FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har två st gamla servrar som endast har IDE platser.
Vad är det bästa alternativet för att piffa upp servrarna med nya hårddiskarna? Snabbast för IDE är väl ATA 133? Kan jag köra med ett kontrollerkort för SATA eller bättre? Har endast 1 PCI plats ledig. Finns det SATA2 kontrollerkort för PCI så man kan köra SATA 300? Eller blir det bara SATA 150 för PCI och 300 för PCIe? EDIT: Kan även lägga till att jag har plats för 2 st hårddiskar (3.5) och vill köra dom i RAID. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
ta dig ett sata raidkort o hiva in?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo men det blir väl endast SATA150?
En annan fråga, har aldrig kört med RAID men kan man alltid köra två hårddiskar i RAID förutom att det är två likadanna hårddiskar? Eller måste moderkortet stödja RAID? Om jag kör med ett SATA RAIDKort, kommer systemet då inte veta att det är RAID utan behandla diskarna som en enda logisk disk? mervinst: eftersom det inte är sån stor skillnaden på en PATA133 och SATA150 så spelar det ingen roll om jag skaffar ett SATA RAIDkort om jag skulle kunna köra RAID vanligt med PATA133. Har tänkt mig RAID1 för "ECC". EDIT: Som jag nu ser på komplett så ska det alltså finnas ett SATA2(300) Kontrollerkort med RAID för PCI. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338616 Någon som vet ifall detta skulle fungera? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja men du får inte ut så mycket mer pulver ur SATA2kortet jämfört med SATAkortet pga. PCI-bussen. Däremot så om du ska använda diskar större än 500GB så är SATA2kortet att föredra då ganska många SATAkort har problem med stora diskar.
Ang. RAID så ja datorn kommer att se RAIDsetet som en enda enhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har inga siffror i skallen men om du vill veta så finns de säkert på någon hårdvarusida. Googla och du skall finna.
![]() Fördelen med ett SATA300 är som sagt att det klarar större hårddiskar från ruta ett utan att du behöver leta efter rätt firmware osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Stirra inte dig blind på kostnader och försöka att komma billigt undan genom att bara försöka med att byta till snabbare diskar på din gamla server för att förbättra prestanda.
Tänk på att all hårdvara börjar att vara några år gammal och går exempelvis ett kontrollerkort får du dyra reservdelskostnader för att få tag på ett nytt om det ens går. Mitt tips är att kolla och köp en ny server med 3-5 års garanti istället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
kriwen: Vill ha kvar mina servrar då dom fungerar helt perfekt och drar väldigt lite ström.
Ska köra med ett SATA150 kontrollerkort och köpa till 2 st raptordiskar så lär det nog bli bra ![]() tack för all hjälp |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|