FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jobbar med ett projekt där relativt stora video-filer ska börja spela så fort man klickar på play.
(Mellan 10 - 20 mb) Vad är att rekommendera i server och annat tekniskt runt detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du skall ha riktig streaming krävs det speciell mjukvara på servern, tex. Flash Media Server eller Red5.
Fördelen med riktig streaming är att man kan hoppa i videon innan den förladdat hela och att videon inte sparas i användarens cache. En enklare lösning är progressiv nedladdning, då räcker det med att servern har bandbredd och prestanda nog för att hantera nedladdningen av videofilerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Använd formatet H264 (=MPEG4) på videofilmerna. Som server bör du ha nginx eller lighttpd för det statiska materialet (så som filmerna). I övrigt kan du väl använda Apache server eller liknande för det dynamiska.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Nån som har erfarenhet av Red5? Svårinstallerat?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
På windowssidan medföljer en streamingvariant med Windows 2003 Server, om det är ett vettigt alternativ.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
börjar bli lite 2 trådar med samma innehåll..
Videohosting? för övrigt. Citat:
en gudagåva om man inte vill ha/behöver allt som apache kan och gör. beror också på hur mycket besökare man har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
<!--QuoteBegin--jonny[/i]@ Mar 31 2008, 10:12 På windowssidan medföljer en streamingvariant med Windows 2003 Server, om det är ett vettigt alternativ.[/quote] Själv tycker jag verkligen windows media suger. Jag har ofta problem med att det inte funkar, bl.a. på den burken jag sitter på just nu och jag har testat att ominstallera WMP och firefox plugin men det hjälper inte. De flesta video clips på nätet är dock i flash idag, så det blir bara att jag struntar i de sidor som kör med windows media. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||