Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur gör ni för att dela kod mellan projekt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-05, 01:53 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Goddagens...

Under mina senaste år som webbutvecklare så har jag tagit fram en hel del bibliotek som jag återanvänder mellan mina projekt. Både php, javascript och ibland också enstaka css-filer.

Varje gång jag börjar på ett nytt projekt så kopierar jag från ett tidigare projekt till en ny katalog, och börjar konstruera en ny site med dessa bibliotek som grund. Ibland kommer jag på en smart uppdatering till något bibliotek, gör uppdateringen och konstaterar efter ett tag att mina filer står lite olika till i utveckling mellan alla mina projekt. Biblioteket har utvecklats på något sätt hos nästan alla mina projekt, men alla har olika uppdaternigar och skulle hemskt gärna ha samma uppdateringar som de andra projekten fått.

Detta är egentligen bara ett I-landsproblem, men å andra sidan är det slöseri med tid att flytta uppdateringar och samla ihop dem i en enda fil - som man sedan lägger in i varje projekt.

Någon som känner igen sig?

För PHP så kan jag ju skapa en sån där global includekatalog. Minns inte vad det heter, men includes i php-mappen är ju en sådan. Det kanske finns mer smarta knep än så också, vad vet jag.

Javascripten... Ja det vettefan... Att ladda dem från en annan domän känns lite tokigt, men det går ju... Alla projekt ligger ju på en varsin domän, så det är inte tal om något "../js/whatever". CSS kan dupliceras utan att jag bryr mig.

Jag tänkte mest höra hur ni andra gör, om ni har några knep eller om ni klåpar runt som jag har gjort.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017