Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

AdSense CPC

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-28, 10:57 #21
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Citat:
Originally posted by Hassaninho11@Apr 27 2008, 22:53
Jag har ca 5000 klick per dag på en Ctr på 0,80% och en eCPM på 0,19%.
Tycker att eCPM är otroligt låg, vad kan jag göra?
Mvh
eCPM i %? Ja om du menar eCPM $0,19 så låter det lågt, men det kan bero på att dina nyckelord inte betalar så bra, alt. att du drabbats av Googles Smart Pricing, dvs att Google automatiskt sänker budet på dina nyckelord för att de bedömer att dina leads är av låg kvalitet.

Vill du har mer tips om smart pricing så hör av dig.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-28, 23:03 #22
Hassaninho11 Hassaninho11 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Citat:
Ursprungligen postat av Hassaninho11
Jag har ca 5000 klick per dag på en Ctr på 0,80% och en eCPM på 0,19%.
Tycker att eCPM är otroligt låg, vad kan jag göra?
Mvh

eCPM i %? Ja om du menar eCPM $0,19 så låter det lågt, men det kan bero på att dina nyckelord inte betalar så bra, alt. att du drabbats av Googles Smart Pricing, dvs att Google automatiskt sänker budet på dina nyckelord för att de bedömer att dina leads är av låg kvalitet.

Vill du har mer tips om smart pricing så hör av dig.
Hej, jag menar $0,19 ja...
Idag ligger den på $0,14.

400 000 visningar, 2500 klick och ynkla $56.

Ja tack, jag vill ha mer tips och uppskattar all hjälp jag får.

Mvh
Hassaninho11 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 18:46 #23
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias
Citat:
Originally posted by -mephisto73@Jan 31 2008, 17:55
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias
Dock en CTR mellan 10-35%
10-35%?? Det låter väldigt högt, men det kanske beror på typen av sajt och målgrupp? Det är i alla fall långt över vad vi har på våra sajter.
Nåja, bara att kämpa på.

Gäller bara att testa sig fram.
Allt beror "bara" på hur synliga annonserna får vara och hur snyggt man kan "baka in" allt.

Kört på de flesta målgrupperna och en mängd sökord och
alla sidorna har hamnat på minst 10%. Normalt runt 25%.

Snitt per dag från en gammal månad:
Den CTR:en skulle jag också vilja ha. 10 - 35 % CTR skulle göra mig till miljonär! ... eller, jag skulle tjäna ca 20 ggr mer pengar än idag, vilket inte skulle vara helt fel. Tips! skulle jag gärna vilja ha för att åstadkomma den CTR:en ... för det kan inte endast vara beroende av placering direkt ovanför "content". Vad är det för storlek på annonsspoten? och ett oändligt antal andra frågor finns

Ligger nog oxå på en CPC på 1 - 1,30 kr ....

/Patrik
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-30, 10:38 #24
mephisto73s avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Citat:
Smart pricing är något som Google lägger på annonsnätverk där en eller flera ingående sajter bedöms vara av låg kvalitet. Så om du har AdSense på flera sajter där en bedöms vara av låg kvalitet så drabbar det hela din AdSense inkomst.

Vad som sker är att Google sänker buden på annonser i ditt nätverk så att din CPC (eCPM sjunker).

Enligt vad jag hört (andrahandsuppgifter) kan man drabbas av smart pricing av en eller flera av följande orsaker:

a) de klick som din sajt genererar bedöms vara av låg kvalitet, d.v.s de leder till få leads eller avslut. Detta kan t.ex. bero på heterogen målgrupp.

B) din sajt har tveksamt innehåll, t.ex. plagiat, olagligt eller gränsande till olagligt material, svordomar, sexuella anspelningar

c) din sajt saknar klara och tydliga uppgifter om vem som driver sajten , kontaktuppgifter med adress, information om hantering av användaruppgifter och cookies

Observera att detta inte är officiella uppgifter. Det KAN också vara så att dina nyckelord helt enkelt betalar dåligt.

En låg CTR kan man försöka förbättra genom placeing och färgsättning. Men för vissa typer av sajter är det svårt att få riktigt bra CTR, särskilt för communities odyl.

Prova att försöka få annonserna att smälta in i innehållet. Använd samma färgschema på text och länkar som övrigt innehåll på din sajt. Prova också att göra tvärtom. Använd kontrasterande färger som verkligen står ut. Se vilket som funkar bäst.

Du kan också prova att rotera färger för att undvika att dina besökare drabbas av annonsblindhet.

Placera annonserna i anslutning till din huvudsakliga innehåll. T.ex. två 250 block under rubrik, innan brödtext, eller efter brödtext. Prova olika placeringar och se vad som funkar bäst.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-30, 10:48 #25
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by mephisto73@Apr 30 2008, 10:38
Citat:
Smart pricing är något som Google lägger på annonsnätverk där en eller flera ingående sajter bedöms vara av låg kvalitet. Så om du har AdSense på flera sajter där en bedöms vara av låg kvalitet så drabbar det hela din AdSense inkomst.

Vad som sker är att Google sänker buden på annonser i ditt nätverk så att din CPC (eCPM sjunker).

Enligt vad jag hört (andrahandsuppgifter) kan man drabbas av smart pricing av en eller flera av följande orsaker:

a) de klick som din sajt genererar bedöms vara av låg kvalitet, d.v.s de leder till få leads eller avslut. Detta kan t.ex. bero på heterogen målgrupp.

B) din sajt har tveksamt innehåll, t.ex. plagiat, olagligt eller gränsande till olagligt material, svordomar, sexuella anspelningar

c) din sajt saknar klara och tydliga uppgifter om vem som driver sajten , kontaktuppgifter med adress, information om hantering av användaruppgifter och cookies

Observera att detta inte är officiella uppgifter. Det KAN också vara så att dina nyckelord helt enkelt betalar dåligt.

En låg CTR kan man försöka förbättra genom placeing och färgsättning. Men för vissa typer av sajter är det svårt att få riktigt bra CTR, särskilt för communities odyl.

Prova att försöka få annonserna att smälta in i innehållet. Använd samma färgschema på text och länkar som övrigt innehåll på din sajt. Prova också att göra tvärtom. Använd kontrasterande färger som verkligen står ut. Se vilket som funkar bäst.

Du kan också prova att rotera färger för att undvika att dina besökare drabbas av annonsblindhet.

Placera annonserna i anslutning till din huvudsakliga innehåll. T.ex. två 250 block under rubrik, innan brödtext, eller efter brödtext. Prova olika placeringar och se vad som funkar bäst.
Hur vet jag att denna sk smart pricing försvinner?
Är det genom att öka min CTR?

Förr låg den på under 1%.
Nu har jag plockat bort de flesta annonserna som varit alldeles för klick populära (CTR) och fått upp min CTR lite mer.
Och i och med detta kommer eCPM att öka, och de ser jag att den har gjort, lite iaf på 1 dag.
Hur länge skall jag vänta?

Vad jag har fått höra är att Smart Pricing sätts till när CTR sjunker under 1 - 2%.
Hassaninho11 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017