FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har fått i uppdrag att hjälpa en vän att starta upp en webbutik och när han registrerade sitt företag fanns det ett passande domännamn ledigt. Jag sa åt honom att även registrera .se adressen eftersom den kunde bli upptagen, han väntade några dagar och när det var dags för domänregistreringen hade någon annan hunnit före.
Jag undrar nu om det på något sätt går att lösa så att min vän kan få / köpa domänen med tanke på att hans företagsnamn är detsamma som domänen. Tack på förhand Mathias Åhsberg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Klurigt läge. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men ett tips är att läsa villkoren hos NIC-SE http://www.nic-se.se/domaner/allmanna_vill...kor040706.shtml eller varför inte skicka ett mail till NIC-SE och höra efter vad som gäller. Om det kanske kan finnas någon möjlighet för din vän att få rätten till domännamnet.
Sedan är ju frågan vem som registrerat domänen. Vad ska denne med den till om det redan finns ett företag med samma namn. Sälja dyrt kanske? Varit i kontakt med innehavaren? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har inte varit i kontakt med innehavaren än eftersom det inte finns någon annan uppgift än för och efternamn när man kollar WHOIS. Men jag ska följa ditt råd att kolla med NIC-SE för att undersöka möjligheterna att de vidarebefodrar ett mail till innehavaren så får vi se hur det går att lösa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
VIP
|
Nic-se vidarebefordrar mail till domännamnsinnehavare vi sådan önskan.
Du bör börja med att försöka lösa det på så vis. Går inte det så enkelt som du önskar kan ni vända er till ATF (www.iis.se/domannamn/tvistlosning.shtml). Där kan du också läsa mer om reglerna för .se-domäner. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|