FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har reggat en massa domännamn såg sen att det var ett svensk företag som heter likadant..oj.. Men frågan är om de kan hävda rätt eller stämma mig för att jag tagit derasnamn.com och .nu. Vet någon? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så länge du inte gör intrång på deras varumärke så ska det inte vara några problem. Är det t ex bmw . com du har reggat (bara exempel), så bör du inte lägga upp en sida om bilar där.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, vad händer om jag gör det? Ex om jag registrerar www.surftown.se .com och .nu och gör reklam för surftown på min sida via traddoubler exempelvis. Det borde de gilla då det genererar trafik dit ändå.
jag har reggat en idn domän som företaget missat de har endast namnet utan prickar..... Kan man bli dömd eller nåt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du blir troligtvis av med namnet etftersom du använder den i ond tro ( du tjänar pengar på någon annans varumärke samt indirekt erkänner du bolagets existens genom att du länkar till dem. )
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
kollade upp det hela. varumärket är inte skyddat i prv registret. Då kan det väl inte bli tal om intrång heller.. hehe ..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är visserligen ett registrerat ab men inte är det skyddat för det. Eller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett AB har namnskydd i hela sverige. Kolla vad bolagetheter enligt bolagsverket. Ibland så heter dom något annat än vad de kallar sig för.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du ligger nog fortfarande risigt till om du utnyttjar bolagets verksamhet på något vis.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det är ett välkänt och etablerat namn så behöver man inte registrera ett varumärke hos PRV för att det ska vara skyddat.
Det mest troliga scenariot om du lägger domänen online är att du får ett formellt brev från en jurist, där denna ber dig överlåta domänen på företaget vars varumärke du kanske gör intrång på. Om du inte lämnar över domänen, så går det inte att säga vad som händer. Det beror nämligen helt och hållet på hur juristen och företaget väljer att gå vidare. Det mest troliga är att de försöker ta ifrån dig domänen. I värsta fall så stämmer de dig. Hur de väljer att göra kan ingen här på WN svara på. Även om det blir en tvist, så är det inte säkert att du döms att betala skadestånd eller ens förlorar domänen. Det går alltså inte att säga mycket alls utifrån den informationen som du ger. Personligen så brukar jag försöka att hålla mig borta från gråzoner. Jag tycker att det är rätt trist att springa mellan olika domstolar och rättegångar, även om det kanske visar sig att jag får rätt. Därmed inte sagt att man inte ska ta strid om man någon gång blir illa behandlad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta gäller väl bara för .se domänen? Eller? De kan väl inte komma o gnälla om .nu och .com
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|