Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IRAQ, IRAN, ARABIA på SEDO

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-16, 03:46 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Feb 16 2008, 04:07
:blink: Jo iofs, frågan är bara om man får tillbaka pengarna och under hur lång tid.
Lite OT men urlaun . com har jus tnu ett bud på 700,000 EUR :unsure:
Jag tror inte att man kan tjäna så mycket pengar på en domän som iraq.com (om man inte säljer den dvs). Intresset är snarare politiskt. Det sker många sökningar på Google på "iraq" och domänen har förmodligen även många typins. Kan människor världen över läsa där hur bra det går för USA i Iraq så är det mycket positivt för Busch och regeringen. Kan man istället läsa hur illa det går och hur många oskyldiga som dödas dagligen så blir bilden en helt annat.

Hade jag en väldig massa pengar och ett intresse för att förändra världen, så hade jag köpt domänen. 700k EUR är en liten summa om man kan påverka miljontals människor. Men rent ekonomiskt så finns det nog betydligt bättre investeringar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 09:51 #12
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Bland annat musik är väldigt populärt i arab länderna och om man kan göra en portal där man samlar musik, konst, kultur så tror jag att man kan skapa sig något , men frågan är om man kan tjäna igen det man lagt på domänen? Det kanske inte ens är syftet med köpet?
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 16:34 #13
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärnas avatar

Citat:
Originally posted by Samben@Feb 16 2008, 10:51
Bland annat musik är väldigt populärt i arab länderna och om man kan göra en portal där man samlar musik, konst, kultur så tror jag att man kan skapa sig något , men frågan är om man kan tjäna igen det man lagt på domänen? Det kanske inte ens är syftet med köpet?
Frågan är då hur många har uppkoppling?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 16:41 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av Samben
Det varierar väldigt mycket från land till land....
Oläst 2008-02-16, 17:05 #15
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Domänerna är knappast förstahandsvalet för den som vänder sig till Mellanöstern. De använder inte engelska integrerat i sitt eget språk som vi gör. Att lägga en musikportal för araber på Arabia.com vore inte särskilt vettigt. Det vore ungefär lika logiskt som att döpa en musikportal för amerikaner till أمريكي (شخص من الولايات المتحدة

(Det ska stå "Amerikan" på arabiska, enligt ordboken. Men jag har inte en aning om ifall det ens blev i närheten av rätt...)

Edit: De där siffrorna skulle varit arabisk text, men WN har tydligen inte stöd för det . Internet är uppdelat i olika regioner med olika standarder. Det stöder bara min tes om att en domän som Arabia.com inte är lika het i Mellanönstern som den är här.

Nu kan människor från Mellanöstern bättre engelska än vad amerikaner kan arabiska. Men den här domänen är inte lämplig för en arabisk marknad. Riktar man sig till ett land så bör domänen vara på det språket och inte ett främmande språk (Sverige och norden undantaget, eftersom alla talar engelska här). Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att komma till ett land där bara en liten del av befolkningen är bekväm med engelskan.

Jag ifrågasätter inte värdet på domänerna. Men den som köper domänen för att bygga upp en tjänst som riktar sig till Asien eller Mellanöstern på dem begår ett misstag. Då är mandarin, arabiska eller japanska bättre val av språk.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 17:10 #16
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Feb 16 2008, 17:34
Citat:
Ursprungligen postat av Samben

Det varierar väldigt mycket från land till land....
Visst gör de det och jag kan garantera dig att det inte är många i irak som sitter med en internetuppkoppling i dessa dagar.
Om det finns internet så är det i en storstad/stort samhälle.
Oläst 2008-02-16, 17:10 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Feb 16 2008, 17:34
Ja, som tartareandesire skriver beror det på land, men gör inte misstaget att bagatellisera arabvärlden!

Se dig om i vilket Europeiskt land som helst (kanske med undantag av Finland) - hur många araber tror du exempelvis inte det bor i Frankrike ? eller Holland.. för att inte tala om USA..

Bara för att de är invånare eller medborgare av ett annat land eller världsdel tar ju inte bort språk, kultur mm

Ett litet räkneexempel:
Kanske svårt att sätta exakta siffror på, men om vi tar Frankrike som exempel så har de nära 10% (5-6 miljoner Wiki) invånare som är muslimer, varav de flesta är av arabisk härkomst (Nordafrika). Tar vi då 5 miljoner och tittar på bredbandspenetrationen i Frankrike så ligger den på 22.3 % (men eftersom araber i Frankrike ofta har det sämre ställt än medel, så minskar vi till 20% för dett exempel)
Det innebär att ca 1 miljon franska araber är potentiella besökare av en gemensam "kulturportal" - till det kommer även modemanvändare..

Applicera samma modell på varje västerländskt land så får du en ganska rejäl siffra - och då har vi inte ens berört arabländerna själva ..

No offense mot dig Pokerstjärna, men vi svenskar har generellt för vana att att bara stirra där vi själva står och tror att det är jordens mitt - Men faktum är att vi blir 90 miljoner (10 gånger Sveriges folkmängd) människor fler på jorden för varje år som går - jämför det med de ca 60 000 som Sverige växer med per år SCB
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 17:26 #18
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 16 2008, 18:05
Domänerna är knappast förstahandsvalet för den som vänder sig till Mellanöstern. De använder inte engelska integrerat i sitt eget språk som vi gör. Att lägga en musikportal för araber på Arabia.com vore inte särskilt vettigt. Det vore ungefär lika logiskt som att döpa en musikportal för amerikaner till أمريكي (شخص من الولايات المتحدة

Nu kan människor från Mellanöstern bättre engelska än vad amerikaner kan arabiska. Men den här domänen är inte lämplig för en arabisk marknad. Riktar man sig till ett land så bör domänen vara på det språket och inte ett främmande språk (Sverige och norden undantaget, eftersom alla talar engelska här). Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att komma till ett land där bara en liten del av befolkningen är bekväm med engelskan.

Jag ifrågasätter inte värdet på domänerna. Men den som köper domänen för att bygga upp en tjänst som riktar sig till Asien eller Mellanöstern på dem begår ett misstag. Då är mandarin, arabiska eller japanska bättre val av språk.

(Det ska stå "Amerikan" på arabiska, enligt ordboken. Men jag har inte en aning om ifall det ens blev i närheten av rätt...)

Edit: De där siffrorna skulle varit arabisk text, men WN har tydligen inte stöd för det. Internet är uppdelat i olika regioner med olika standarder. Det stöder bara min tes om att en domän som Arabia.com inte är lika het i Mellanönstern som den är här.
Hmm har inte detta tagits upp ett antal gånger redan på WN?

Teckenuppsättningar, tillåtna IDN-tecken, QWERTY-tangentbords uppsättningar etc etc

Vad jag känner till är det endast Förenade Arabemiraten (.ae) som på prov tillåter arabiska Trial of Arabic Domain Names
Iofs genomför även ICANN försök att tolka om (översätta) arabiska, kinesiska mfl språk så att http://www.domännamn.tld ska kunna skrivas från höger till vänster och även inkludera fler teckenuppsättningar.

Detta arbete går av många anledningar långsamt eftersom det är extremt problematiskt där bla samma tecken har olika betydelse i olika skriftspråk/teckenuppsättningar som då kan användas för bla spoofing.
Oläst 2008-02-16, 17:31 #19
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Ja, som tartareandesire skriver beror det på land, men gör inte misstaget att bagatellisera arabvärlden!

Se dig om i vilket Europeiskt land som helst (kanske med undantag av Finland) - hur många araber tror du exempelvis inte det bor i Frankrike ? eller Holland.. för att inte tala om USA..

Bara för att de är invånare eller medborgare av ett annat land eller världsdel tar ju inte bort språk, kultur mm

Ett litet räkneexempel:
Kanske svårt att sätta exakta siffror på, men om vi tar Frankrike som exempel så har de nära 10% (5-6 miljoner Wiki) invånare som är muslimer, varav de flesta är av arabisk härkomst (Nordafrika). Tar vi då 5 miljoner och tittar på bredbandspenetrationen i Frankrike så ligger den på 22.3 % (men eftersom araber i Frankrike ofta har det sämre ställt än medel, så minskar vi till 20% för dett exempel)
Det innebär att ca 1 miljon franska araber är potentiella besökare av en gemensam "kulturportal" - till det kommer även modemanvändare..

Applicera samma modell på varje västerländskt land så får du en ganska rejäl siffra - och då har vi inte ens berört arabländerna själva ..

No offense mot dig Pokerstjärna, men vi svenskar har generellt för vana att att bara stirra där vi själva står och tror att det är jordens mitt - Men faktum är att vi blir 90 miljoner (10 gånger Sveriges folkmängd) människor fler på jorden för varje år som går - jämför det med de ca 60 000 som Sverige växer med per år SCB
Jo du har helt rätt faktiskt, när du formulerar det som så!
Bra skrivet
Oläst 2008-02-16, 18:13 #20
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Så ska jag hinna med ett OT-inlägg som för vissa läsare kan vara intressant i ämnet.

(Behöver hålla tungan rätt i mun nu)
Någon gång under förra året tog jag reda på var världens samtliga då registrerade .COM-adresser var placerade, inget större jobb kanske kan tyckas, men uppgifterna jag har är till skillnad från vad andra kan få tag på till 99% befriade från Tasting.

Listan visar inte var de registrerats, utan i vilket land de ligger (som var relevant i min undersökning).
"Jag kommer i övrigt inte svara på några frågor kring listan."
56,7 miljoner .com
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017