FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Medlem
|
Angående nedstad kan det vara ett alternativ att göra som jag gjorde tidigare. Jag byggde in den i den egna koden som antigen visade den riktiga koden (som följdaktligen räknar besökaren) eller helt enkelt bara visa en ikon med länk, och inte räknar besökaren.
Vidare hade jag en egen räknare bakom detta som registrerar ip-nummret för besökaren och uppdaterar en timestamp varje gång användaren uppdaterar en sida. Ifall användaren varit inaktiv i mer än 30 minuter uppdaterades nedstat-räknaren, annars inte. En användare kan med andra ord egentligen surfa på siten hur länge som helst utan att räknas två ggr. Metoden säger ju ingenting om unika besökare egentligen, men jag personligen föredrar att visa ca 4000 "besökare" på min site enligt definitionen ovan än ca 1200 unika ip-adresser som det egentligen handlar om. De flesta besökarna inser inte och bryr sig antagligen heller inte om skillnaden mellan unika besökare och besökare. Därför denna (dock avgränsade) glädjevisare. Det hela resulterade i att jag hade netstat-ikonen på alla sidor över hela siten, utan att för den delen ha totalt missvisande statistik. Åtminstone enligt mig. Vidare provade jag att ta bort min kod kring nedstat-koden och köra den jämnt, på alla sidor över hela siten. Min site har ca 45000 sidvisningar om dygnet (enligt google adsense). Nedstat visade under de få dagarna jag hade så ca 12-15000 "besökare" om dagen skillt från tidigare ca 4000. Nedstat är bra ur två punker enligt mig: 1. Kul att synas på listor, som egentligen inte säger något om hur välbesök siten är (se texten ovan ![]() 2. Enkelt att använda på personliga hemsidor (mindre välbesökta) där man egentligen vill registrera nån form av aktivitet bara. För större siter har väl nedstat betaltjänster som gissningsvis bör vara bättre. Men det är inget jag kan yttra mig om då jag inte provat. Numera använder jag endast egen kod med 30 min timeout som förklarat ovan för att visa besökarna + att jag har "full koll" på exakt antal unika besökare varje dag (baserat på ip-adress endast dock, vilket i sig kan vara missvisande i vissa fall). MVH Christian. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Banned
|
Herregud... har folk ingen skam i kroppen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta med att räkna besökare blir även jag tokig på. Vi räknar unika ip per månad och även unika per dag. Känns som man är ensam om det ibland. Och kollar man på kia så har vissa siter mer "unika" besökare än vad det finns människor som surfar i Sverige. Det står att det är unika webläsare men vad är det. Och hur omvandlar jag våra 300 000 unika ip per månad till unika webläsare. Någon här nämner att dela så får man ip och då skulle vi i så fall ha 600 000 per månad enligt kiaindex.
Detta problem får man även leva väldigt hårt med när man kontaktar företag för reklam och man visar snällt upp sin statistik och så säger ett företag men din konkurrent har 900 000 unika per månad. När det i själva verket är sidvisningar. Sen utöver det så gömmer de flesta sin statistik..... Varför finns det ingen standard eller finns det? Eller hur i hela friden kan nästan alla mäta olika. Tänk som annonsköpare vilket helvete man har. Siter ger sin statistik och alla mäter olika..... suck säger jag bara |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
Fulton:
Tack för en väl utförd beskrivning. Kan ni rekommendera något statistikprogram som mäter unika webläsare på samma sätt som det mäts på tex KIAINDEX? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
vill bara bryta in med en liten mellanfråga, kör med webalizer och undrar en liten grej.
jag får varje dag ett mycket högre antal klientadresser än jag får besökare...vad beror det på? vilken skall man eg. räkna på...?? vilken är mest "rättvisande" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Url till statistik
Där är vår statistik för januari månad än så länge, om du kollar de orangea staplarna (klientadresser) så är de alltid minst 300 fler än den gula, antalet besökare..... mystiskt, förstår jag det rätt så säger den isåfall att det har vart x antal "klienter" på vår sida, men bara y räknas som en besökare =Ologiskt?! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hmm ok, men mest rättvist är att gå på den lägre siffran då eller? är inte såå noga med exakta besökarantal för min del då jag inte direkt tjänar några pengar på att sälja reklam. Mest för att få en ungefärlig siffra på hur många besökare vi har kontra hur mån ga som verkligen köper nått.
Tack för den utförliga förklaringen dock!! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|