Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Åldersgräns?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-05, 15:43 #1
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2004
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Hej!
Skulle behöva lite synpunkter på lämplig åldersgräns för ett community jag nu knackar om för 3e gången.

I första versionen hade jag satt åldersgränsen till 16 och det strömmade in medlemmar.
I version 2 ändrade jag denna till 18 med personnr-kontroll (enl. skatteverkets algoritm). När detta gjordes rasade antalet nya registreringar.

Nu när jag är i fart att göra version 3 funderar jag lite på hur det ligger till med åldersgränserna. Törs jag sätta en åldersgräns på 16 eller ska jag behålla den på 18?

Sidan det gäller är ett festcommunity som inriktar sig på hemmafester och mindre festivaler. De vanliga funktionerna såsom gb, forum, meddelanden är givet, utöver detta finns det en festkalender där man ser kommande fester etc.

Sidan är rätt alkoholromantisk om man säger så. Det mesta anspelar på fest och fylla och det förekommer många snuskiga skämt.
Vi tar dock avstånd från droger, rasism och diskriminering. Vi vill skapa en sida där folk trivs och vill umgås, precis som på en vanlig fest

Men som sagt, vad tror ni?
Är det riskabelt att sätta en åldersgräns under 18?

Tack på förhand!
Pelle
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 15:58 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag förmodar att det finns en hel del ungdomsfester från cirka 15 år. Frågan är ju hur pass intresserade de som har fyllt 20 och faktiskt får handla alkohol på systemet är av att läsa allt dravel från de som inte uppfyller kraven.

Kanske finns viss risk för diskussioner om langning och liknande om många underåriga får delta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 16:18 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag kan inte se några egentliga problem med att ta bort åldersgränsen helt. Vi får ju säga vad vi vill här i landet.

Däremot kan du vara säker på att gästboksinlägg/chatt osv kommer att spåra ur oftare om du sänker åldersgränsen, vilket kommer att leda till mer jobb för dig
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 16:21 #4
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
alla som hänger på dessa fest sidor är ju mer eller mindre 14-17år.. dvs de som betalar pro tjänster och så vidare, de som går på allt och köper alla pr trick. de är dem du tjänar på.

och de är dom som super som mest och festar, sen är de inte så kul att hänga på sådana communitys för då är alla små sen,

se på tex trendsetters.se

där hängde alla ett tag, sen köpte någon dum gök upp sidan och nu har den max 30 online..
när de iaf hade 600online förr när jag var yngre..

eftersom det är fest så kör på REKOMENDERAD ålder 15år.. men att alla ska få regga sig iaf. =)

vad jag tycker.. är 20 snart och hänger inte så sådana sidor längre, tappat intresset :P
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 16:36 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Man kan väl se det som så, att kommer folket inte till ditt community och diskuterar helgens partaj så kommer diskussionen ske på Facebook, Playahead eller Lunarstorm.

Så tillvida att du inte har någon reklam som riktar sig till folk över 18 eller 20 år så tycker jag det är okej att ha en åldergräns på 16 år.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 17:17 #6
AndreasJ AndreasJ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
AndreasJ AndreasJ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Jag tycker att du ska köra på 16 år. T.ex. efterfesten.com är ju också inriktat på festande och de har en åldersgräns på 16år. 18 år känns lite för högt.
AndreasJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-07, 15:52 #7
digis avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Tack för alla svar!
Vi kommer antagligen köra på 16år och utvärdera detta, fungerar inte detta får vi hitta på något annat
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-07, 16:24 #8
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
sen så skriver du ett anonymt inlägg till aftonbladet om en sida som handlar om sprit o fest riktar sig mot 16 åringar. så får du lite publicitet på köpet =))
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-08, 00:05 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om antalet registreringar minskade när du höjde åldersgränsen och krävde verifiering så kan man utgå ifrån att din målgrupp är under 18 år.

Jag hade satt åldersgränsen till 18 år men utan verifiering. Du kommer då att få en massa 16 åriga medlemmar som låtsas vara äldre. En 16 åring som vill framstå som över 18 brukar dra ner lite på fjortisattityden. Sedan sparkar du ut de som uppför sig allt för omoget.

Jag tycker förövrigt att även WN borde gå tillväga på samma sätt och officiellt sätta en åldergräns på 18 år .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-08, 17:16 #10
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Vet att nightlife/nattliv körde med att alla kunde registrera oavsett ålder. Men när du sökte efter medlemmar och såg vem som senast loggade in så var de som var under 18 inte synliga. De kunde dock skriva på klotterplanket och man kunde bli kompisar med dem.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017