Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spotify!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-20, 12:27 #21
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Ni jämför spotify med att köpa musik. Jämför det med radio istället. Det är gratis / reklamfinansierat och deras modeller påminner mycket mer om varandra.

Det intressanta vore att veta vad en radiostation får betala i STIM för att spela en låt för 10000 personer vs vad de får in för att köra en 30 sec reklamspot.

För att svara på Johan H's argument. Att spela in musiken från spotify är ju lika lagligt/inte lagligt som att spela in från radion. Det är egentligen inte spotifys problem så mycket.

Angående låtutbudet så säger de ju själva att de skall ha 95% av all musik som har givits ut inom några veckor (di.se: spotify skruvar upp volymen på nätet). Jag håller med om att en hel del saknas i dagsläget, men jag tar dem på orden för nuvarande.

Det är helt ointressant att spara ner musik för mig på disken, jag vill inte äga musik eller behöva hålla på och kopiera filer, köpa diskar etc. Worst case är att jag kan tänka mig att ha en funktion i spotify som skapar valfri stor cache av låtar jag lyssnar på ofta för att kopiera till tex mobiltelefonen eller datorn när jag vet att jag skall gå offline. Det är ju dessutom en lösning som skulle funka fint. Dvs att en spotify-klient får tillgång till 3 gb låtar som fungerar i säg max 2 veckor offline som jag kan ta med mig.

Att "äga" musik har aldrig varit en sanning. En konsument har bara ägt en plastbit med rättigheterna att lyssna på musiken. Glöm "äga" musik, det har aldrig funnits.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 12:32 #22
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 20 2008, 11:27
Ni jämför spotify med att köpa musik. Jämför det med radio istället. Det är gratis / reklamfinansierat och deras modeller påminner mycket mer om varandra.
Det finns trillioner bra radiostationer redan på nätet... Svårt att se vad detta skulle tillföra som är så unikt? Eller har jag missat något? (har inte kunnat testa för jag har ingen invite...)

Samt att det löser inte det största problemet för mig (och många andra). Hur köper jag en laglig kopia av en låt som jag kan ha i min mp3-spelare (som inte är låst och till ett rimligt pris)
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 12:42 #23
andste andste är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
andste andste är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Conth@Oct 20 2008, 12:32

Det finns trillioner bra radiostationer redan på nätet... Svårt att se vad detta skulle tillföra som är så unikt? Eller har jag missat något? (har inte kunnat testa för jag har ingen invite...)
Samt att det löser inte det största problemet för mig (och många andra). Hur köper jag en laglig kopia av en låt som jag kan ha i min mp3-spelare (som inte är låst och till ett rimligt pris)
Skillnaden på Spotify och en vanlig radiostation på nätet är att på radiostationen så väljer inte du vad du vill lyssna på och när, du kan inte i heller hoppa ("spola") i låtarna hur du vill när du lyssnar på en radiostation som du kan med spotify. Jag ser spotify som att ha all min musik tillgänglig ögonblickligen utan att behöva slösa en massa diskutrymme för det.

Jag har inte sett tillgängligheten på musik som ett problem med Spotify men jag kanske lyssnar på för "vanlig" musik för att det skall vara ett problem
andste är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 13:17 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Conth: Det finns ju en del som säljer musik utan DRM på nätet.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 13:26 #25
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 20 2008, 12:17
Har du något bra tips - som inte tar typ 10 spänn låten för en digital kopia!?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 14:42 #26
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Har du något bra tips - som inte tar typ 10 spänn låten för en digital kopia?
Amazon MP3
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 14:53 #27
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

För er alla som vill lyssna på specifika låtar så finns som sagt youtube.
Om någon av er programmerare har tid över, bygg en .com sida där man går in och gör sin egen "playlist" med youtube videos. Bör vara rätt enkelt.
Kostar 0 kr att använda youtube, största utbudet av musik och går jävla snabbt att ladda
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 14:58 #28
murdocen murdocen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
murdocen murdocen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Johan H - Kan lova dig att spotify är snabbare enklare och nästan så att de är större utbud :P

Låtarna laddas sjuuukt snabbt, aldrig väntat längre än 0,2sekunder. Jag har ett gratis konto och i lördags köpte jag ett dagspass för 9kr när de va fest.
Perfekt för att lyssna på annars, reklamen stör inte mycket. Kanske var 10e lå får jag höra 10sekunders reklam, bra mycket mindre än kommersiell radio.

Underbar tjänst, väntar bara på en tjänst för 99kr i månaden med film som laddas så pass snabbt och som har lika stort utbud.
murdocen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 15:18 #29
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
spotify är lite betalkanal på tv fast på webben och med musik istället för tvprigram?

"satellite radio" är ju väldigt stort i USA så spotify kanske funkar.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 15:19 #30
robinb0bin robinb0bin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
robinb0bin robinb0bin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Johan H. Jag har precis fått en gratis-nyckel. Låtarna laddas hur fort som helst och har ALDRIG upplevt buffring. Och som murdocen, reklamen stör inte alls, lätt värt att få en reklamsnutt lite då och då för ett sånt underbart program. Funderar på att fixa 99kr-passet lite senare, väntar dock på lite updates.

Playlist-funktionen är helt underbar, man kan också dela mig sig den Lätt till sina vänner, genom att t.ex dra själva playlisten till msn-rutan, så blir det en länk som man enkelt klickar på för att få playlisten, och den uppdateras hela tiden om personen som "äger" playlisten gör några ändringar. ¨

Tror spotify kan bli extremt bra, fattas lite småfunktioner men det lär dom fixa rätt snart.
robinb0bin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017