Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När kan man kalla sig för en grafisk designer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-13, 03:11 #11
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Tyvärr är det nog mer åt lite tvivel hållet från totoo's håll (vi har gjort lite jobb ihop) när det gäller photoshop, men han är helt fenomenal när det gäller programmering!

Amatör eller misslyckad är för mig ord som betyder att man antingen precis börjat att få uppmärksamhet eller att uppmärksamheten inte är odelat positiv (alla är kritiker) och misslyckad är när man tvivlar för mycket på sig själv och inte orkar eller vågar fortsätta utsätta sig för kritik eller beundran.

Amatör kan även vara att man gör riktigt bra saker trots att man inte använder sig av dom verktyg som finns (en grym designer som jobbar i painshop pro tex skulle nog klassas för amatör just fr valet av verktyg).

Misslyckad kan även syfta på någon som lovat att leverera mer än man klarar av eller som skjuter sig själv i foten och kväver sin egen framgång genom att ta för mycket betalt eller begränsa användandet av sitt skapande så att det inte längre bir attraktivt. Även en mycket duktig fotograf eller designer kan ses som misslyckad om man tar 9 miljoner för ett foto eller kräver att ens design enbart får visas för små grupper på max 4 personer samtidigt i ett mörkrött rum beläget på tredje våningen i ett 1500 tals stenhus med mögel i källaren.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-13, 03:45 #12
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Nu handlar inte det här om mig, tack för komplimangen, men alltså jag är ju en värdelös grafiker - men konstigt vore det väl annars. Jag är varken begåvad, erfaren eller intresserad, så det kan inte bli mycket annat än skrot. Det är ju därför vi programmerare blandar in kompetenta grafiker när sånt ska göras, då får man ju bästa möjliga kompetens inom båda områden.

För att vara ontopic så delar jag din uppfattning rätt mycket om vad amatör/kompetent/misslyckad etc innebär. Intressant resonemang som du var inne på först med att använda den titeln man blir tilldelad, det är ett rätt ärligt och ödmjukt förhållningssätt.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-13, 13:52 #13
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Flitig postare
Cosmas avatar

Haha åt hnn.. Det är typ så jag tänker.

Absolut får alla ha sina egena varianter när dem vill bli kallade designer. Frågan va lite mer när tycker du att du kan kalla nån designer.

Det är säkert jag som har lagt rippan högt efter ha läst böcker, MASSA artiklar om grafisk design och webbdesign. Med det har jag verkligen fattat hur omfattande det är att kunna alla design element. Jag hade gärna kallat mig designer för jag tycker jag kan designar rätt bra och har hyfsat koll på profiler, typografi, färger, layout, foton etc men fortfarande efter man har läst allt och sett hur fantastiska artister det finns och hur mkt det liggar bakom att ta fram koncept å loggor så finns det en bra bit kvar innan jag tar på mig stämpen designer. Sen behöver man inte va elit kanske men man bör kunna design principerna och kunna lyfta fram det beställaren önskar. Det måste finnas en analys bakom designen.

Det va kul å läsa inläggen
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 15:21 #14
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Hitta en kul grej som passade bra här inne för den intresserade.

Kommer från boken "Becoming a Graphic Designer"
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=257040

Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017