Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ANG PROINET

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-18, 09:25 #1
Sonec Sonec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Sonec Sonec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Jag har proinet som leverantör, dock inte så mycket längre.
Jag har ca 50 kunder mer e-butiker som ligger där och har fått detta beskedet.
  • web03 saknar en del anvandare som ar skapade efter 2008-01-08 nar senaste backupen ar gjord.
    saledes saknar vi en del hemsidor ocksa tyvarr.

Men utsatts man for sabotage sa ar man inte heller lycklig. Vi grater redan.

Byte av pw till samtliga kunder.

Alltså alla nya som jag lagt upp finns inte, samt deras kunder har gått förlorade.
Hur fan gör jag? Detta är katastrof, och kan stänga min firma helt och hållet.
Sonec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 10:06 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Om det finns avtal och garantier om backup har du möjligen en chans.
Om nu inte detta kan anses falla inom "Force Majure".

Föreslårar att du kollar med din jurist om du inte själv kan komma överens med den andra parten. En stämning är väl ändå en sista utväg.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 10:50 #3
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2005
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar

Reg.datum: Sep 2005
Ja det här är så urkasst så man mår dåligt.

Jag upplyste dem för några veckor sedan att det var något skit på gång då mina databaser helt plötsligt hade försvunnit och fick felmeddelandet att mdl-filen saknades helt från servern. Dem valde att istället ta det med en klackspark och skita i det totalt, försöka skylla bort allt och samtidigt köra med stilen "Tyvärr så funkade inte backupen just den dagen" och "Nu har den gamla backupen tyvärr skrivits över med den korrupta filen". Skrämmande, jag tog mitt pick och pack och flyttade över allt till annat webbhotell. Har däremot inte hört ett knyst från dem när jag begärde pengarna tillbaka för dessa problem, det är ett litet pris att betala för dem tycker jag. Två stycken hacker-attacker på så kort tid, ja, då står inte allt rätt till :-/
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 10:58 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Du har ju satt dig i en lite jobbig sits.... För det första, varför lägger du så pass många kunder hos ett ganska nytt och relativt osäkert kort som Proinet?

Det är enbart eller mestadels e-butiker det handlar om? Om nu inte webbhotellet ifråga har mer omfattande backup-system, varför har du själv inte sett till att det tas en backup på databaserna t.ex. en gång om dagen? Övriga delar av sajterna antar jag att du har kvar hos dig?

Visst har Proinet ett ansvar men du har delvis dig själv att skylla också. Något att lära av för framtiden om inte annat. Tycker inte du ska ge upp din firma på grund av det här....
Oläst 2008-02-18, 12:15 #5
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 10:58
Du har ju satt dig i en lite jobbig sits.... För det första, varför lägger du så pass många kunder hos ett ganska nytt och relativt osäkert kort som Proinet?

Det är enbart eller mestadels e-butiker det handlar om? Om nu inte webbhotellet ifråga har mer omfattande backup-system, varför har du själv inte sett till att det tas en backup på databaserna t.ex. en gång om dagen? Övriga delar av sajterna antar jag att du har kvar hos dig?

Visst har Proinet ett ansvar men du har delvis dig själv att skylla också. Något att lära av för framtiden om inte annat. Tycker inte du ska ge upp din firma på grund av det här....
Det är faktiskt något som inte alla tänker på, att de t.ex. har en webbdesignfirma och samtidigt väljer att hosta alla deras kunder som ÅF hos något webbhotell. Ni som gör det, sprid ut era kunder på flera webbhotell. Förlora några av era kunder i stället för alla på en gång.

Det finns ingen anledning att på något sätt vara spydig mot dem som har lyckats med detta olyckliga förfarande. Det är väl goda råd vi ska komma med på WN än nedsättande typ "vad var det jag sa"?

Hur fasen ska jag veta om Proinet har dålig eller bra backup, klarar av att backupa eller inte? Jag kanske letar ett webbhotell och hittar ett och tycker det låter bra osv. Proinet framhäver på sin hemsida hur bra support de har. Ordentliga backuper ska väl ingå i en bra support.

Det handlar inte om att ge upp firman utan mer om att det inte finns några kunder kvar i firman.

Det är definitivt inga kunder hos Proinet som har gjort fel. Att attacken lyckades mot dem kanske inget ska ordas om, men det finns faktiskt en hel del att önska av Proinet vad gäller vad som hände efter attacken. Om nu Proinet har en annan uppfattning om det, så får de ge alla kunder sådan information att de slipper sitta och få sin information från tredje part.

Jag är själv kund hos Proinet och har inte skrivit något inlägg om detta ännu (fast jag har skrivit många inlägg som jag inte har postat). Jag tycker bara det hela är mycket tråkigt och det är definitivt inte roligt att hemsidan ligger nere. Men just det kan jag har överseende med. Men det kommer hela tiden fram nya uppgifter från kunder om hur Proinet nästan mer eller mindre skattar åt sina kunders problem. Även om jag tar alla sådana uppgifter med en viss skeptis så inte fasen gör Proinet ett gott intryck.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 13:22 #6
Supermoderator

Supermoderator

Backup ingår inte i support..., vilka tjänster webbhotellet erbjuder är något man givetvis bör sätta sig in i innan man lägger majoriteten av sina kunder där... Oavsett vilket så bör man som en extra säkerhet ta egna backuper eller informera kunderna om hur de gör detta. Du själv måste säkra ditt företags bild utåt lika mycket som webbhotellet sin.

Även om Proinet har sitt ansvar i det hela så är det självfallet så att även kunder gjort fel om de inte själva sett till att det finns en backup av viktigt material, särskilt om det är ens eget levebröd det handlar om.

Det var inte meningen att vara spydig, bara några enkla och användbara råd inför framtiden och något att tänka på oavsett vilket webbhotell man använder sig av. Många ser det som så självklart att de inte ägnar det någon större uppmärksamhet och då råkar man lätt ut för sådana här tråkigheter.
Oläst 2008-02-18, 13:48 #7
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 14:22
Backup ingår inte i support..., vilka tjänster webbhotellet erbjuder är något man givetvis bör sätta sig in i innan man lägger majoriteten av sina kunder där... Oavsett vilket så bör man som en extra säkerhet ta egna backuper eller informera kunderna om hur de gör detta. Du själv måste säkra ditt företags bild utåt lika mycket som webbhotellet sin.
Även om Proinet har sitt ansvar i det hela så är det självfallet så att även kunder gjort fel om de inte själva sett till att det finns en backup av viktigt material, särskilt om det är ens eget levebröd det handlar om.
Det var inte meningen att vara spydig, bara några enkla och användbara råd inför framtiden och något att tänka på oavsett vilket webbhotell man använder sig av. Många ser det som så självklart att de inte ägnar det någon större uppmärksamhet och då råkar man lätt ut för sådana här tråkigheter.
Dessa ständiga "Du bör/borde blabla"... det är alltid lika lätt och säga det med facit i handen efteråt. Det finns säkert 200 saker man borde/bör göra men alla kan inte sitta 100% garderade för alla "eventuella" missöden som "kan" ske.

Och ja, det lät minst sagt spydigt det du skrev.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 15:00 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Av alla hemsidor som hostas på webbhotell, så är det säkert bara några få procent av de ägarna som har så pass mycket kunskap att de förstår att de ska ta egna backuper. Står det då på ett webbhotells hemsida att de tar backuper, så förväntar man sig att så sker.

Sedan kan det vara på det sättet att just det att det tas backuper kan vara det som gör att man väljer att hosta sin hemsida på ett webbhotell, bl.a. av den enkla anledningen att man kanske inte själv vet hur man ska lägga upp det i en egen miljö på ett bra sätt.

Det kan i dagsläget konstateras att backup-utlovandet på webbhotellen (vilket det än är) inte är att lita på att man måste ta sina egna backuper. Ska man sedan vara på den säkra sidan, ja då får man på något sätt ha sina hemidor på två olika webbhotell så att det går snabbt att switcha över från det som inte fungerar till det som fungerar.

Eller är det så enkelt att vi helt enkelt bara är bortskämda med hemsidor som syns till 99% varje gång vi besöker dem?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 15:21 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Dessa ständiga Du bör/borde blabla... det är alltid lika lätt och säga det med facit i handen efteråt. Det finns säkert 200 saker man borde/bör göra men alla kan inte sitta 100% garderade för alla eventuella missöden som kan ske.
Och ja, det lät minst sagt spydigt det du skrev.
Tolka det som du vill, jag bryr mig inte. Jag hanterar inte mina kunder på det viset och det rekommenderar jag inte andra att göra heller. Man bör ha mer insikt i den branschen man jobbar inom.
Oläst 2008-02-18, 17:35 #10
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det finns ett antal webbhotell i landet som upprepade gånger visat att deras backuphanteringen inte fungerar tillfredställande, men att för den sakens skull påstå att det är så överallt är väl magstarkt.

Många webbhotell lägger ansenlig summor och resurser på just backuper och att de skall behöva klä skott för att andra inte gör det är trist...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017