FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om man kollar på träd-menyer på sidor, så använder vissa PHP eller HTML, detta är ju jättelångsammt, ett exempel är www.datorbutiken.com/se kolla till vänster där i menyn. Varför gör man inte sånna i javascript, laddar det en gång och sen är det supersnabbt. Ett exempel på en javascript meny finns till vänster på http://projectxnetwork.com/ den är inte så snygg, men går säkert att få att se ut som datorbutikens.
Så VARFÖR använder inte datorbutiken och så många andra siter javascript-meny, finns det några nackdelar med det som överväger en långsamm meny? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tja, vet inte riktigt. Kanske för att då menyn är det viktigaste för en besökare (så att han kan surfa runt) så är det inte bra om den inte fungerar av olika skäl (ingen JS påslagen, inkompatibilitet etc)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ungefär hur många är det som inte har javascript? är det inte då större risk att en användare inte har stöd för css, vilket datorbutiken bör använda sig av.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
När ska folk lära sig skilja utformnig och funktion/innhåll?
En läsare som inte har stöd för javascript är ofta en läsare som inte har stöd för css, om en läsare inte har stöd för dessa, ska den då bli lidande för att funktionen inte är som den ska? Att formen inte är som den ska spelar ju ingen roll om användaren använder en textläsare som t.e.x. lynx. Jag anser att man inte ska bygga funktionskritiska element med kod som ställer krav på användaren. Formen spelar egentligen ingen roll, den kanske inte är helt hundra, men huvudsaken är väl att funktionen är som den ska? En sida ska helst hämta innehåll från en plats, funktion från en utformning från en annan, om man särskiljer dessa så blir sidan mycket enklare att överblicka! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
By the way, att Datorbutiken använder frames i sin webbutik tyder att de kanske inte tänker så mycket på användarvänligheten ![]() /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
"Formen spelar egentligen ingen roll".
Där tycker jag att du har fel. En 100% användarvänlig hemsida kräver rätt utformning. Ska man rätta sig efter dom få som kör lynx och sen skita i om folk klarar av att navigera och förstå innehållet på hemsidan för att man "skippat" utformningen ? Jag anser att utformning, funktion och innehåll är hörnstenarna i en lyckad hemsida. Skippa en av dom och du får ett kasst resultat. Sen menar inte jag att man måste använda sig av css eller javascript för att lyckas med rätt utformning men på dig låter det som om den inte har någon som helst betydelse...och där tycker jag du har fel. Sådär, ja. Då var det sagt. Ha en fortsatt trevlig kväll allesammans. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ok, alla kan inte se frames men frames kan underlätta oerhört för en användare och fler och fler browsrar klarar av frames. Sökmotorerna indexerar en sida med frames lika bra som en utan. Att en användare hela tiden kan navigera sig fram, söka, etc oavsett om han är längst ner på en sida eller lämnat förstasidan är ju viktigt för användarvänligheten. Där är frames en bra lösning. Visst, man kan lösa det med javascript, etc men min personliga åsikt är att fler har problem med javascript och då måste man ju inkludera detta i alla sidor också. Vet inte hur många som handlar på datorbutiken.com men om det hade varit ett problem, borde inte datorbutiken.com gjort något åt det då ? Jag hade absolut gjort det om det var så att folk inte klarat av att se vår hemsida på ett korrekt sett. Nåja, det är i alla fall min ståndpunkt nu klockan 23.41. Får väl se om jag tycker samma sak imorgon. God natt! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur löser du när google hittar din "meny.html" och din "hoger.html", eller vad du nu kallar dem, separat och presenterar resultat för den som söker på ett mystiskt sätt. Sen om nu surfaren klickar på resultatet så måste du ha gjort massa javascript för att vidarebefodra användaren vidare till rätt ram. På vilket sätt tror du att frames bidrar till att en användare ska hela tiden navigera sig fram? Frames är bara ett medel att åstadkomma en sak, och samma sak kan åstadkomma med andra medel. Om du tycker att en snygg meny med bra översikt är bra för navigeringen så kan du åstadkomma det utan ramar också. Huruvida ramar är ett "problem" ligger i datorbutikens intresse att lista ut. Problemet är att för att förstå om det är problem så måste de använda sin kognitionskompetens + eventuell input från användare + kostnad. Vad jag kan se är deras sida rätt komplicerad och den som har byggt den har varit ram-narkoman. De folk gör idag i tabeller har de gossarna gjort med ramar. Dvs. det skulle kosta multum att ändra på. Nu fungerar det, och vem fan fågar röra något som rullar. Sen tror jag också att den där "eventuell input från användare" är ganska liten. Jag har verkligen inte ork att sätta upp ett mail till datorbutiken, eller för den delen någon annan, varje gång jag ser något som stör mig. Jag tror också att många känner likadant och orkar inte bry sig. Inte minst för att man 80% av gånger man gör det, i all välmening, får ett ilsket svar i still "sköt ditt". Det är bara att man blir irriterad när man sitter på semester, vikarien ringer och säger: "disken på vår server är full, jag måste ha en ny, vad ska jag köpa" och jag kan inte bläddra på deras sida och maila honom länken till den exakta produkten jag vill att han ska beställa. Ja men tur är så använder inte alla frames, så jag kan leta upp produkten någonannastans o visa. Men om det är så bra, varför använder inte ALLA frames? Ja, då skulle man inte hitta något alls. Varje referens i ett mail till en produkt skulle innehålla flödesschema "Öppna huvudsidan, klicka på produkt, klicka på blabla... " Ja, det går delade meningar om det är en stor sak eller liten. För Datorbutiken handlar det om rätt mycket kosing också.¨Sen kan det vara milion andra politiska skäl varför det är så (Det är kanske så att VD-ns pojke har designat sidan från början och ingen vågar säga att det suger). ![]() Nåja, ni får ursäkta för att jag skriver av mig så här sent på natten. Man gillar ju att somna till ljudet av tangentbord, inte sant? ![]() /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Denna länk använder du direkt och mailar. Klart. Inga problem..... Hur tydligt som helst! Problemet är inte konstruktionen av frames, utan ditt sätt och se på sidan! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Usch, vad du skrev mycket. Nåja. får väl helt enkelt ta mig tid och skriva en del här. ![]() Jag skall ta ett exempel på en sajt som vi utvecklar just nu. Där har vi längst upp på sidan en frame med ett sökformulär och meny. Vi vill att användaren oavsett var denne befinner sig skall kunna göra en ny sökning eller navigera sig fram via menyn. Om besökaren klickar på ett sökresultat kommer det oftast upp mycket information. Vilket betyder att han/hon måste scrolla ner för att läsa allting. (Detta är iofs inte så bra. Helst ska man inte behöva scrolla på en sida men det är oundvikligt i vårt fall). Oavsett om han är mitt i texten så skall han kunna göra en ny sökning utan att behöva scrolla ihjäl sig. ![]() Om du har en lösning på detta utan frames med ren html så får du gärna höra av dig. Kanske kan ha användning för den koden. Men det får inte vara med javascript. Om du gnäller på frames så är det ju ingenting mot hur mycket javascript kan krångla i en browser. Angående sökmotorerna så indexeras naturligtvis inte meny-framen, höger-framen eller vänsterframen. Alla resultat är dock indexerade på google men det är inga problem. Behöver inte använda javascript för att se till att framen laddas först och sen resultatet användaren hittat på t ex google. Vi har löst det med php. Inga problem vetu. ![]() "Varför använder inte alla frames?" Tjaa, det skulle vara rätt trist på internet om alla hade en röd bakgrund. Eller hur ? Om man behöver frames får man själv ta ställning till. Vi använder inte alltid frames men i det här fallet är det oundvikligt i användarsynpunkt. Nåja, då har jag också skrivit av mig lite. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|