FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har byggt ett script (PHP) som använder sig av include() på diverse ställen.
Till exempel har jag en index.php fil som laddar in en match.php fil genom include('include/match.php'); match.php ligger som sagt i include/ och inkluderar i sin tur newsblogg.php som ligger i samma mapp, alltså include/newsblogg.php Nu till min fråga. På mitt ena webhotell måste jag includera den sistnämnda filen include/newsblogg.php genom att skriva include('include/newblogg.php');, alltså verkar det som att den utgår från index.php. På ett annat webbhotell måste jag dock skriva include('newsblogg.php');, och ja, då verkar den tolka det hela från match.php. match.php och newsblobb.php ligger ju båda i mappen include/ så det sissta är ju egentligen mest logist, eftersom newsblogg.php inkluderas från match.php som ligger i samma mapp. Men varför är det olika? Och finns det något sätt man kan få båda hotellen att bete sig lika på? Har testat lite med ini_set('include_path'.... dock utan att lyckas. Tips, råd, klargörning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du inkluderar ju match.php till index.php så den körs som en del av index.php och sökvägarna till filer som inkluderas från den borde vara samma som för index.php.
Det verkar vara skumt på det andra hotellet där du inte ska skriva katalogen. Säker på att den inkluderas från samma index.php i båda fallen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ja. exact samma script jag kör på två hotell. blev bara chockad först att det inte funkade.
jag hade för mig att det var mest rätt att det fungerade som du säger. fattar noll. Någon som har en förklaring? Den första servern kör på en Linux maskin, PHP 5. Andra servern är en Windows maskin med PHP 4. Kan detta göra skillnaden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan det vara så att det ena webbhotellet har med din includemapp i variabeln PATH? Bara en tanke
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|