FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har nu inhandlat bättre begagnad server till ett vrakpris, uppgraderat RAM, fixat och donat med Debian och lärt mig grunderna någorlunda och dessutom installerat Xen för virtualisering. Min tanke var att ha 3-4 Xen VS. Främsta syftet är att kunna ha koll på utnyttjade resurser. Om allt går vägen kommer två av dessa ha en högre belastning (nja, relativt) och kommer att tilldelas flera resurser. Om jag har förstått det hela rätt är det här ett bättre sätt att utnyttja resurserna än att köra alla fyra domäner utan virtualisering (rätta mig om jag har fel!).
Nu undrar jag lite vad som skulle vara utgöra en optimal inställning för Xen virutalisering. Så här ser förutsättningarna ut: 2 x 2,8 GHz Intel Xeon 4,5 GB RAM alt 6 GB RAM 2 x 76 GB U320 HD, RAID 1 dom0 - RAM: 256MB, 4 GB HD XenVS 1 (förväntad högre belastning, mer diskutrymme, kontrollpanel) - RAM: 2 GB RAM, 25 GB HD XenVS 2 (förväntad högre belastning, mer diskutrymme) - RAM: 1,5 GB RAM, 25 GB HD XenVS 3 - RAM: 256 MB, 10 GB HD XenVS 4 - RAM: 512 MB, 10 GB HD Alla kommer att köra Debian 4.0. Det jag undrar över är: a) Hur mycket resurser bör dom0 tilldelas? b) Swap memory...how much? c) CPU management? Vilken är den optimala lösningen? Högre I/O intensitet på server 1 & 2. Vet ej hur det är med CPU-belastning men tror inte att det ska vara så märkvärdigt. Direkt mun-mot-mun-metod eller länkar till vidare förkovran tas tacksamt emot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tänkte bara svara på c)
IO kapacitet är jäkligt viktigt. Har du mycket IO-läsningar på VPS:er kan det sänka systemet rätt hårt även om du har tillräckligt med CPU. IO wait blir högt och systemen kan inte utföra sina uppgifter. Detta löser man med mer minne och snabbare diskar för det mesta. En stor swap är kanske bra, men det är en fördel om du kan lyfta över allt till primärminnet så du slipper IO läs/skriv til swap.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns ingen optimal inställning. Det är bara du själv som kan avgöra vad som är optimalt för dig.
Låt 1:an och 2:an ha ca 30% var av CPUn. Låt de andra ha 20% var. Lek med "weight"-parametern i sched-sedf och se om du når önskat resultat. Tyvärr har inte Xen något sätt att begränsa disk,nät-IO. Så som Norman säger så försök att låta bli att använda swap. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för tipsen! Om jag har förstått det rätt bör man endast använda dom0 för att hantera VPS. Om man stressar dom0 så har det en tydlig påverkan på prestandan på VPS:n. Låter rimligt tycker jag. Men hur mycket av resurserna ska man egentligen tilldela dom0?
Finns det någon lämplig litteratur för ytterligare förkovran? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
använd defaulten , vet att när jag labbade med XEN express så såg jag endast en bråkdel av minnet (256 MB om jag kommer ihåg rätt) och endast en core av en dual cpu 4 cores maskin m. 8 GB minne
med cpuinfo och free kommandona. blev jättebesviken men sen visade det sig att jag såg hela maskinen endast när jag kopplade upp med xencenter mjukvaran. hoppas jag kunde klarna upp lite iaf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Våga vägra hypen och strunta i Xen, om du inte har tänkt göra det för skojs skull ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Bättre prestanda tror jag inte att jag får men väl mer kontroll över resursanvändningen... Eller har jag helt fel?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|