FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns det någon tjänst som erbjuder ovanstående? Alternativt, är det tillåtet att kolla vem som äger ett visst mobilnummer på till exempel eniro.se och använda informationen på sin egen sida om man skriver ut källa?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Personnummer så skulle det bli problem med PUL, om adress uppgifter och sådant uppnår katalogskydd eller liknande är nog lite halvt tveksamt. Då det är rätt offentliga uppgifter mycket och inte går koppla till en viss databas.
Men beror garanterad på hur mycket uppgifter du tänker låna. Att ha en databas över Mob + Namn tror jag blir mycket svårt att säga att det tillhör någon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du behöver tillstånd från Eniro att "scrapa" deras databas.
Telefonlistor och katalogtjänster är publik information men du får inte bygga databaser från dessa om du inte hanterar denna information som operatör alt. köper listor från operatörer. (då de har rätt att dela till sina partners) Väldigt snårigt med PUL. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Om jag inte sparar informationen är det då ok? Jag hade tänkt att man postar ett mobilnummer så får man ett namn. Och så skriver jag ut tex: Mobil: 012233443 Namn: Klas Bas. källa eniro.se
Om jag inte sparar något får jag då också hämta ut i vilken stad personen bor? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan köpa denna information från PAR.se
Ska du däremot publicera det krävs nog tillstånd. Har inte kollat så noga på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
alltså.. haha det borde vara PUL på att skriva ut någon annans för+efternamn..
i dagens sverige tar det mig max 2-5min att hitta DIG med förnamn och efternamn.. (inkl. personnummer, adress, tel m.m) grejt! godnatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Katalog skydd gäller katalog, och ej en enskild uppgifte. Sen om hitta.se/Eniro gillar att du har dom som backend är en annan fråga.
Du kan säkert hämta denna information från operatörerna, men ska du ha dom som backend blir det nog inte gratis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
PuL är uppluckrat, så jag har svårt att se att det skulle ställa till några problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
|