FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
(Där du själv "hittat" adresserna) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har också läst på många ställen att höga straff inte ger lägre brottslighet. Men utan att ifrågasätta de studier som kommit fram till det så vill jag ifrågasätta det rimliga i antagandet.
I mitt fall så är det oftast min moraluppfattning som hindrar mig ifrån att begå brott. Därefter så är det risken för upptäckt. Men påföljden spelar helt klart in. Det finns en anledning till att jag aldrig kör mer än 29 km/h för fort på motorvägen. Inte ens om det är mitt i natten och det inte finns en enda bil ute. Jag har helt enkelt inte råd att bli av med körkortet, men böter avskräcker mig inte. Höga straff kanske inte avskräcker yrkeskriminella och psykopater. Men vanligt folk tar absolut intryck av straffskalan. Hur många skulle ladda ner piratkopierad musik om straffet var 25 års fängelse? Nu kanske det här blev lite OT eftersom det rör sig om en stämning och inte ett brottsmål i det här fallet. I vilket fall så tycker jag att det är helt rimligt att skadeståndet ska baseras på skadan (och inte på hur mycket pengar den svarande har eller om denna har en rimlig chans att betala). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om man räknar bort empati är det (tillfredsställelse + vinst) > (risk * delta påföljd) som gäller. Delta som i derivata, ej deltaga, pga systemet med mängdrabatt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|