Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bråk om domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-06, 17:24 #1
ställan ställan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
ställan ställan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Hej blev för ett tag sen kontaktad av en person som ansåg att han hade rätten till min domän, h*o*t*e*l*l*s*m*a*l*a*n*d*.se. Han hotade om skadestånd etc samt att domänen kunde ses som intrång i deras vaumärke hotel småland, med ett L.

Jag läste på lite om ämnet och insåg snabbt att de inte hade nåt att komma med då jag inte registrerat domänen för att snylta på deras varumärke eller dylikt, kände inte ens till företaget i fråga...

Så jag svarade att jag inte tänkte avsäga mig domänen då jag inte anser att de har rätt att kräva det. Idag fick jag dock ett mail från deras advokat och då känns det som jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå vidare... Advokaten verkar inte speciellt kunnig inom detta område bör tilläggas och hela mailet såg oproffsigt ute med sakfel.

Citat:
Intrång i firma- och varumärkesrätt samt renommésnyltning

Hotell Smålandsrasta AB (HSAB), Klevshult, har bett mig tillskriva Er i nedan nämnda angelägenhet.

”Hotell Småland” är sedan den 7 februari 1989 Hotell Småland AB:s registrerade firma. ”Hotell Småland” är dessutom den 3 mars 2006 ett av PRV registrerat varumärke. Rättigheterna innehas av HSAB.

HSAB har uppmärksammat att Ni kommersiellt i marknadsföringssyfte utan tillstånd använder Hotell Småland AB:s firma och HSAB:s registrerade varumärke. Ni snyltar dessutom på HSAB:s och Hotell Småland AB:s renommé, vilket utgör brott mot marknadsföringslagen. Er användning av webbadressen h*o*t*e*l*l*s*m*a*l*a*n*d*.se utgör sålunda såväl firma- och varumärkesintrång som vilseledande marknadsföring och renommésnyltning enligt marknadsföringslagen.

Sådant intrång kan medföra såväl straff- som skadeståndsrättsligt ansvar och skyldighet att omgående upphöra med den rättsstridiga verksamheten.

Ert tillvägagångssätt framstår som särskilt allvarligt och anmärkningsvärt med hänsyn till att Ni använder ”Hotell Småland” i direkt konkurrens med HSAB och Hotell Småland AB, d v s för marknadsföring av just hotelltjänster.

Jag får för HSAB:s räkning anmoda Er att omgående upphöra med marknadsföring och sluta använda er webbadress. Jag ber om Er omgående bekräftelse på, att Ni avser att efterleva denna anmaning vid äventyr att HSAB eljest nödgas vidtaga rättsliga åtgärder avseende dels förbud mot den otillbörliga marknadsföringen och intrånget i firma- och varumärkesrätten dels skadestånd.

Ert svar emotses inom 5 dagar härefter.

Med vänlig hälsning
Mr Advokat

Advokaten skriver ju bland annat att varumärket som de har PRV reggat är "hotell småland" vilket inte stämmer, det är "hotel småland" som de har PRV registrerat... Inte heller ATF nämner advokaten då detta normalt sett brukar vara nästa steg...

Vad anser ni som har erfarenhet av denna sortens tvister att jag ska göra näst? Gillar verkligen inte att vika mig för hot...
ställan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017