Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tvsidan.se Ripp På Tv.nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-21, 16:30 #21
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

Citat:
Om man anger källan, dvs kanske länkar kanalrubriken till respektive kanals
website så blir det väll inga problem med upphovrätten? Så är det iaf med
nyheter, vad jag har hört iaf.
Det är inte självklart att du får göra det då det finns någon som kallas "katalogskydd" i lagen om upphovsrätt:

Katalogskydd 49 §
Förekomsten av detta skydd beror av en vilja att skydda skapelser som inte når upp till verkshöjdskravet men som ändå bör ha ett upphovsrättsliknande skydd. I detta fall är det fråga om produkter som representerar höga investeringskostnader och arbete och som det finns ett angeläget behov att hindra andra från att kopiera och sälja produkten. Upphovsrättslagen skyddar sedan 1960 därför kataloger, tabeller eller annat dylikt arbete, vari sammanställts ett stort antal uppgifter och skyddet omfattar idag även alster som resulterar av en väsentlig investering. Skydd kan därför uppstå för produkter där antalet uppgifter inte är så stort men investeringarna och arbetet bakom har visat sig större.

Skyddet varar i 15 år efter framställningsåret och tar sikte på själva sammanställningen som sådan och skyddar inte uppgifterna i sig.

Tolka texten får du göra själv
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-21, 18:34 #22
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

ok, det tolkar jag som att det är fritt att publicera programtablån men naturligtvis inte utan lov ta något som någon annan sammanställt till sin sida.

Nicclas jag skulle gärna veta vilken portal och företag du pratar om...

Visst det måste ju vara en person som skriver in tablå-info i en databas tex (eller hämtar direkt från respektive kanals info...) men det är ju onöigt om alla som ska publicera uppgifterna ska göra det
måste väl gå att köpa från kanalerna eller köpa färdiga lösningar för det? och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad...

Wn och omander hur har ni löst det tex?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-21, 19:47 #23
Flitig postare

Flitig postare

jake: Du har fått ett PM med ett namn.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 17:56 #24
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by jake@Aug 21 2003, 15:34
och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad...

Citat:
... och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad...
Jag köper info'n för 20 kanaler för lite mer än 10 ggr mer än vad du tror det kostar.

Källan är TT-Spektra som äger dagenstv.com

Citat:
Läs ovan.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 18:46 #25
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

ok,
men borde det inte gå att få tablåerna direkt från respektive tv-kanal?
De borde ju vara glada ju mer tillgänglig informationen är vilket borde ge fler tittare...

eller jag vet inte...

PS
lite offtopic, så är jag intresserad av att publicera tv-tablåer direkt under infart.nu så om det är någon som driver en tvtablå sida och vill ha fler besökare genom att dela med sig av den informationen i utbyte mot länk tillbaka "presenteras i samarbete med ..." etc så pm:a mig.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 21:57 #26
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Den här debatten upptäckte jag sent, men för att lägga näsan i blöt tänkte jag ventilera mina åsikter i ämnet.

Jag tycker det verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script. Samtidigt har jag passat på att slänga iväg ett mail till TV4 och se vad de anser är upphovsrättsskyddat material, för att till slut få någon klarhet i det.

I övrigt anser jag att om man är säker på att ha något som uppnår verkshöjd är det väl bara att stämma på? Vad jag kan se kör fortfarande tvsidan.se med samma layout. (Riktigt överskådlig var den också, och inga popups! *flin*)
Oläst 2003-11-19, 22:07 #27
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Du verkar inte ha läs tråden?

Citat:
Jag tycker det verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script.
1. Du pratar om saker du inte vet nåt om, jag använder perlscript då som nu.

Citat:
Samtidigt har jag passat på att slänga iväg ett mail till TV4 och se vad de anser är upphovsrättsskyddat material
2. Vad har tv4 med detta att göra? dom är inte ens inblandade, källan är Tidningarnas Telegrambyrå.

Citat:
I övrigt anser jag att om man är säker på att ha något som uppnår verkshöjd är det väl bara att stämma på?
3. Stämma, det tjänar inte upphovsmannen mest på.

Efter som du verkar ha nåt emot mej så kan du skicka ett PM så vi kan reda ut det eller sluta besöka min site, ok? Skit tar jag men inte vad för skit som helst och inte av vem som helst.

WN
Oläst 2003-11-19, 22:52 #28
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Du verkar inte ha läs tråden?
Ska jag vara ärlig lusläste jag inte tråden men jag vet inte om jag har fel i sak trots det.

Citat:
1. Du pratar om saker du inte vet nåt om, jag använder perlscript då som nu.
Programmeringsspråket var inte poängen, vad jag syftade till var att du (rätta mig gärna om jag har fel) inte inledde med att hosta upp 20k i månaden till något företag för tablåerna utan körde själv script som "scannade" webbsidor.

Citat:
2. Vad har tv4 med detta att göra? dom är inte ens inblandade, källan är Tidningarnas Telegrambyrå.
Jag tvivlar på att TT siar, de får snarare sina uppgifter från TV-kanalerna vilka rimligtvis är de som är ägare av materialet (om de nu inte helt sålt dem till TT). Om TV4 nu mot förmodan skulle svara mig och säga att jag fritt får använda den tablå de har på sin hemsida får jag rimligtvis göra så.

Citat:
3. Stämma, det tjänar inte upphovsmannen mest på.
Nej, vederbörande tjänar rimligtvis mest på att det upphovsrättsskyddade materialet försvinner. Stämmer gör man då så inte sker. Min poäng var att jag har mycket svårt att tänka mig att din idé om färgen på vissa länkar i en TV-tablå i svenska domstolar skulle uppnå verkshöjd - förvisso har väl konstigare saker skett i
det stora landet i väst.

Citat:
Efter som du verkar ha nåt emot mej så kan du skicka ett PM så vi kan reda ut det eller sluta besöka min site, ok? Skit tar jag men inte vad för skit som helst och inte av vem som helst.
Har ingenting alls emot dig. Jag kritiserade endast åsikterna i tråden och jag gjorde inga påhopp.
Oläst 2003-11-19, 23:42 #29
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Programmeringsspråket var inte poängen, vad jag syftade till var att du (rätta mig gärna om jag har fel) inte inledde med att hosta upp 20k i månaden till något företag för tablåerna utan körde själv script som "scannade" webbsidor.
När jag startade tv.nu var det inga problem att scanna de officiella sidorna, jag har mail från alla kanaler där jag tillåts kopiera deras tablå och publisera den på tv.nu. Problemet är att idag 2 år senare är det rent tekniskt mycket svårt att scanna de officiella tablåerna för att inte säga omöjligt med bibehållen kvalitet.

Citat:
Jag tvivlar på att TT siar, de får snarare sina uppgifter från TV-kanalerna vilka rimligtvis är de som är ägare av materialet (om de nu inte helt sålt dem till TT). *Om TV4 nu mot förmodan skulle svara mig och säga att jag fritt får använda den tablå de har på sin hemsida får jag rimligtvis göra så.
Uppgifterna kommer i (oftast) PDF från programbolagen, några anställda på TT sitter och sammanställer dessa i en databas, för den servicen tar TT betalt och iom att datan är bearbetad i den mängd är matrialet skyddat och tillhör TT.

Citat:
Nej, vederbörande tjänar rimligtvis mest på att det upphovsrättsskyddade materialet försvinner. Stämmer gör man då så inte sker. Min poäng var att jag har mycket svårt att tänka mig att din idé om färgen på vissa länkar i en TV-tablå i svenska domstolar skulle uppnå verkshöjd - förvisso har väl konstigare saker skett i det stora landet i väst.
Läs tråden så ser du att vi inte snackar om färg, det är tekniken att göra tablån mer lättläst vi snackar om och om du läser riktigt noga säger jag inte att jag har copyright på metoden det jag säger och många med mej är att det är en rippoff vilket inte är samma sak, det är mer pinsamt för ripparen.

Citat:
Har ingenting alls emot dig. Jag kritiserade endast åsikterna i tråden och jag gjorde inga påhopp.
... verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script ...

Vad fan kallar du det då rent ut sagt om inte påhopp?

WN
Oläst 2003-11-20, 00:05 #30
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
När jag startade tv.nu var det inga problem att scanna de officiella sidorna, jag har mail från alla kanaler där jag tillåts kopiera deras tablå och publisera den på tv.nu. Problemet är att idag 2 år senare är det rent tekniskt mycket svårt att scanna de officiella tablåerna för att inte säga omöjligt med bibehållen kvalitet.
Om man utgår från att TV-kanalerna ger samma tillstånd idag så blir det hela alltså en rent teknisk fråga?

Citat:
Uppgifterna kommer i (oftast) PDF från programbolagen, några anställda på TT sitter och sammanställer dessa i en databas, för den servicen tar TT betalt och iom att datan är bearbetad i den mängd är matrialet skyddat och tillhör TT.
Låter lukrativt om det är just det som TT tar betalt för.

Citat:
Läs tråden så ser du att vi inte snackar om färg, det är tekniken att göra tablån mer lättläst vi snackar om och om du läser riktigt noga säger jag inte att jag har copyright på metoden det jag säger och många med mej är att det är en rippoff vilket inte är samma sak, det är mer pinsamt för ripparen.
Vad består tekniken i bortsett från det jag sa?

ripoffs starkaste definition är stöld och svagaste är exploatering eller något som klart imiterar något annat. I min enfald var jag inte bekant med den alternativa betydelsen av "ripoff".

Citat:
Vad fan kallar du det då rent ut sagt om inte påhopp?
Med den kunskap jag hade då jag skrev det var det välgrundat, men jag tar tillbaka det eftersom du nu förklarat och jag ber om ursäkt.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017