Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan man blåsa husmäklaren?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-01, 14:56 #11
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag tycker mig minnas något om att om en mäklare är med i bilden så blir huset pris automatiskt godkännt av berörd myndighet (skattemyndigheten?). De är ju lite paranoida att det sker luftaffärer där folk tvättar sina tidigare husvinster genom att köpa endera till över- eller underpris. Mäklarens närvaro i försäljningen garanterar alltså det "marknadsmässigt" korrekta priset som blev på huset så att säga.

Och apropå besiktning; du måste ha besiktigat huset av behörig besiktningsman för att få försäkra det. Ska du ta banklån till huset så kräver banken att du har försäkringen klar att tas i bruk samma dag du skriver på papperen. Fö så gäller 10års ansvar för säljaren mot vissa typer av fel, och säljaren kan också ta en försäkring mot just fel som du upptäcker under den perioden, kostar ca 5-6000kr engångskostnad (värt varenda öre...).

Utan mäklare måste ni också lägga ner tid på att luska ut hur ni plockar ut lagfarter, tomträtter, gälder etc...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017