FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Finns det något enkelt sätt att göra ett formulär där man kan tipsa en kompis om något och ha tipsarens mail som avsändare? Helst så enkelt som möjligt så en rookie som jag klarar av det.
![]() Går det att knåpa lite med formfixers script för att få till det? Mitt webhotell stödjer inte asp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Stödjer det PHP tro?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ja, PHP ska det stödja
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ofta när det gäller funktioner som dessa så är de knytna till en produkt. Dvs att man hämtar information om produkten (namn, info pris tex) som sen skickas iväg till den som blir tipsad.
Eller vad för information tänkte du skicka med i mailet? Eller du är bara ute efter ett, något modifierat, "kontakta-oss"-formulär. Om du har lite kunskaper om PHP, eller vill lära dig, så går det att läsa på http://se2.php.net/manual/en/function.mail.php Exempelkod: Kod:
mail($to, $namn . ' vill tipsa dig om en produkt - FORETAGSNAMN.se', " Information om den produkt/tjänst om den tipsade får", 'From: ' . $epost); EDIT: Stavfel, ska nog lägga mig strax :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
hmm statisk, dynamisk???
Det är nog mer ett modifierat kontaktformulär jag är ute efter. Skillnaden ska vara att mailet skickas till de av tipsaren angivna mailadresserna med ett meddelande jag har förutbestämt. Det ska alltså vara en funktion där man kan tipsa sina vänner om en tävling på min sajt. Tänkte att man kanske kunde ändra något bara i färdiga script, typ formmailer, men jag är ju inte så insatt i detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Menade formfixer, inte formmailer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
då är det en statisk text du skall använda, dvs att innehållet alltid är samma förutom tipsarens och mottagarens namn och epostadresser.
Så här kan ett enkelt formulär se ut i html Kod:
<div id="tipsaenvan"> <form method="post" action="skicka.php"> <fieldset> <legend>Tipsa en vän!</legend> <p>För att tipsa en vän om tävlingen, fyll i fälten nedan</p> <p> <label for="your-name">Ditt namn</label> <input type="text" id="your-name" name="your-name"/> <label for="your-email">Din e-postadress</label> <input type="text" id="your-email" name="your-email"/> <label for="friend-name">Din väns namn</label> <input type="text" id="friend-name" name="friend-name"/> <label for="friend-email">Din väns e-postadress</label> <input type="text" id="friend-email" name="friend-email"/> </p> </fieldset> <p> <input type="reset" id="form-reset" name="reset" value="Rensa"/> <input type="submit" id="form-submit" name="submit" value="Skicka"/> </p> </form> </div> Php-koden ser ut lite som såhär: (OBS, jag är långt ifrån en expert på PHP ) Kod:
<?php $toname = $_POST["friend-name"]; $tomail = $_POST["friend-email"]; $fromname = $_POST["your-name"]; $frommail = $_POST["your-email"]; // validering här... mail( $toname . ' <'. $tomail .'>', 'Tips från ' . $fromname , 'Hej ' . $toname . '!\n\n Jag skulle vilja tipsa dig om en tävling på [URL=http://www.webben.se]http://www.webben.se[/URL] där man kan vinna jättefina priser...\n\nVänligen '. *$fromname, 'From: ' . $fromname . ' <'. $frommail *.'>'); ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Förtydling. Man behöver inte Formfixer med ovanstående kod, men det kanske kan vara ett alternativ...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En liten följdfråga på detta
är det bara jag som fått för mig detta eller är det så att vissa (många) webhotell inte tillåter att man skickar mail med en avsändare som inte tillhör den domänen man skickar från? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen måste avsändarens adress finnas på någon server också, eftersom man ofta gör en return-path check och kollar så avsändaradressen verkligen finns. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|