FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det helt lönlöst att registrera .name-domäner eller kan det fungera? Har någon exempel på lyckade sidor som använder .name-domänen som sin huvudsakliga domän?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
För sidor tror jag inte det är speciellt lyckat, men som personlig email tycker jag det är rätt snyggt (har det själv =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Den enda fördelen som åtminstone tidigare fanns gällande .name-adresser var att flera sökmotorer läste .name som ett ord och inte en TLD. Vilket gav fördel till adresser med vanligt förkommande uttryck som "Whats your name" (whatsyour.name) osv vad gällde sökresultat och associering. Jag är dock inte uppdaterad om detta är historia nu, men jag tror inte att det är att rekommendera att bygga från en .name-domän - som kompliment möjligen, men inte som huvuddomän - oavsett hur väl det passar verksamheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
.name är ungefär lika hett som .mobi, eller hur jokkoapa?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag förstår överhuvudtaget inte jämförelsen. Min uppfattning om .name är generellt att de används som porr, privata sidor och i viss utsträckning bland asiatiska länder osv. Även en TLD som det konstant gått utför för. Medan .mobi befinner sig i lite av ett vägskäl och som jag skrivit tidigare är det mycket avhängt vilka siter som släpps i år och av vem dom släpps. Det kommer att utvisa om TLDn flippar eller floppar (för att låna JonathanS´s uttryck). Men jag hoppas kunna uppdatera dig senare denna månad hur pass "död" .mobi är med lite nya uppgifter.. Vidare är .mobi den TLD som det spekuleras mest i vad gäller de "nya" TLDerna och som bekant finns mycket riskkapital injicerat i såväl TLDn som i köpta premiumdomäner under .mobi. Jag känner inte till att det finns speciellt stort incitamet att investera i Premium-name-domäner...men det kanske är något du skulle satsa på då JonathanS! Jag placerar generellt .name ett par snäpp lägre än .info - om det säger någonting. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skulle aldrig få för mig att använda .name som huvuddomän, det är egentligen inte det frågan handlar om utan det finns en annan tanke med just denna bit som jag inte vill avslöja för mycket kring i nuläget.
Tror någon att det finns en risk att TLDs där antalet registrerade domäner stadigt minskar slopas helt och hållet i framtiden? Att sitta på ett större antal .name eller .mobi skulle i så fall kunna vara ett kapital misstag. Skulle nog sätta .info högre än .name ändå, tycker det poppar upp seriösa .info-domäner lite då och då medan jag inte sett röken av .name...
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag tror ändå att du kan känna dig ganska trygg med att dessa två gTLDer inte kommer att stänga butiken. .name har trots allt funnits sedan -00 och är trots allt inkomstbringande. Denna TLD är ju också exklusivt inriktad på individer. .mobi har som bekant ett joint venture företag (mtld) bakom sig med investerare som Ericsson, Google, GSM Association, Hutchison (3), Microsoft, Nokia, Orascom Telecom, Samsung Electronics, Syniverse, T-Mobile, Telefonica Moviles, TIM, Visa and Vodafone. Och att dessa bamsingar skulle slänga in hatten ser jag som mindre sannolikt. Denna TLD är också inriktad på mobilt användande eller för att förtydliga: "siten måste enligt regelverket kunna besökas från en mobil" Nej om man ska huka sig för fallande TLDer, så bör man nog snarare hoppa undan för mindre ccTLDer som .me, .ps, .id mfl. Och som med allting annat tartareandesire - tror du tillräckligt mycket på din idé så ska du inte backa för vad som "kan" hända om en massa år.. För övrigt är det en enorm ökningstakt på ca 200 miljoner nya internetanvändare sedan dec -06 till dagens datum dvs drygt ett år - så etablerade TLDer är nog här för att stanna...kan inte se något annat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
När .name ursprungligen lanserades, med tillhörande krav på att man var tvungen att registrera dessa enligt principen fornamn.efternamn.name (third level registrations), så fanns det åtminstone ett (förhållandevis) unikt koncept med dem. Kort därpå så släppte de på dessa regler (undrar varför), varpå .name helt förlorade sin ursprungliga "selling point".
När det dessutom är möjligt att (genom toppdomänens registry, dvs Verisign) ordna e-postadresser som inte följer gängse standard (om man registrerar jonathan.sulo.name som domän så kan man få e-postadressen [email protected]) så sjunker incitamentet för registrarerna rätt så hårt (vilket innebär att marknadsföringen är obefintlig). Citat:
Jag har väl inte riktigt påstått att .mobi är död. Det jag har sagt tidigare är att .mobi saknar en framtid, eftersom mobila enheter (mobiltelefoner, spelmaskiner) utvecklas och närmar sig den kapacitet som stationära enheter (datorer) har idag. Därmed försvinner behovet av en specifik toppdomän för mobila enheter. Jag ser dock fram emot dina uppdaterade snuffror om .mobi. Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Då litar jag på ditt ord =) Jag har inte direkt trott att min uttryckta oro har varit befogad men bäst att kolla ifall branschens mer domänkunniga reser några varningsflaggor innan man tutar och kör.
Vet inte om jag håller med tillfullo i ditt resonemang angående vilka TLDs som löper störst riska att försvinna. Såvida inte länderna upphör att existera så tror jag att samtliga mindre ccTLDs kommer växa inom en överskådlig framtid. Bara för att stora företag står bakom en gTLD så betyder det inte att den står på säker mark. Stora företag kan lätt slopa en sådan pytteliten del av sin verksamhet om den inte är vidare lönsam utan att ta någon skada. Är verkligen .name exklusivt inriktad på individer? Företag får väl också registrera dessa?
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
När större och större delar av dagens 1,3 miljarder internetanvändare börjar surfa trådlöst är behovet av tunna sidor (och en gemensam standard för att hitta dessa sidor) större. Inte pga av att maskinerna inte klarar av att besöka dem, utan att det inte kommer att finnas kapacitet (bandbreddsmässigt) för att att ladda hem 25 megs tunga nyhetssiter eller stora flashanimeringar. Min tro är att mobilt användande kommer att styras mycket till faktamässiga sökfunktioner mm - tunna informativa sidor som är snabba att ladda ner (mot den traditionella websidan). Innan året är slut har vi fler än 1,5 miljarder internetanvändare.. Så min uppfattning om .mobi är inte avhängd om tekniken i telefoner och handhållet springer ifrån eller inte, utan behovet av att behöva ha en naturlig TLD för tunnare mobila sidor. Sen om standarden blir xhtml, wap, .m, eller .mobi eller annat låter jag i nuläget vara osagt. Jag ser bara behovet.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|