Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webshop lösning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-08, 07:52 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by eliasson@Mar 7 2008, 15:55
Kolla på www.e-butik.se
e-butik.se är ingen bra lösning för den här kunden, deras lösning är för simpel.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-08, 07:54 #12

Citat:
Originally posted by JohanH@Mar 7 2008, 21:55
till osccomerce så finns det ganska bra seo verktyg att hämta, lite meckigt att installera men det funkar. Det finns även en jäkligt bra enkelt attribut hanterare som använder AJAX som funkar klockrent till osc.

Kolla runt på oscommerce.com på contributions och deras forum.

Joomla + Virtuemart är ett annat alternativ som jag upplever som mer stabilt men med färre gratis extensions. Å andra sidan så är de extensions som finns för SEO (t ex) jäkligt bra och en barnlek att installera jämfört med oscommerce dito.
Problemet är OsC inte kan olika artikelnnummer på olika attribut, vilken är ett måste , om du smidigt skall updatera prislistan från ett affärssystem.
Oläst 2008-03-08, 07:59 #13

Citat:
Originally posted by fenrik@Mar 7 2008, 16:19
Hej, jag är kund på e-butik, och blir fundersam över sista svaret.
Köpa all sin trafik, vet inte riktigt vad du menar med det, det är en hemsida som alla andra, välj själv om du vill köpa trafik eller driva den själv, annonsera själv osv. En fråga om tid, ambition och kunskap VS kostnaden att köpa den enligt mig.

Jag använder deras SEO lösning dessutom och gjort det ett bra tag med nöjt resultat.

Till Klein:
Lyssna med e-butik, det kostar ingenting, du verkar ha specifika krav och jag kan bara berömma deras support så slå dem en signal. Det kostar ingenting att fråga.
E butik är ingen bra lösning för det här ändamålet, dels är deras butiker inte SEO vänliga. Dom använder frames ochs kit.

Bästa vore om det fanns open sourcat som OsC.. Får väl gräva ner mej djupare i OsC och lösa problemet själv.
Oläst 2008-03-08, 19:21 #14
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by fenrik@Mar 8 2008, 02:12
Är det olagligt med NOFRAMES optimering?
Som sagt SEO vänlig eller ej så har det för min e-butik utan tvekan gått bra att komma riktigt bra till, även på svårare sökord/fraser.
Blir ju däremot orolig när jag får höra spammade ord och borta från Google etc, där skulle jag gärna vilja veta mer specifikt så jag själv inte råkar ut för samma. Återkom gärna.
Jag har själv svårt att tro, att ett företag som erbjuder SEO/e-butik eller lösning av vilket slag, skulle kunna vara verksamma om det förekom enligt tex google otillåtna metoder.
Andra företag som faktiskt arbetat med sådana metoder har ju blivit avstängda/blockerade från Google, satta i konkurs med mera.

Nej det är väl inte helt i mot Googles riktlinjer, men som e-butiken gör sin no-frame lösning är nog i gråzonen många gånger.
När jag tittar på ett av dina "svåra" sökord så kommer du på typ 14 plats, men den sidan som visas i sökresultaten är din huvuddomän alltså inte /shop där din butik ligger.
När jag klickar på länken (i sökresultatet) blir jag redirectad till /shop där din butik ligger. Men tittar jag på cachad sida (i sökresultatet) så ser man vad sökmotorn sett när den tittat på din sida.
Om inte jag missförstått så gillar inte Google alls att man visar en sak för sökmotorerna och redirectar besökare till en annan sida.
Det är nog en del av anledningarna att flera butiker hos dem blev utslängda av Google. Men som sagt de kör med en del andra lösningar både för Google och andra sökmotorer.

E-butik samarbetade ett lång tag med ett av de mest "ökända" Seo-bolagen. Ett av de du nämner försvann i från Google sökresultat.

Fråga gärna deras support som du berömmer om detta. Jag skulle gärna vilja veta vad de svarar.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-09, 10:48 #15
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Blir mer och mer spännande här.

Lyssnade med e-butik via mail och den som svarade kunde inte hålla med om att de haft samarbete med annat SEO bolag. Vilken var firman som du påstår att samarbetet skulle varit med? (PM?)

Svåra sökord, nu vet inte jag vilket ord du tittat på, och det har hänt mycket senaste veckorna har jag märkt så visst skulle jag kunna ramlat bakåt på de ordet du tittat på. Jag är inte proffs på det själv med mera så jag märker ibland att jag ramlat bakåt först när jag får rapporten.

Kikade däremot på det ordet som jag själv tänkte på när jag skrev svårare sökord, då låg jag plats fyra på Google.com utav 8,3 miljoner träffar.

Jag förstår nu vad du menade med redirecten.

Överlag måste jag ändå säga att jag är nöjd med e-butik, även om vissa här inne inte vill hålla med mig. Jag önskar Klein lycka till med sökandet.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-09, 14:27 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by fenrik@Mar 9 2008, 11:48
Blir mer och mer spännande här.
Lyssnade med e-butik via mail och den som svarade kunde inte hålla med om att de haft samarbete med annat SEO bolag. Vilken var firman som du påstår att samarbetet skulle varit med? (PM?)
Måste nog ta tillbaka detta, hittar inte igen de butiker som jag tittade på tidigare. Kollade inte upp dem ordentligt igen innan jag skrev. Så det är inget jag kan påvisa.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-09, 15:32 #17
Medlem

Medlem

Kocken, det kan ju också faktiskt vara så att att någon av e-butiks kunder har anlitat ett separat SEO bolag som i sin tur blivit utkastade. Som butiksadministratör kan man själv påverka sin SEO och på samma sätt kan man ju då anlita 3:e parts företag för SEOn. En fördel tycker jag själv. Valfrihet.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-09, 15:55 #18
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by klein@Mar 8 2008, 08:54
Problemet är OsC inte kan olika artikelnnummer på olika attribut, vilken är ett måste , om du smidigt skall updatera prislistan från ett affärssystem.
Ja, här har du ett riktigt dilemma. Affärssystem + webbutik. Som du säkert vet så har osCommerce koppling mot VISMA men inte när det gäller artikelnummer för attribut så som storlek. Kvar finns bokföringsprogrammens egna webbutiker från 1980-talet, totalt värdelösa. Så de enda lösningarna jag kan se är att möjligen betala någon för att utveckla in ny modul till osCommerce för detta (visma kan säkert tipsa om någon som kan deras api), alternativt ta kontakt med incordia.se som brukar kunna ta emot sådana här projekt (med hjälp av en del cash).

För övrigt är e-butiken.se inte seo-vänlig för fem öre. Den rankar, men inte mer.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-10, 18:57 #19

Citat:
Ursprungligen postat av end
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Ja, här har du ett riktigt dilemma. Affärssystem + webbutik. Som du säkert vet så har osCommerce koppling mot VISMA men inte när det gäller artikelnummer för attribut så som storlek. Kvar finns bokföringsprogrammens egna webbutiker från 1980-talet, totalt värdelösa. Så de enda lösningarna jag kan se är att möjligen betala någon för att utveckla in ny modul till osCommerce för detta (visma kan säkert tipsa om någon som kan deras api), alternativt ta kontakt med incordia.se som brukar kunna ta emot sådana här projekt (med hjälp av en del cash).

För övrigt är e-butiken.se inte seo-vänlig för fem öre. Den rankar, men inte mer.
Jag kan hack ihop sådan module själv, men det är jäval pill.. Men får lägga ner tid och fixa prylen.

OsC fungera, men har en del saker som är väldigt primitiva.. Men dom färdiga webbutiker som jag har tittat på som har den här funktionen är oförskämt dyra eller så har dom andra brister..

Drömmen är en Webshop motor , sedan ett ajax baserade WUI ( Web User Interface ) ovanpå.... Allting under GPL, så man slipper köpa äckligt sluten kod lösning.
Oläst 2008-03-10, 18:58 #20

Citat:
Originally posted by fenrik@Mar 9 2008, 16:32
Kocken, det kan ju också faktiskt vara så att att någon av e-butiks kunder har anlitat ett separat SEO bolag som i sin tur blivit utkastade. Som butiksadministratör kan man själv påverka sin SEO och på samma sätt kan man ju då anlita 3:e parts företag för SEOn. En fördel tycker jag själv. Valfrihet.
Att betala en SEO firma massa pengar, för något man kan göra själv lika bra, känns onödigt.

SEO särskilt när det är svårt att kvalité säkra det SEO bolagen gör..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017