FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sen jag konverterade till mac för snart ett halvår så har jag flyttat mer och mer av min rörelse till min nya laptop. Något som gett mig en hel del ökad frihet men också lite oroliga tankar.. hemma alt. på kontoret med en stationär så är jag inte direkt rädd att förlora data, dels har jag backup etc men främst så är enda sättet att bli av med data är att bli av med datorn = inbrott.
Med en laptop kan den bli tagen i ett snabbt obevakat ögonblick, ett inbrott på hotellrummet, snatchad i taxin, ryckt ur väskan etc etc etc.. Kommer direkt från en exklusiv pc värld utan erfarenheter från mac så jag vet inte riktigt hur jag ska skydda min käre nya kamrat... i pc'n hade jag både dos login och windows login... i macen är det vad jag vet endast userlogin, men det borde finnas något säkrare? (jag vet att win login är ett skämt, en reboot så är man förbi) Men är det någon som vet ett riktigt monsterlogin/pass program? typ i stil med, glömmer jag av mitt lösenord så kan jag slänga datorn ![]() Då spelar det ingen roll om någon snor datorn för datan innuti kommer ligga säker... Tacksam för råd och tips! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
FileVault
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
"Security" under "System Preferences".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kör en variant som jag kallar "kaka på kaka". Dels slår du på alla säkerhetsfunktioner i operativsystemet (under systeminställningar), alltså File Vault, Secure RAM, Secure Delete, etc. (File Vault krypterar hela din användarmapp och låser upp den automatiskt när du loggar in, och låser den när du loggar ut). Dels köper du Knox http://www.knoxformac.com/, som egentligen bara är en smidigare version av TrueCrypt. Knox skapar stora, krypterade filer som monteras på ditt skrivbord, som fungerar precis som en extern hårddisk. Se bara till att använda olika passphrases för Knox-arkiven och ett säkert lösenord för ditt användarkonto, så borde du vara hyfsat safe. Jag kör ett separat Knox-arkiv för varje större projekt jag är involverad i.
Tänk på att Time Machine funkar pissdåligt när File Vault är aktivt (med pissdåligt menar jag att backupen bara körs när du håller på att logga ut, vilket i alla fall jag nästan aldrig gör). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kryptera disken med TrueCrypt kanske är ett alternativ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som fredrik S nämner. Kör truecrypt.
Med truecrypt får du heldisks kryptering smidigt och enkelt. Du krävs på lösenord i truecrypts bootloader innan du ens kan boota windows. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||