FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns det någon nackdel med att använda UTF-8 i stället för ISO Latin 1?
Nu har det för mig blivit så att det som läggs in i databasen är i UTF-8, tror jag, och resten i ISO latin 1. Kan någon förklara varför det visas korrekt för användaren i UTF-8 från databasen när kollationeringen är latin1_swedish_ci? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Kollationering är sorteringsordning och inget annat.
Vad som kommer ut ifrån en databas bestäms av: vad som finns i den samt, eventuella konverteringar av innehållet på vägen, som styrs av fältet, tabellens och databasens förinställda teckenkodning i relation till frågan och uppkopplingen. Håller man sig till samman teckenkodning hela vägen så blir det oftast rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Så mitt phpskript kan påverka. Utan tillgång till php.ini kan jag då ställa in teckenkodning för php?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Enstaka filer och databasen, ja. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Du kan få ut information genom några kommandon i php, om det är det du använder:
mysqli->character_set_name() ger dig anslutningens teckenkodning, och med mysqli->set_charset sätter du den. Förhoppningsvis vet du vad dina fält har för kodning, annars talar result->fetch_fields() om det för dig. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Nu får jag rätt både på texten på sidan och den från databasen. Dock så visar inte längre google annonserna åäö längre. Vad kan då vara fel?
edit: Jag hade visst satt på att webbläsaren ignorerade sidans teckenkodning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
On-topic, UTF-8, UTF-8, UTF-8, det kan aldrig påpekas nog ofta =)
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Enda nackdelen som jag kan komma på är att det inte är alla editorer som har stöd för att spara i UTF-8, men det finns tillräckligt många editorer för att det inte ska vara ett stort problem. Om man bara riktar sig mot en svensk publik fungerar UTF-8 lika bra som ISO-8859-1 (latin 1), men så fort man börjar fundera på att rikta sig mot andra marknader blir det enklare om man använt UTF-8 från början. Om du har ett val mellan UTF-8 och ISO-8859-1 bör du välja UTF-8 för att vara någorlunda framtidssäker. Se till att gå över till att använda UTF-8 även i tabellernas inställning så får du inte skumma fel i sortering och när du återställer backupper. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Tack. I min webläsare safari kan man ställa in en annan teckenkodning än vald. Då använder jag UTF-8 då.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Fördelen med Fixed row är det tar lite mindre CPU av servern samt att man slipper köra Optimize på MySQL-MyISAM tabeller. Men Fixed row behöver man normalt sett bara använda om man har enormt många records i sina tabeller. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|