FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
![]() Hoppas allt är fint med er. Då jag håller på att programmera ihop en köp & sälj-liknande sida, så tänkte jag ha med en karta som man ser på startsidan av Blocket.se Någon som har en aning hur man får ihop en sådan? Nu är jag dock inte ute efter svenska kartan, utan jag ska fixa en karta till ett annat land. Men jag vill veta hur man delar upp allting, hur det fungerar i grunden ![]() Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag förstår inte riktigt frågan.
Pratar du om kartan och dess länkar/grafik eller hur annonserna hänger ihop med geografin eller något annat? Kartan är ju baserad på bilder med arealänkar med samma dimensioner... Inga konstigheter... Resten är lite svårbesvarat om man inte får en mer specifik fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Blockets karta är en s.k. image map. Med en dylik kan du ställa in att olika regioner i en bild ska länka till olika sidor.
http://www.w3schools.com/tags/tag_map.asp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.stockholm.bonet.se/meracl/mimg.htm gör detta väldigt lätt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi driver även sidan www.Hotellet.se och där ser du en annan typ av karta, om du vill ha lite fler idéer.
Vi har valt att uppdela efter postnr, då blir sökningen lättare. Vänligen Torbjorn Ahlberg internet.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
tack för era grymma svar! Ska sätta igång på en gång.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag förväntade mig t.ex. Borlänge, Falun men såg istället Mora, Vansbro, Västerås... Där blir man ju lite bortkommen och vet inte riktigt var man ska klicka. På det sättet vill jag säga att ni försvårar navigationen i onödan. Det där var imho ingen riktigt bra idé. Därmot var hela kartlösningen riktigt snygg att man i sista steget stötte på google maps var mer än välkommet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Torbjorn Ahlberg>> Nu handlade tråden visserligen inte om din sida, men ändå...
Ett litet tips: Använd Inte Stor Bokstav I Alla Ord Utan Bara Första Ordet I Varje Mening! Extremt irriterande att läsa texterna på sidan... Blir det verkligen lättare för att det är uppdelat på postnummer? Så länge din kundkrets inte är brevbärare som letar hotell tror jag att dom flesta kan vanliga länsindelningen bättre än postnummerindelningen. Jag testade att leta efter först Värnamo och sen Borås och hamnade i fel område båda gångerna fast jag kan pricka in båda orterna exakt på en sverigekarta, förvirrande... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
...kartan på Blocket tillhör väl det som folk stör sig mest på hos Blocket. Ska du göra en konkurrent kanske du skulle skippa kartan så blir du mer omtyckt :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En omarbetning av sajten pågår för övrigt, tack för kommentarerna ;-) |