Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säljare och grossist

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 00:36 #1
Marcin Marcin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Medlem

Har på kort tid fått flera förfrågan om att bli grossist för produkter som jag har på en webshop. Utbudet är stort och i stora delar unikt för Sverige.

Är det god idé att bli även grossist? Någon som har KUNSKAP om detta? Har pluggat marknadsföring på universitet men minns inte att något sådant scenario fanns med.

Är mest orolig för underminerande låg prissättning samt kanibalisation från ÅF som då skulle bli min shops konkurrenter.
Marcin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 00:51 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Hej Marcin, du ska inte vara rädd för konurrens och om du lyckas bygga grossistverksamhet så kommer du fömodligen tjäna mer på det än på din shop
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 06:18 #3
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Däremot är det väl tveksamt om DU som grossist ska ha en shop som innebär att du konkurrerar med dina egna kunder (som jag förstod det som).....jag har jobbat i en liknande situation, och det väcker många fråger hos kunderna, samtidigt som det ju finns såna som lyckats, t.ex. Komplett.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 08:49 #4
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag ogillar verkligen grossister med egen slutkundsverksamhet om det inte är så att man kan som ÅF koppla till extratjänster som gör erbjudandet mer värdefullt från en ÅF än från grosssten
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 09:40 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Ska du bli grossist bör du överlåta driften av webbshoppen till någon annan. Det betyder inte att du måste sälja allt, det går att lösa, men för trovärdighet mm så bör det vara två olika företag som driver grossist respektive slutkundsförsäljning.
Om du blivit utvald till grossist är det en stor affärsmöjlighet och med lite jobb och tur så har du en stor, lönsam och växande verksamhet att driva. Glöm inte att när du väl är etablerad grossist så kan du ge dig in och ta hand om andra produkter och segment.
Du kliver upp i en annan division helt enkelt, affärsmässigt sett.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 13:45 #6
Medlem

Medlem

Alltså, jag har inte aktivt sökt återförsäljare. De har kommit till mig efter att ha sett mitt utbud på min sida.

Jag är mycket medveten om att man som grossist inte ska gå bakom ryggen på sina ÅF och börjar konkurera med dem. Men situationen är som sagt en annan då jag i dagsläget är endast säljare och inte grossist.
Marcin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 14:26 #7
Davves avatar

Davves avatar

Kör bara på, växer grossist verksamheten så kommer du märka att det är roligare och ger bättre pengar än att hålla på med shop, du kommer själv vilja bli av med shopen förmodligen efter ett tag
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 14:30 #8
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Eftersom du själv säljer varorna så bör du ganska lätt kunna göra en analys av om det finns utrymme på marknaden för flera ÅF.

Av egen erfarenhet i min branch så tycker jag man ska akta sig lite för att ge för stora marginaler till ÅF om man själv bedriver försäljning på nätet och det är vad dom vill göra med.

Vi har vissa varor som vi inte säljer till våra ÅF för att vi vill vara unika med dom.

Flera av våra ÅF kom till oss pga att leveranstid/tillgång hos grosisten är mycket begränsad. Men då vi alltid håller ett större lager än grosisten tar dom hellre en mindre marginal mot att kunna leverera snabbt till kunden.

En sak till man bör ha i bakhuvudet är att man bör ha tillräkligt kunskap om produkterna man säljer till en ÅF så att är det någon fråga som kommer ska man inte behöva ringa sin egen leverantör varje gång.

Men vi försöker alltid prioritera våra egna slutkunder då marknaden på våra produkter är begränsad!

Sen skiljer vi på Svenska ÅF och våra ÅF i utlandet då vi inte levererar till tex Ryssland USA utan det sker genom våra ÅF.

Kommer dom som har frågat dig om att bli ÅF kunna handla samma produkter på något annat ställe.. då tycker jag du ska leverera till dom.. Du kanske kan kanske förhandla dina priser om du köper större kvantiteter.

Vi har några gånger gått förbi våra leverantörer.. its all about money!
Sen är det väldigt smidigt att som ÅF kunna beställa mindre kvantiteter, det kanske är det dina ÅF är ute efter och inte att köpa in större kvantiter vilket du kanske gör?
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 15:09 #9

OK, det är andra återförsäljare som vill ha dig som grossist. Vad säger tillverkaren/agenten? Kan du få en bra relation med denne?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 16:15 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om företagen som vill handla av dig redan har försäljning och en fungerande verksamhet så kan det vara värt besväret att sälja till dem. Om det däremot är personer som "funderar på att starta en e-shop" eller som i dagsläget har en låg omsättning så bör du tacka nej.

Jag får drösvis med förfrågningar om att grossa, trots att jag är återförsäljare. Det handlar nästan alltid om tidstjuvar och strulputtar som man inte tjänar en krona på att sälja till. Men det blir så klart en helt annan sak om en stor och seriös återförsäljare hör av sig och vill köpa. Vad som borde få dig att fundera är att stora och seriösa återförsäljare förmodligen inte vill handa från andra återförsäljare, utan i sämsta fall från grossist och i bästa fall från tillverkaren.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017