Citat:
Originally posted by Ara@Apr 25 2008, 13:57
Citat:
Jag tycker synd om alla småföretagare som inte har råd med webbkonsulter och därför så tycker jag att priset för webbkonsulter ska sättas till 100 kr / h plus moms. Då blir det rättvist och jämnställt.
|
Det kan du lätt vända på, kul att betala 5000:-/h för en webbkonsult för han måste va så dyr för att ha råd med hyran...
|
Om webbkonstulten väljer att bosätta sig i förorten eller ute på landet så kan han förmodligen till och med sänka sina priser med marknadshyror. Du kan alltså inte vända på det resonemanget utan att slå knut på dig själv. Det finns nämligen ingenting som säger att jag som småföretgare måste anlita en webbkonsult som bor på Östermalm.
Det är ingen mänsklig rättighet att bo på Östermalm. Lika lite som det är en mänsklig rättighet att köra en Mercedes. Det lustiga är att det första är subventionerat av oss skattebetalare (boendet), medan man får betala ur egen ficka för den andra lyxen (bilen). Observera att jag jämför med en bil eftersom vi här talar om en form av lyxkonsumtion. Ett boende och tak över huvudet är en mänsklig rättighet. Jag anser bara att om man vill ha något utöver det absolut mest nödvändiga, så borde man betala för sig.
Jag köpte för ett år sedan en lägenhet i Täby. Den betalade jag 1,2 miljoner för. Min bror köpte i veckan en exakt lika stor lägenhet inne i stan. Den betalade han 3,2 miljoner för. Är det någon som tycker att staten borde gå in och sätta ett pristak på min brors lägenhet så att han inte behöver betala mer än kanske 1,5 miljoner? Och dessutom skjuta till mellanskillnaden på 300k så att det blir helt "rättvist"? Det är ju trots allt precis så hyresmarknaden fungerar. De som redan är privilegierade får det ännu bättre ställt, eftersom skattebetalare och fastighetsägare får stå för en del av deras kostnader.
Det stämmer att en bostad i city blir lika avlägsen för en ungdom om det är marknadshyror som när priserna är reglerade. Idag är det bostadskön som håller ungdomarna borta. Vore det marknadshyror så skulle det vara priset. Alla kan inte bo i innerstan, så många kommer alltid att stå utanför. Dock tycker jag att det blir mer rättvist om de som har privilegiet att faktiskt bo bra också får betala för sig. För att återgå till mitt exempel med bilar så kör vissa skruttbilar och andra lyxbilar. Men det skulle väl inte bli mer rättvist om de som körde lyxbilar fick betala ungefär samma pris som de som körde skruttbilar?
Jag har inget problem med folk som sitter på fina hyreskontrakt och som därför motarbetar marknadshyror (man står sig själv närmast). Men jag har seriösa problem med folk som menar att marknadsregleringen är rättvis.