skada av frames som nya. Googles egna förslag och faq´s är ofta dåligt uppdaterade. I bästa fall är de meningslösa och i sämsta fall rent felaktiga. Vill man lära sig seo på lite högre nivå så bör man inte lyssna på vad Google säger ![]() Noframes fyller förövrigt fortfarande en funktion, även om det inte längre går att spamma sökmotorer med den. Webbläsare som inte kan hantera frames (t ex mobiltelefoner) drar naturligtvis nytta av noframes precis som vanligt. Så man bör absolut inte radera den taggen om man har en i sida i frames. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har nyligen designat om en frames-design och gått över till icke-frames. Var noga med att behålla alla filnamn och sådär, så övergången gick väldigt smidigt, föll tillbaka under de första dagarna, för att sedan komma tillbaka något högre upp än tidigare.
Att Google inte indexerar frames-baserade webbplatser är skitsnack. Det går att komma bra i serpen även om man har frames. Har man dessutom en noframes som är relevant (innehållet representerar innehållet på de sidorna som finns i framesetet) så är Google din vän. Det är i alla fall mina personliga erfarenheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
|