FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det gäller algoritmen. Om man sedan har en privat nyckel (tänk RSA) eller ett hemligt salt så må det vara hemligt, givet att man tror sig kunna hålla den informationen hemlig. Men algoritmen som används bör vara öppen. edit: Och jag skulle kanske ha en åsikt om lösningen. Att hasha lösenordet med SHA och lite salt är ävl at anse som säkert i dagsläget. MD5 är generellt sett det inte eftersom det finns en del som lyckats återskapa MD5-värden genom att bara se på resultatet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vi har diskuterat det förut: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...hl=blixten&s=wn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Ja, jag vet inte hur det är i eran php-värld, men för mig är det iaf en fråga om att skriva siffran "512" istället för "1" efter order SHA när jag ska generera en hash. Jag köper att det är minimal skillnad för ett vangligt svenskt svensson system som aldrig under sin livstid kommer att ha data tillräckligt intressant för NSA eller vilka som nu skulle kunna lägga resurser på att knäcka sin egen algorithm (SHA1)
![]() ![]() Ska ett system leva i några år så vill man ju inte låta alla användare skapa nya passwords en vacker dag om det behövs bytas. "Attacks always get better; they never get worse" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
När jag läser inläggen i denna tråd så får jag en känsla av att lösenorden ofta skickas i klartext från
webbläsare till webbserver. Redan här bör man väl använda hash och kombinera med nonce vid inloggning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||