FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har ett litet bekymmer. Vi ska göra ett antal väldigt stora utskick om cirka 35 000st e-postadresser till våra medlemmar. Dock vet vi inte hur vi ska lösa det på ett bra sätt. Som vi gör idag så har vi ett script som går igång, står och laddar i cirka två dagar och skickar 900 mail per timme (det är max vi kan skicka på ett av vårahotell).
Min fundering är då om vi skulle hyra en ny server eller VPS och därifrån skicka alla mail. Jag vet dock inte hur vi skulle gå till väga. Lägga in alla adresser i en databas där, också sen lopa igenom alla adresser? Finns det någon begränsning om hur mycket funktionen mail() kan skicka? Kan man i så fall skicka via smtp på något sätt? Ni får gärna berätta om ni har några erfarenheter eller liknande |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Era adresser ligger väl redan i en databas? Skaffa ett hostingkonto där det inte finns en sådan begränsning, fjärranslut till databasen och maila järnet.
Jag kör på Loopia med 1 sekunds delay och den klarar 3600/h utan problem. Antagligen mer. Låter omständligt att skaffa VPS bara för att maila lite ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hehe, nej okej sant. Men den klarar möjligtvis mer än 3600/h om jag sänker delayen
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Annars blir det svårt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det sägs ju att en vanlig mailserver ska klara cirka 40 000 mail i timmen utgående. Hur det är med den saken vet jag inte men kan tillägga att just kombinationen vps och postfix inte alltid är så lyckad. Postfix äter resurser som normalt räcker till på en vanlig server men som det finns mindre av på en vps. Så jag har för egen del tvingats strypa flödet ner till 1 mail i sekunden för att inte äventyra stabiliteten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag stryper för att inte göra Loopia ledsna.
Har ingen koll på vad de kan hantera egentligen. Jag har inga enorma databaser så 1 sekunds delay skadar inte så mycket om jag är säker på att jag inte kraschar någon server. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Risken ökar ju att bli klassad som spam om man skickar förmycket, men normalt klarar du ju skicka nästan hur många mail du vill per timme om du inte har några begränsningar.
Säkrast är ju att ha lite olika IP med du kan skicka ifrån för att minska riskerna att bli spamklassad. Att hyra en VPS eller dedikerad server kostar ju inte så mycket, och så slipper man ju att göra webbhotellet arga om man får dom klassade för spam eller liknande. Jobbigaste är att när det blir stor mail kö över mail som inte kan levereras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Kanske kan maila stardoll.com och fråga.. de har ju 16 miljoner medlemmar nu (!), vilket betyder att de med en fart på 40 000 mail/h (om de nu bara skulle köpt in en mailserver..) skulle behöva snurra i 16,6 dygn.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|