FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
För några dagar sedan köpte jag en NAS hårddisk av en lokal databutik istan. Packade upp den och skulle sedan koppla in den till nätverket och sedan installera mjukvaran som visade sig inte ens fungera till Vista. Har testat och köra utan det men det fungerar inge vidare utan tappar kontakten o allmänt strul. Så jag är inte nöjd med den för 5 öre. Nu vill jag lämmna tillbaka den och behöver lite kött på bena då en kompis köpte ett nätagg förra veckan som inte passade till hans chassi. Så han gick tillbaka med den till samma butik dagen efter men där fick han endast 50% tillbaka för att varan var öppnad. Så vad gäller vid återköp ? får dom dra av 50% för jag öppnat varan och testat? Får jag överhuvudtaget lämna tillbaka den? Jag har noll koll på sånt här och är tacksam för svar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Packa den väldigt fint, i ny plast, så att den ser ut att vara oöppnad.
Om butiken öppnar kartongen sedan kan du påpeka att det var de och inte du som öppnade den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Så be din kompis att gå tillbaka och kräva resterande belopp tillbaka, bara att hota med ARN. Köper du en produkt så förväntar du dig att den skall vara ok, annars så skulle man ju aldrig våga öppna något. Nu vet jag inte om ni har bett dem i butiken om hjläp men detta skall inte ha någon betydelse, som konsument så har du ingen skyldighet att kunna allt, har själv bl.a. köpa dyra kablar till mina stereoanläggning och sedan visat sig att dessa inte har passat. Så i ditt fall lägg HD i boxen och gå tillbaka till butiken, se till att spara kvittot och var stenhård. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
I detta fallet tror jag knappast att det existerar något "Dom får absolut inte"..
Öppet köp är något man kommer överrens om vid köptillfället. Man kan alltid välja att reklamera en vara och självklart skall alla parter bli nöjda i slutändan, men det finns "absolut inget krav på detta". Är det sagt av tillverkaren att den skall fungera med Vista, men ändå inte gör det så är det ett solklart fall på en vara som är felaktig. Har försäljaren sagt att den skall fungera med Vista men inte tillverkaren, så bör självklart försäljaren åtgärda problemet för kunden utan extra kostnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju inte lämna tillbaka något bara för att du inte vill ha den. Om det är så att varan inte uppfyller de funktioner du kan tänkas anta att den har så är den defekt. Då har du rätt att reklamera. Då spelar det ingen roll om varan är öppnad eller ej.
Din kompis borde ha pratat med butiken innan han köpte nätagget. Det är ju inte deras fel att han köper saker som inte passar. Det är bara goodwill från deras sida att ens ta tillbaka prylen. Bara hanteringen för deras del att hålla på med retur, nytt emballage etc etc kommer kosta mer än varan. Har du pratat med butiken om att NASen inte fungerar? Hur föreslog de att du skulel lösa problemet? De har ju rätt att få försöka reparera varan innan de häver köpet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man måste hålla isär några grundläggande begrepp.
Öppet köp = finns ej i någon lag. Helt frivilligt åtagande från butiken där butiken sätter upp reglerna. Trasig produkt = Står det i speccarna att produkten ska fungera med Vista, eller har butikspersonalen sagt att den ska fungera med Vista och produkten inte fungerar med Vista innebär det att det är fel på produkten och du ska göra reklamantion (din rättighet enligt lagen). Butiken kan då välja åtgärda felet eller låta köpet gå tillbaka. "vill ej ha produkten" eller "jag trodde den skulle fungera med Vista" = jaha, och? Det är ditt ansvar att ta reda på fakta innan köp och bestämma vad du vill ha! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|