FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Trygga Hem är ett annat bolag som säljer larm...
http://www.tryggahem.se/ Är dock inte säker på om dom har kamera också... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kan själv rekommendera securitas.
Men viktigast är nog att du ska skaffar ett larm från en firma som har larmcentral nära och bilar i området. Tryggahem kan jag inte säga detta om... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
www.bevakningdirekt.se är antagligen bara ett av många företag som säljer nyckelfärdiga lösningar med kameraövervakning via nätet. Vilka fler finns det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Deltaco säljer övervarknings utrustning. Bästa är att ha kameror! Så får man inbrott, så kan man dokumentera.
Vaktbolagen kan inte göra särskilt mycket, dom kan mest åka ditt känna på dörren och kanske fixa lite glasskross. Vanliga väktare har inga befogheter, dom har samma befogheter som vanliga civilister.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
de får göra en form av arrest som betyder att de väntar tills polisen kommer. dock så avsäger sig deflesta vaktbolag detta för då måste väktarna få mer betalt. så kallat risktillägg. och väktarna får skriva på papper vad de inte får göra.. securitas har detta som standard för de flesta varianter av väktare de har. men har man fått sin lapp om man är godkänd väktare så får man göra mer än att tejpa glaskross.. dock gör/får de inte det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det råder en hel del missuppfattningar här om vad väktare får och inte får göra.
De FÅR ingripa och GRIPA en person (ja, eller flera då) som gör sig skyldiga till brott där fängelse kan följa på brottet (vilket är i princip alla brott, med några få undantag. De flesta gör nog också detta om de har en möjlighet. För övrigt FÅR även vem som helst göra det, ett så kallat envarsgripande, under samma villkor. Skillnaden mellan väktaren och dig är att han åtnjuter ett tjänstemannaskydd och den som ger sig på honom kan åtalas för våld mot tjänsteman och det skall enligt lagen straffas hårdare. Han har alltså ett bättre skydd än du. Jag har personligen varit med om ganska många tillfällen där väktare gripit gärningsmän och jag vet att det inte brukar vara så att väktare backar om det inte finns särskild anledning till det. Jag skulle tro att den stora nackdelen är att de inte hinner fram innan det är för sent, vilket givetvis är samma problem som polisen har, men i större omfattning då de inte har samma resurser. Det finns ju väldigt många fler patrullerande/ronderande väktare än det finns poliser på stan. Vilka befogenheter väktarna har beror ju också på ditt avtal med väktarbolaget. Du kan avtala en hel serie åtgärder, det brukar inte vara något problem.
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
som föredetta personskyddsväktare så vet jag att många av securitas väktare egentligen inte ska ingripa.
ifall något händer dem pga detta så har företaget skyddat sig emot det. men att väktare i 99% av fallen ändå gör något och att den lokala chefen kanske tar vara på sina anställda även om de har ett papper som säger att de inte behöver. DET är en annan sak. detta är dock inget varken bolagen själva eller väktarna skyltar med.. och sedan är det säkert så att väktare inte ens vet om vad de skrivit på. vem läser en tjock bunt papper? ![]() jag läste dock mina papper men det rådde lite olika omständigheter då. var inte riktigt på samma nivå som väktare som lallar runt i sina golfar o vandrar. sedan att inbrotts tjuvar mer och mer börjar lära sig hur länge de har på sig innan väktarna kommer fram är ju ett problem. iallafall.. lite offtopic :P. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|