FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå.
Vi funderar på olika sätt att få tillgång till Internet trådlöst från en infokiosk. Det möjligt att använda sig av WLAN, men nackdelen med det är att dessa infokiosker ska distribueras över hela landet, vilket medför att man måste hitta ett ISP för varje stad datorn ska placeras i. Men GPRS/3G nätet är rikstäckande och fungerar i alla städer. Men då blir frågan, hur får man tillgång till Internet då? Det är möjligt att köpa ett 3G-modem per infokiosk och koppla in den som USB-enhet och så får man tillgång till Internet 24/7. Men det låter omständigt. Det måste finnas något annat sätt? Är det någon som vet något annat sätt att få tillgång till Internet via GPRS eller 3G nätet? Några andra operatörer som har en bättre lösning? Vi vill helst inte köpa ett SIM-kort per dator så varje dator får ett mobilnummer. Verkar slöseri, men alla förslag är välkomna! Tack för svar! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Billigaste och smidigaste lösningen är nog precis den du beskriver dvs 3G-modem. De flesta operatörer har bra erbjudanden på sådana nu så att du betalar en låg avgift t.ex 199kr/mån för fri trafik.
Du får med ett specifikt sim-kort så du behöver inte teckna några "mobiltelefonabonnemang". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns smidiga lösningar för sådana terminaltjänster via mobilnäten.. Prata med operatörerna, det är ju dom som har bäst koll på detta, inte vi...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag tror operatörerna skulle sälja sig själva i första hand istället för att ge mig objektiva lösningar på mitt problem, eftersom lösningen kanske involverar att bli kund hos en annan operatör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur kan det vara for omstandigt att projsa ca 200kr/man/kiosk for 3G-abb + USB-modem? Dyrare an sa ar det ju faktiskt inte numera. Dessutom har bl.a. Tre helt suveran tackning (har t.ex. lyssnat pa 128Kbps MP3-stream utan problem pa stallen som inte ens har fungerande TV-mottagning!).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
tre använde jag fram tills nyligen.
kostar 199kr/månaden och om du binder dig 12 månader får du ett gratis usb modem. enklare och bättre än så blir det inte. inte billigare per enhet iallafall. dom kan garanterat göra en deal för dig om du ska ha många. Ring deras företags support och säg att du ska ha X många nu och du kommer behöva många fler i framtiden. Det ger eld i brallan och bra erbjudande. vet att det har funnits externa lösningar så som routrar som kopplar upp sig själv och så själva datorn behöver bara standard DHCP och den kan bara surfa direkt.. MAGIC! tror ericsson har något sådant. har för mig vi hade något sådant när ett flertal tågstationer fick sitt trådlösa installerat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tele2's billigaste deal är 99kr / månad. Modem gratis om du binder dig.
Krångligt? Enklare och billigare än så blir det knappast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Öppna wlan kan med fungera.
![]() 70% är ju oskyddade i städer... kanske inte den pålitligaste lösningen dock, haha. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||