Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Optimera mySQL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-08, 20:30 #1
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Medlem

Har äntligen fått fart på min utvecklingsserver och installerat mySQL.
Har läst och läst den här förbaskade dokumentationen för mySQL men den verkar vara skriven för personer som arbetat med mySQL i evigheter med alla sina facktermer och krångligheter.
Finns det någon bra guide som enkelt förklarar vad alla de olika "startup variablerna" betyder och tips på hur man optimerar dem?

Alternativt finns det några tumregler som man kanske bör tänka på?

Är för övrigt windows 2003 om servern körs på.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-08, 20:52 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
"Startup variabler"? Menar du det som står i my.cnf? Kollade i min sparsamt modifierade och förstår faktiskt inte vad man kan missförstå i den. Skriv lite mer konkret vad det är du inte förstår.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-08, 20:59 #3
Medlem

Medlem

Har kört mySQL Administration GUI't och där upptäckte jag en massa variabler som hade med minnet, cashning osv. som jag inte sett tidigare. Dessa är egentligen de jag är intresserad av skulle gärna vilja veta vad du/ni tycker den ska innehålla för variabler över huvud taget, kanske ska jag skippa dem och köra som det är.
Oläst 2004-07-08, 21:31 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by pikkenix@Jul 8 2004, 20:59
Har kört mySQL Administration GUI't och där upptäckte jag en massa variabler som hade med minnet, cashning osv. som jag inte sett tidigare. Dessa är egentligen de jag är intresserad av skulle gärna vilja veta vad du/ni tycker den ska innehålla för variabler över huvud taget, kanske ska jag skippa dem och köra som det är.
Man brukar väl inte söka efter lösning på ett "problem" förän man får problemet eller man märker att man kommer att få det. MySQL brukar fungera med defaultinställningar för många ändamål. Om det inte är något specifikt krävande du ska köra så bör du inte bekymra dig så speciellt mycket om inställningarna.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-08, 21:52 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
För din utvecklingsserver lär du knappast behöva ändra den där typen utav saker.
För en produktionsserver kan det vara aktuellt att pilla på inställningar som rör cache och hur mycket minne mysql skall allokera.

Ta en titt på http://www.databasejournal.com/features/my...10897_3110171_1 för mera information om query cachen.

Du får ha i åtanke att precis som du säger så förutsätter manualen till mysql en del förkunskaper, framförallt i ämnet SQL och hur man hanterar sitt OS. Dokumentationen är skriven för att folk med kunskaper om databaser skall kunna installera och använda MySQL.

Testa att gå en kurs på ditt lokala universitet/högskola eller läs en bok om databashantering.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-08, 21:58 #6
Medlem

Medlem

Är mestadels intresserad av det i utbildningssyfte, för att ha lite koll på det om man skulle stöda på problem. Tack för länken grazzy, ska läsa igenom det!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017