Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hårda vindar!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-05, 02:23 #1
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Sverige 2008

Är det någon mer än jag som har reagerat på att medias nyhetsrapportering har eskalerat i rapporter ang. rån, mord, grov misshandel, misshandel etc... under 2008?

Edit... Råkade klicka på spara innan inlägget var färdigskrivet.
Jag mår alltså riktigt dåligt av att läsa nyhetsrapporteringen så här långt 2008.

Barnen i Arboga, mamman och barnet i Surahammar, rån i genomsnitt var tredje dag mot bankkontor, dödsskjutningen i Göteborg...etc
Detta är ett litet urval av årets tre första månader och vad väntar de resterande månaderna 2008?

De yrkeskriminella växer i antal och Sveriges lagar släpar efter utan att polisen kan tillämpa tillfredsställande avlyssning och brottsprovokation.

Psykvården är ett skämt och har inga egna resurser för att ta hand om sina egna psykopater.

Vad händer med Sverige och vad kan man göra?

Jag jobbar själv inom vården och kanske fokuserar jag extra på allt vansinne just p.g.a yrkesvalet?
MrNice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 09:51 #2
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Media fokuserar bara på några få saker att rapportera om. Allt med mord, misshandel och bilolyckor är bra. Därefter kommer bantning och viktnedgång (räkna med massor av löpsedlar som handlar om Beach 2008), cancer lämpligt till midsommar, bästa midsommarrecepten och veckan därefter bantningsförslag.

Media fokuserar till stor del på samma saker hela tiden, iallafall om man håller sig till oseriösa publikationer som Aftonbladet och Expressen. DN brukar vara bra på att bredda sitt utbud och prata om saker som faktiskt kan vara viktigare än en misshandel i Sverige, särskilt med tanke på att Aftonbladet och Expressen för det mesta kör med spekulationer.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 14:51 #3
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jobbar också inom vården.
Jag tror inte bilolyckorna, morden etc har blivit fler 2007/2008.
Misshandel sker dagligen vare sig media uppmärksammar det eller ej.
Finns även mordfall då dom bara har skrivit en liten notis om det och sedan var det ur världen.

Det var en värdetransport's boom för ett tag sedan, allt upphörde och bankrånen börjar precis som du nämner.

Citat:
De yrkeskriminella växer i antal
Statistik på det? jag ifrågasätter inte, men stats vore intressant.

Det är som htiawe skriver att Media fokuserar bara på några få saker att rapportera om, dom skriver helt enkelt om det dom tror att folk ska läsa, och mord, rån och misshandel säljer.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 15:06 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Rapporteringen ser ut mest som vanligt, med en kraftig slagsida åt Arbogafallet, men visst, det är förståeligt.

Det är dock ytterst tveksamt om mer avlyssning och brottsprovokation kan förbättra den faktiska brottsituationen.

I undantagsfall kan jag tänka mig att avlyssning kan bidra till bevisning som ger fällande domar, men bara tanken på ökad mängd avlyssning, utan möjlighet för allmänheten till insyn, gör att den obehagskänsla jag får av det överväger rädslan och obehaget som orsakas av brottsligheten...

Brottsprovokation hör inte hemma i en demokrati, även om det används "med framgång" i andra länder. Att låta staten locka och lura folk att begå brott de inte annars skulle ha begått, och sedan låsa in dem för detta, är något som absolut bara inte får förekomma i vårt land (ja, egentligen, tycker jag, ingenstans).

Bevisprovokation kan vara nog så knepigt, men att provocera fram brott för att få någon att låsa in är ju bortom all rim och reson.
Oläst 2008-04-05, 15:44 #5
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Jag har slutat läsa nyheter online och i tidningar samt kolla på TV-nyheter. Mängden negativa/hemska nyheter gör mig bara nedstämd.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 16:43 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det som hände utanför Sura och i Arboga är inget nytt. Mord av den typen har förekommit så länge jag kan minnas men precis som sagts innan så har medias rapportering av nyheter förändrats. Det som är nyheter idag var skräp förut. Vi har ju skräpmat så varför skulle vi slippa skräpjournalistik? Lite skräpmat är gott bland men inte för ofta. Det gäller nog samma sak med skräpjournalistiken. Förut så var det skvallertidningar som stod för skräpet men nu är det tydligen det som gäller i de flesta tidningar. Det är väl enklast att skriva om sånt som inte kräver eftertanke, intelligens och arbete.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017