FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja.
Ska uppgradera min vps från mysql 4.1 till 5... Någon som vet vilken som är den senaste mest stabila utgåvan. Ska man köra 5.1.23a som verkar vara den senaste enligt deras sida länk Eller är det att rekommendera någon annan version. Någon som har erfarenhet utav uppgradering om det brukar strula eller ej. Kör Debian etch med DirectAdmin. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför inte http://packages.debian.org/stable/misc/mysql-server om du nu kör Debian? Smärtfri uppgradering, tar lite tid att uppgradera tabellerna bara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Den du länkade till är ju version 5.0.32 vilket är äldre.
Det kanske finns liknande med nyare versioner? Hur görs installationen smidigast? Via apt-get? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
5.1.23 är bara en release candidate, håll dig till 5.0.x om det är en produktionsmiljö du kör.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK.
Då ska jag ta mig en närmare titt på länken som "peter" skev. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kör via operativets pakethanterare istället. Installerar du manuellt måste du krångla med skript som startar tjänsten automatiskt etc. Startupskriptet som hänger med på köpet när man installerar via en pakethanterare är troligen bra mycket mer robust än det man skriver ihop på egen hand.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur gör jag det enklast?
Bara att köra apt-get install mysql mysql5? Jag vill ju inte ha dubbla med både 4 och 5 utan uppgradera 4an till 5. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
# apt-get dist-upgrade (Obs! Gör att du uppgraderar hela systemet!) alt. # apt-get upgrade mysql Föredrar att du gör en dist-upgrade eftersom detta täpper även till ev. läckor i systemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag följde en guide som jag hittade länk
Installerade mysql 5.0.51a som verkar vara den senaste. Allt verkar fungera nu, men när om jag går in i phpmyadmin så står det: Din PHP MySQL bibliotekversion 4.1.10 skiljer sig från din MySQL serverversion 5.0.51a. Detta kan orsaka oförutsägbara beteenden. Vad kan man göra åt detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är en modul som ligger i apt-get också. apt-cache search php | grep mysql |
||