Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inkasso

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-18, 18:14 #21
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Vet inte hur dina beställningar och leveranser görs, men nog måste någon tagit emot i andra änden?

I vilket fall, ligg på polisen, det är viktigt eftersom det verkar vara enda vägen du kan gå... Förlita dig inte på att de skall kontakta dig, jaga dem!
Oläst 2008-06-18, 18:37 #22
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Gå till polisen om och om igen, några gånger så ska du se vad dom kan göra. Vad var det för varor? Var det webb grejer o sånt eller? Aja, lycka till..
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-20, 01:01 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by THL@Jun 18 2008, 13:15
Polisen? Har inte hört nåt ifrån dem men jag gissar att det blir någon utredning som läggs ned efter ett tag. Knappast prio 1 även om det är rätt mycket pengar 4.7 miljoner.
Själv blev jag lurad på ca 5 000 kr för två år sedan. Fordran skickades till KFM, men jag gjorde ingen polisanmälan. Ett halvår senare hörde polisen av sig och meddelade att de hade våra varor i förvar. Ytterligare ett halvår senare så hörde en åklagare av sig och undrade om vi hade skadeståndskrav.

Personen (i detta fall en privatperson) hade totalt handlat för ca 350 000 kr, utan att betala för sig. Varorna sålde han sedan på Blocket. Med det som bakgrund så tror jag att det finns goda chanser att polisen gör en ordentlig utredning även i ditt fall. Bedrägerier brukar ha ganska hög prioritet vad jag har förstått.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 10:58 #24
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Även om man anar oråd (gör man det redan från början så har man ju gjort bort sig lite själv också...) så bör man skicka en påminnelse innan inkasso.

Lätt att vara efterklok...

Citat:
Originally posted by -Xamda@Jun 18 2008, 18:14
Vet inte hur dina beställningar och leveranser görs, men nog måste någon tagit emot i andra änden?
I vilket fall, ligg på polisen, det är viktigt eftersom det verkar vara enda vägen du kan gå... Förlita dig inte på att de skall kontakta dig, jaga dem
Jo men det är ju sällan man behöver visa leg när man tar emot, man kan ju lika gärna skriva Kalle Anka i skrivstil.

Citat:
Originally posted by -trådlöst@Jun 18 2008, 18:37
Gå till polisen om och om igen, några gånger så ska du se vad dom kan göra. Vad var det för varor? Var det webb grejer o sånt eller? Aja, lycka till..
Takboxar.

Citat:
Originally posted by -Gustav@Jun 20 2008, 01:01
Citat:
Ursprungligen postat av THL
Polisen? Har inte hört nåt ifrån dem men jag gissar att det blir någon utredning som läggs ned efter ett tag. Knappast prio 1 även om det är rätt mycket pengar 4.7 miljoner.
Själv blev jag lurad på ca 5 000 kr för två år sedan. Fordran skickades till KFM, men jag gjorde ingen polisanmälan. Ett halvår senare hörde polisen av sig och meddelade att de hade våra varor i förvar. Ytterligare ett halvår senare så hörde en åklagare av sig och undrade om vi hade skadeståndskrav.
Personen (i detta fall en privatperson) hade totalt handlat för ca 350 000 kr, utan att betala för sig. Varorna sålde han sedan på Blocket. Med det som bakgrund så tror jag att det finns goda chanser att polisen gör en ordentlig utredning även i ditt fall. Bedrägerier brukar ha ganska hög prioritet vad jag har förstått.

Detta fick ju upp hoppet lite grann...

Tack för alla "Lycka till"!

Se även http://www.webmasternetwork.se/f8t30248.html

/Thomas THL
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 17:25 #25
klein klein är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by trådlöst@Jun 17 2008, 20:08
50 000 !
Mycket, som sagt, man vill inte riskera sin familj, bäst o hyra 2 snubbar som e vältränade, gå och knacka på deras dörr. Vad har polisen gjort när du anmält det då?
Tro inte det hjälper med vältränade snubbar.

Dom som håller på med den här typen av bedrägier är jävligt slipade. Det du kanske hittar i bolagsstyrelsen är 2 st akholiserade vrak som inte minns eller vet någonting.

Antaligen gör du dig skyldig till en mängd brott om du börja hota och använda fysiskt våld. Straffet är betydligt högre att sparka ut tänderna på någon än att blåsa dig på 50k kr.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 17:30 #26

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Om du har tur!

Oftast kommer någon gråterska från fattigvården och börja snyfta om åtals eftergifter och annat larv. Det hände mig när jag blev utsatt för kreditkorts bedrägirier.

Inte undra på att vi har norra Eruopas högsta kriminalitet i det här landet, då man inte ge folk ordentliga straff, outsourca kriminalvården till Turkiet.

En Svensk brottsling kan lika bra sitt av straffet i Turkist fängelse som Svensk fängelse.....
Oläst 2008-07-01, 18:12 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -Gustav@Jun 20 2008, 01:01
Citat:

Om du har tur
Oftast kommer någon gråterska från fattigvården och börja snyfta om åtals eftergifter och annat larv. Det hände mig när jag blev utsatt för kreditkorts bedrägirier.
Inte undra på att vi har norra Eruopas högsta kriminalitet i det här landet, då man inte ge folk ordentliga straff, outsourca kriminalvården till Turkiet.
En Svensk brottsling kan lika bra sitt av straffet i Turkist fängelse som Svensk fängelse.....
Som vanligt kommer du med intelligenta kommentarer och genomtänkta lösningar på samhällsproblem... Det är dessutom väldigt svårt och ofta ganska intetsägande att jämföra kriminalstatistik länder emellan på grund av att det finns så väldigt många faktorer som påverkar antalet anmälda brott - förtroende för polisen / polisens effektivitet och resurser, domstolsväsendets kvalitet, befolkningens mentalitet, vad som de facto är straffbart etc. Finns det någon nyare jämförande studie förresten? Länka gärna till den i så fall.
Oläst 2008-07-01, 18:45 #28

[quote]Originally posted by tartareandesire@Jul 1 2008, 18:12
Citat:
Ursprungligen postat av klein,Jul 1 2008, 17:30

Som vanligt kommer du med intelligenta kommentarer och genomtänkta lösningar på samhällsproblem... Det är dessutom väldigt svårt och ofta ganska intetsägande att jämföra kriminalstatistik länder emellan på grund av att det finns så väldigt många faktorer som påverkar antalet anmälda brott - förtroende för polisen / polisens effektivitet och resurser, domstolsväsendets kvalitet, befolkningens mentalitet, vad som de facto är straffbart etc. Finns det någon nyare jämförande studie förresten? Länka gärna till den i så fall.
Om du inte gillar min tolkning av hur man skall lösa samhälletsproblemet, så är det beklagit.

Hårdare straff minska brottsligheten , så är det bara..Åtalseftergift skall avskaffa, det är inte rimligt att unga människor kommer undan med rabatt på brott.

Man har kört flum modellen sedan 70 talet , resultatet är därefter också. Om man började till lämpa hårdare straff och obekväma anstalter, så kommer kalkylera med detta.. Att begå brott är att som att göra affärer, det finns vinster det finns risker.
Oläst 2008-07-01, 19:40 #29
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Om du inte gillar min tolkning av hur man skall lösa samhälletsproblemet, så är det beklagit.
Hårdare straff minska brottsligheten , så är det bara..Åtalseftergift skall avskaffa, det är inte rimligt att unga människor kommer undan med rabatt på brott.
Man har kört flum modellen sedan 70 talet , resultatet är därefter också. Om man började till lämpa hårdare straff och obekväma anstalter, så kommer kalkylera med detta.. Att begå brott är att som att göra affärer, det finns vinster det finns risker.
Du kan ju studera den forskning som finns på området istället för att komma med helt ogrundade påståenden.
Oläst 2008-07-01, 21:51 #30
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by klein@Jul 1 2008, 18:45
Löjligt påstående - och det blir inte så bara för att du säger att "så är det bara". Undersökningar visar det motsatta, desto hårdare straff desto brutalare brottslingar (se bara på USA). De flesta kriminella är inte rationella och beräknande individer som utvidgar sin kriminalitet efter risk/kostnadskalkyler - ofta är det istället fattigdom, maktlöshet, låg utbildningsnivå och drogberoende som leder till kriminalitet.

Lägg lite mer tid på dina inlägg istället så kanske språket blir rätt i alla fall.

I övrigt skulle jag nog säga att det är lite synd att vi litar så blint på kreditvärdighet på pappret och inte på magkänslan - det slår ju tyvärr ibland fel åt båda hållen.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017