FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om bloggen ligger på din hemsidas domän så är det helt klart att listningen förbättras. Dels får du mer inlänkar via bloggregistren, dels får du fler sökmotorvänliga sidor som uppdateras ofta. Detta gör att listningen förbättras för sajten som helhet.
Dessutom tenderar välskrivna och uppdaterade bloggar att dra till sig länkar naturligt. Men då krävs det en del av författaren. Ligger bloggen på egen domän förbättras bloggens domäns listningar i första hand, men med lite skicklig länkning så spiller det över på den domän som du länkar till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.jw-webbdesign.se/undvik-f...amma-innehall/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
pierre: Det är skillnad mellan att ha flera länkar (samma adress) och att ha flera URLer (olika adresser) till samma undersida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
www.frukt-huset.se/grona-tomater.html Säg att du har 3 andra sidor med tomater på. Ett bra sätt för att hjälpa besökaren och Google är då att länka in till din Gröna-Tomater-sida med nåt sånt här: Från: www.frukt-huset.se/roda-tomater.html - Länktext: Gröna Tomater. Till: www.frukt-huset.se/grona-tomater.html Från:www.frukt-huset.se/bla-tomater.html - Länktext: Färska Gröna Tomater. Till: www.frukt-huset.se/grona-tomater.html Från:www.frukt-huset.se/lila-tomater.html - Länktext: Billiga Gröna Tomater. Till: www.frukt-huset.se/grona-tomater.html om det hade varit som du sa att man bara kunde peka 1 länk till varje undersida, då vore ju mitt exempel ovan omöjligt. Resultatet hade blivit att din besökare som råkade landa på din sida för Röda Tomater hade haft det mycket svårare att hitta din sida med Gröna Tomater på. Han hade fåt börjat gräva i kategorier för att hitta dit. Nej, slussa vidare besökaren så fort som möjligt till relevanta sidor. är du med på vad jag försöker säga? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med WebboT helt och hållet. Det kanske inte är hundraprocentigt optimalt för SEO, men det hjälper sökmotorn vid indexering och det hjälper framförallt dina besökare, i många fall i alla fall.
På ett forum som i Jims exempel är det skillnad, men för en site där du har kunder som absolut inte får missa dina produkter så är det viktigt att du visar väg dit, från så många platser som möjligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Aaa!
Nu förstår jag vad du menar, får bygga om många av mina sidor nu ![]() Men det ger förhoppningsvis resultat! Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vi kan också ta och läsa vad Google skriver här om sitemaps och avseende när de är särskilt användbara: Citat:
Och varför skulle detta inte vara ok så länge det är använtbart för läsaren? Men som alltid ska man göra sådant som läsaren har nytta av och inte publicera en massa skit. Var ska man ha bloggen? En annan fråga är vad man ska lägga bloggen. Flera alternativ finns varav de två vanligaste är: ensajt.com/förstasidan/blogg blogg.ensajt.com Cutts verkar ofta peka på det att det första alternativet är något som är att föredra och har ju gjort så själv: http://www.mattcutts.com/blog/ Båda lösningar har emellertid för- och nackdelar. Alternativ ett har fördelen att inlänkar som bloggen får kommer till huvuddomänen som troligen är den som är kommersiellt viktigast. Alternativ två har också fördelar. Subdomänen kommer låna viss trust från huvuddomänen (min erfarenhet och jag tror inte jag har fel) så den kommer ranka ganska ok framför en ny domän. Länkarna från subdomänen till huvuddomänen upplever jag också värderas högre än interna länkar på huvuddomänen. Alternativ två stänger emellertid inte möjlighet att ändra detta i framtiden och du kan om det tycks gynnsamt redirecta en blogg på subdomänen till: ensajt.com/förstasidan/blogg Att göra det samma i motsatts situation är däremot mer problematiskt och inget jag rekommenderar. Att motivera det skulle dock ta mer utrymme och tid än jag har lust att lägga här. Jag vill därför rekommendera alternativ två som mest användbart för mindre- och medelstora sajter där antalet spontana länkar som bloggen kan få är inte är många men där andelen naturliga länkar är högre. Se nedan för definition av naturliga och spontana länkar: Egen reklam. I motsvarande situation har bloggen som ligger under huvuddomänen sämre möjligheter till naturliga länkar. För sajter som kan räkna många spontana kraftfulla länkar till bloggen är dock alternativ ett att föredra. Detta då dessa då ytterst potent kommer stärka hela huvuddomänen och det värdet kommer då överstiga de värden som fler naturliga länkar och vad länkarna från subdomänen ger extra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|