Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bråk om domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-06, 18:45 #11
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by DudeRille@Feb 6 2008, 18:32
Hehe, fint och göra reklam om andra hotell på den domänen.
Troligtvis därför dom har blivit lite arga.

Men låter ändå som dem inte ha mycket och säga till om här faktiskt.
Stå på dig.

EDIT: va f*n, "MVH Mr Advokat" bruka man inte skriva sitt namn osv? :blink:
håller med..

om jag varit du hade jag lagt upp reklam för andra hotell

lätt.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 19:35 #12
zytric zytric är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
zytric zytric är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Stå på dig, domänen är din.
zytric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 20:11 #13
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
tipsade om detta i en annan tråd tidigare. Kontakta ett företag som heter
hewal och beställ deras abonnemang (billigt för den delen) .

Dom hjälpte mig med en liknande situation, dom bad mig skicka in mailet ifråga, vilket jag gjorde. 2-3 dagar senare kommer ett mail med min adress som bcc, då har en advokat skrivit ihop ett fint brev med advokat "tugg" och mailat tillbaka till deras advokater. Har inte hört något mer om detta o det var 1½ år sedan......
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 20:33 #14
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Jag kan inte tänka mig att de har något att komma med på något så generellt som hotell småland, du borde vara ganska safe.

När man slår på deras varumärke hos prv får man detta:
http://www.prv.se/vmf/
Citat:
Registreringsnummer:

0379081
Ansökningsnummer:

200508536

Lydelse:

Hotel Småland

Klasser:

43
Figurmärke:

J
Ombud:

Innehavare:

Aktiebolaget Hotel Smålandsrasta
Klevshult
568 92 Skillingaryd
Sverige

Typ: NAT
Jag föreslår att du ringer till prv och frågar imorgon för att kolla att det jag skriver stämmer, men om jag inte har helt fel så är det två saker att rikta in sig på här:

1) Klass 43. Detta är inom vilket område varumärket gäller. Klass 43 är:
Citat:
43. Utskänkning av mat och dryck; kortvarigt boende.
En webbsida, även om den handlar om detta, räknas inte till denna klass. Mao så gäller inte deras varumärke inom ditt område.

2) Figurmärke. Det är alltså inte orden Hotel Småland (ordmärke) de har varumärkesskyddat utan troligen sin logo eller liknande.

En advokat får inte skriva vad som helst. Om jag vore du skulle jag (efter att ha dubbelkollat med prv) kontakta advokatsamfundet och fråga om det är ok att en advokat hotar dig på det här sättet utan grund. Beroende på vad de svarar kan du ju sedan kontakta advokaten eller be dem göra det åt dig.

edit:

Jag läste just igenom advokatens brev igen. Att deras bolag heter Hotell Smålandsrasta AB tror jag är av den enkla anledningen att Bolagsverket inte tillåtit dem att registrerar Hitell Småland för att det är för generellt (men här gissar jag bara).

Advokaten skriver "HSAB har uppmärksammat att Ni kommersiellt i marknadsföringssyfte utan tillstånd använder Hotell Småland AB:s firma"
Detta är direkt felaktigt enligt min mening. Firma = bolagsnamn.
"Hotell Småland AB:s firma", menar han troligen "HSABs firma" och att den skulle vara "Hotell Småland AB", men det stämmer ju inte ens om han menar det eftersom firman är just "Hotell Smålandsrasta AB"

Om jag har rätt så har advokaten mao helt fel i båda sina påståenden, nämligen att du utnyttjat deras firma och att du utnyttjat deras varumärke.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 20:47 #15
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
En webbsida, även om den handlar om detta, räknas inte till denna klass. Mao så gäller inte deras varumärke inom ditt område
Inte helt rätt. Om webbsidan handlar om tjänster inom det området och marknadsför sig under ett liknande/samma namn så är den ute på hal is dvs den inkräktar på ett varumärke.
Däremot så kan man marknadsföra samma/liknande namn om man använder en klass som inte varumärkesskyddet finns i.
Det finns flera registreringar av varumärken på samma ord från olika företag men de marknadsför olika tjänster/produkter och finns i olika klasser.
Men det gäller uppenbarligen ett figurmärke här.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 20:49 #16
Leons avatar
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Leons avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Originally posted by hubbert@Feb 6 2008, 21:47
Citat:
En webbsida, även om den handlar om detta, räknas inte till denna klass. Mao så gäller inte deras varumärke inom ditt område
Inte helt rätt. Om webbsidan handlar om tjänster inom det området och marknadsför sig under ett liknande/samma namn så är den ute på hal is dvs den inkräktar på ett varumärke.
Däremot så kan man marknadsföra samma/liknande namn om man använder en klass som inte varumärkesskyddet finns i.
Det finns flera registreringar av varumärken på samma ord från olika företag men de marknadsför olika tjänster/produkter.
Men det gäller uppenbarligen ett figurmärke här.

Därför äre väl bra som ja skrev tidigare att om han har deras hotell med i listan
att ta bort det, för det inkräktar väl då på deras verksamhet ?
Leon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 21:45 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

ställan - Jag sällar mig till den allmäna uppfattningen om att stå på dig.

Först så ger ett registrerat varumärke inte automatisk rätt till ett domännamn, utan de registreras enligt först till kvarn under .se

Vidare är det precis som du skriver så är deras registrerade varumärke är "hotel småland" - alltså inte liktydigt med din registrerade domän.

Det som jag ser som ytterligare till din fördel är att trots sitt "påstådda" varumärke så har de inte skyddat vare sig [hotellsmåland.se], [hotelsmåland.se] utan den adress som de registrerat sedan tidigare är just [hotelsmaland.se] som för övrigt skickar dig vidare till hotellkedjan som de tillhör: [bestwestern hotelsmaland .se]

Besöker man även denna sida [bestwestern hotelsmaland .se] så finns där även text och bild på att de marknadsför sig som sitt faktiska varumärke: "Hotel Småland".

Bolaget ifråga har dessutom verkat som hotell sedan 1984, men domänen har så långt jag kan se inte tidigare varit registrerad förrän du registrerade den i september -07 (23 år senare)

Om vi då har varumärkesbiten avklarad, så hävdar advokaten firmanamnsintrång, vilket inte heller helt stämmer med verkligheten. Vad jag kan hitta är de verksamma genom 3 olika bolag:

Aktiebolaget Hotell Smålandsrasta
Hotell Småland i Klevhult Aktiebolag
Smålandsrasta Aktiebolag

Som så många i detta forum känner till är PRV mycket strikta vad gäller att varumärkesskydda generella
ord utan säregen ändelse och ganska säkert är också anledningen till att ett av ovan bolag heter just "Hotell Småland i Klevhult Aktiebolag" (även om det är ett annat än innehavaren av det registrerade varumärket)

Vid en ATF kan en tvistlösare se på detta med andra ögon än vi gör här i tråden, men med årets enda ATF som referens får jag för mig att du sitter ganska säkert http://www.iis.se/docs/beslut_abbarena.pdf
Jag har den uppfattningen att detta "Generella ord"+"Landskap" bör stanna hos dig.

Jag håller däremot inte med Hubbert riktigt i detta precisa fall av den anledningen att vad jag förstår är det frågan om ett en guide över Hotell i Småland och inte frågan om hotellbokning.
Därmed ser åtminstone jag det mer närbeläget som en länkguide än att tassa in på hotellbokningsbiten. Förutsatt då att medverkande hotell inte betalar för att ligga där utan att den kommersiella biten som advokaten påtalat handlar om googleannonserna som visas.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 21:46 #18
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Hotellet i fråga har ett FIGURmärke vilket innebär att det är figuren/logotypen som är skyddad, det kan också röra sig om ett visst typsnitt. Texten är inte skyddad i sig, antagligen för att den är för generisk för att man ska kunna söka varumärkesskydd på den. Så länge du inte använder figuren så är det rätt lugnt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 22:07 #19
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Internet Sweden > Får väl förtydliga mig lite där. Om verksamheten på webbplatsen erbjuder samma tjänster som den andra med varumärkesskydd är det att gå över gränsen.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 22:27 #20
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Hubbert - Förstår jag dig rätt så hävdar du alltså att
[hotellsmåland.se]
[hotellismåland.se]
[hotelismåland.se]
[smålandhotell.se]
[smålandhotel.se]
[smålandshotel.se]
[smålandshotell.se]
[hotellsmaland.se]
[hotellismaland.se]
[hotelismaland.se]
[smalandhotell.se]
[smalandhotel.se]
[smalandshotel.se]
[smalandshotell.se]
inte kan erbjuda samma typ av utbud på sina domäner som [hotelsmaland.se] pga ett varumärkesskydd som "hotel småland".

Jag anser att du har rätt generellt sett ( PRVs syn ), men att det inte är applicerbart i detta fall pga av generellt ord + landskap som alltså inte ens är liktydigt med aktuell domän. Det generella ordet i varumärket har dessutom engelsk stavning.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017