Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stärks min webbsida om jag lägger till en blogg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-14, 09:30 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Om bloggen ligger på din hemsidas domän så är det helt klart att listningen förbättras. Dels får du mer inlänkar via bloggregistren, dels får du fler sökmotorvänliga sidor som uppdateras ofta. Detta gör att listningen förbättras för sajten som helhet.
Dessutom tenderar välskrivna och uppdaterade bloggar att dra till sig länkar naturligt. Men då krävs det en del av författaren.
Ligger bloggen på egen domän förbättras bloggens domäns listningar i första hand, men med lite skicklig länkning så spiller det över på den domän som du länkar till.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 18:48 #12
pierre_k pierre_k är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem

Citat:
Originally posted by WebboT@Mar 14 2008, 09:27
Varför skulle inte Google gilla att du pekar många länkar till en och samma sida? Det du i praktiken gör är att du talar om för Google att den sidan är en "viktig" sida för t.ex. TJÄNA PENGAR.
Jag har läst på SEO- sidor att man ska undvika att länka till sina interna sidor. Altså endast 1 länk som pekar till just den webbsidan. Här står det om att peka till undersidor men borde inte det vara samma sak till huvudsidan?
http://www.jw-webbdesign.se/undvik-f...amma-innehall/
pierre_k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 19:16 #13
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
pierre: Det är skillnad mellan att ha flera länkar (samma adress) och att ha flera URLer (olika adresser) till samma undersida.
Konst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 20:02 #14
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_k
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Varför skulle inte Google gilla att du pekar många länkar till en och samma sida? Det du i praktiken gör är att du talar om för Google att den sidan är en "viktig" sida för t.ex. TJÄNA PENGAR.
Jag har läst på SEO- sidor att man ska undvika att länka till sina interna sidor. Altså endast 1 länk som pekar till just den webbsidan. Här står det om att peka till undersidor men borde inte det vara samma sak till huvudsidan?http://www.jw-webbdesign.se/undvik-f...amma-innehall/
Säg att har en produktsida där du säljer Gröna Tomater.
www.frukt-huset.se/grona-tomater.html

Säg att du har 3 andra sidor med tomater på. Ett bra sätt för att hjälpa besökaren och Google är då att länka in till din Gröna-Tomater-sida med nåt sånt här:
Från: www.frukt-huset.se/roda-tomater.html - Länktext: Gröna Tomater. Till: www.frukt-huset.se/grona-tomater.html
Från:www.frukt-huset.se/bla-tomater.html - Länktext: Färska Gröna Tomater. Till: www.frukt-huset.se/grona-tomater.html
Från:www.frukt-huset.se/lila-tomater.html - Länktext: Billiga Gröna Tomater. Till: www.frukt-huset.se/grona-tomater.html

om det hade varit som du sa att man bara kunde peka 1 länk till varje undersida, då vore ju mitt exempel ovan omöjligt.
Resultatet hade blivit att din besökare som råkade landa på din sida för Röda Tomater hade haft det mycket svårare att hitta din sida med Gröna Tomater på. Han hade fåt börjat gräva i kategorier för att hitta dit. Nej, slussa vidare besökaren så fort som möjligt till relevanta sidor.

är du med på vad jag försöker säga?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 20:54 #15
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag håller med WebboT helt och hållet. Det kanske inte är hundraprocentigt optimalt för SEO, men det hjälper sökmotorn vid indexering och det hjälper framförallt dina besökare, i många fall i alla fall.

På ett forum som i Jims exempel är det skillnad, men för en site där du har kunder som absolut inte får missa dina produkter så är det viktigt att du visar väg dit, från så många platser som möjligt.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-15, 17:17 #16
Medlem

Medlem

Aaa!

Nu förstår jag vad du menar, får bygga om många av mina sidor nu
Men det ger förhoppningsvis resultat!

Tack!
pierre_k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-15, 17:48 #17
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by pierre_k@Mar 14 2008, 08:45

Okey
Men som du skriver ovanför att man ska länka med sökfraser via interna nätet. Men gillar verkligen Google detta? Ska man inte försöka att undvika att flera internet länkar går till en och samma undersida? Klassar Google inte denna sidan då mindre ?

Det där är rent *BS. Tvärtom har Google belönat sidor som länkar relevant inom sajten. Att sprida ut PR är gynnsamt för ranking.

Vi kan också ta och läsa vad Google skriver här om sitemaps och avseende när de är särskilt användbara:

Citat:

Your site has a large archive of content pages that are not well linked to each other, or are not linked at all.
(från http://www.google.com/support/webmasters/b...n&answer=40318)
Av det kan vi implicit förstå att det är ok att krosslänka artiklar på sajten. Vi kan dessutom konstatera att Google gör detta själva på sina informations- och hälpsidor.

Och varför skulle detta inte vara ok så länge det är använtbart för läsaren? Men som alltid ska man göra sådant som läsaren har nytta av och inte publicera en massa skit.

Var ska man ha bloggen?
En annan fråga är vad man ska lägga bloggen. Flera alternativ finns varav de två vanligaste är:

ensajt.com/förstasidan/blogg
blogg.ensajt.com

Cutts verkar ofta peka på det att det första alternativet är något som är att föredra och har ju gjort så själv:
http://www.mattcutts.com/blog/

Båda lösningar har emellertid för- och nackdelar. Alternativ ett har fördelen att inlänkar som bloggen får kommer till huvuddomänen som troligen är den som är kommersiellt viktigast.

Alternativ två har också fördelar. Subdomänen kommer låna viss trust från huvuddomänen (min erfarenhet och jag tror inte jag har fel) så den kommer ranka ganska ok framför en ny domän. Länkarna från subdomänen till huvuddomänen upplever jag också värderas högre än interna länkar på huvuddomänen.

Alternativ två stänger emellertid inte möjlighet att ändra detta i framtiden och du kan om det tycks gynnsamt redirecta en blogg på subdomänen till:
ensajt.com/förstasidan/blogg

Att göra det samma i motsatts situation är däremot mer problematiskt och inget jag rekommenderar. Att motivera det skulle dock ta mer utrymme och tid än jag har lust att lägga här.

Jag vill därför rekommendera alternativ två som mest användbart för mindre- och medelstora sajter där antalet spontana länkar som bloggen kan få är inte är många men där andelen naturliga länkar är högre. Se nedan för definition av naturliga och spontana länkar: Egen reklam.
I motsvarande situation har bloggen som ligger under huvuddomänen sämre möjligheter till naturliga länkar.

För sajter som kan räkna många spontana kraftfulla länkar till bloggen är dock alternativ ett att föredra. Detta då dessa då ytterst potent kommer stärka hela huvuddomänen och det värdet kommer då överstiga de värden som fler naturliga länkar och vad länkarna från subdomänen ger extra.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017