FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Katalogskydd 49 § Förekomsten av detta skydd beror av en vilja att skydda skapelser som inte når upp till verkshöjdskravet men som ändå bör ha ett upphovsrättsliknande skydd. I detta fall är det fråga om produkter som representerar höga investeringskostnader och arbete och som det finns ett angeläget behov att hindra andra från att kopiera och sälja produkten. Upphovsrättslagen skyddar sedan 1960 därför kataloger, tabeller eller annat dylikt arbete, vari sammanställts ett stort antal uppgifter och skyddet omfattar idag även alster som resulterar av en väsentlig investering. Skydd kan därför uppstå för produkter där antalet uppgifter inte är så stort men investeringarna och arbetet bakom har visat sig större. Skyddet varar i 15 år efter framställningsåret och tar sikte på själva sammanställningen som sådan och skyddar inte uppgifterna i sig. Tolka texten får du göra själv ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ok, det tolkar jag som att det är fritt att publicera programtablån men naturligtvis inte utan lov ta något som någon annan sammanställt till sin sida.
Nicclas jag skulle gärna veta vilken portal och företag du pratar om... Visst det måste ju vara en person som skriver in tablå-info i en databas tex (eller hämtar direkt från respektive kanals info...) men det är ju onöigt om alla som ska publicera uppgifterna ska göra det ![]() måste väl gå att köpa från kanalerna eller köpa färdiga lösningar för det? och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad... Wn och omander hur har ni löst det tex? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jake: Du har fått ett PM med ett namn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Källan är TT-Spektra som äger dagenstv.com Citat:
WN
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ok,
men borde det inte gå att få tablåerna direkt från respektive tv-kanal? De borde ju vara glada ju mer tillgänglig informationen är vilket borde ge fler tittare... eller jag vet inte... ![]() PS lite offtopic, så är jag intresserad av att publicera tv-tablåer direkt under infart.nu så om det är någon som driver en tvtablå sida och vill ha fler besökare genom att dela med sig av den informationen i utbyte mot länk tillbaka "presenteras i samarbete med ..." etc så pm:a mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Den här debatten upptäckte jag sent, men för att lägga näsan i blöt tänkte jag ventilera mina åsikter i ämnet.
Jag tycker det verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script. Samtidigt har jag passat på att slänga iväg ett mail till TV4 och se vad de anser är upphovsrättsskyddat material, för att till slut få någon klarhet i det. I övrigt anser jag att om man är säker på att ha något som uppnår verkshöjd är det väl bara att stämma på? Vad jag kan se kör fortfarande tvsidan.se med samma layout. (Riktigt överskådlig var den också, och inga popups! *flin*)
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Administratör
|
Du verkar inte ha läs tråden?
Citat:
Citat:
Citat:
Efter som du verkar ha nåt emot mej så kan du skicka ett PM så vi kan reda ut det eller sluta besöka min site, ok? Skit tar jag men inte vad för skit som helst och inte av vem som helst. WN
![]() |
![]() |
#28 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
det stora landet i väst. Citat:
![]() |
![]() |
#29 | ||||
|
|||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vad fan kallar du det då rent ut sagt om inte påhopp? WN
![]() |
![]() |
#30 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
ripoffs starkaste definition är stöld och svagaste är exploatering eller något som klart imiterar något annat. I min enfald var jag inte bekant med den alternativa betydelsen av "ripoff". Citat:
![]() |
Svara |
|
|