FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter att ha tagit fram en VPS-guide med hjälp av feedback från WN, så blev jag kontaktad
av Knalli, som tog på sig att koda ihop en sajt baserad på MySQL och gammal hederlig ASP. Det är en del kvar att göra, men jag tror det kommer bli riktigt bra och användbart för många här på WN. Vi tar det alltså till nästa nivå och kommer inkludera Webbhotell, Dedicerad Server och Co- location. Samtidigt blir det en förteckning över alla leverantörer och information om dem. Vilka egenskaper tycker ni är viktiga att kunna jämföra mellan olika leverantörer för dessa tre tjänster? Egenskaperna för Dedicerad server borde sammanfalla ganska väl med de för VPS, så det är framför allt input på Webbhotell och Co-location vi skulle behöva. Tack på förhand ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
* Pris (Grundpris och för extra tjänster som trafik / fw och liknande)
* Skalskydd (Fysisk säkerhet / Bergrum) * Reservkraft (UPS / Diesel) * Brandskydd * Redundans på nät fysisk eller logiskt samt kapacitet och utrusstning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Mycket bra initiativ, Adam!
Det här kan ingå t ex. Ellkostnad eller om den ingår. Priser för diverse underhåll som omstart, grundinstallation. Fysisk access, tider och villkor. Bakgrundsfakta om bolaget bakom som namn, org form,aktiekapital, ägare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Släng gärna in en funktion där man kan välja vad som skall finnas med i jämförelsen.
Just nu är listan väldigt svår att blicka över. Men informativt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för feedback! Jag måste nog börja med webbhotellsdelen så jag själv
kan bestämma mig för vilket webbhotell jag ska använda till själva sajten. Vad tror ni om följande som grund för insamling av uppgifter? Allmänt Operativsystem, Avtals-/bindningstid, Uppsägningstid, Gratis testperiod, Pengarna-tillbaka-garanti, Antal domäner, Antal Subdomäner Pris Startavgift, Månadsavgift Lagring/trafik Utrymme webb, Utrymme e-post, Trafik/månad, Bandbredd E-post Antal e-postkonton, Webbmail, Antivirus, Spamfilter, E-postlistor Programmering PHP, ASP/ASP.NET, Ruby on rails, JSP Databaser MySQL, MS Access, MS SQL, Utrymme per databas Drift UPS, Diesel, Raid, Backup, Övervakning, Jour, Driftinfo Support Telefontider Administration Kontrollpanel, Antal FTP-konton, FrontPage, Statistik Övrigt Blogg Tillägg Extra disk, Extra trafik Vad finns det mer som är intressant när man ska välja webbhotell? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag skulle vilja se en guide som fokuserar på annat än pris och vad som ingår.
Hur det är tekniskt möjligt vet jag dock inte ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Suttit å funderat lite på komponenterna men dom är ofta väldigt svåra att få tag på utan kontakt med alla leverantörer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle nog gjort så att jag skulle gjort ett "score system" där varje värde är något poäng.
Diskutrymme 1-4 gb: 1 poäng 5-10gb: 2 poäng >10gb: 3 poäng Pris (per månad) 50-99 kr: 3 poäng 100-149 kr: 2 poäng >149 kr: 0.5 poäng ...och sedan räkna ut total summan. Desto mera tjänster, desto bättre värde på tjänster, desto högre score, desto bättre placering i listan. (Poängen var bara ett exempel) Men vad tror ni om den lösningen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
en del mailande i början för att få in uppgifter, men senare kommer det automatiseras på ett eller annat sätt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|